با ما همراه باشید

اجتماعی و انتظامی

«وَرزاچِمِر» فصل عاشقی اِشکارگو غیرتی در جنگل های هیرکانی

منتشر شده

در

گاوبانکی یا «وَرزاچِمِر» فصل عاشقی مرال یا اِشکارگوی غیرتی در جنگل های هیرکانی شمال به ویژه مازندران است که با سوءاستفاده شکارچیان طعمه گلوله می شوند.
گاوبانگی فصل عاشقی مرال یا گوزن قرمز در جنگل های شمال کشور و مناطق درهم تنیده هیرکانی است.مرال یا گوزن قرمز در گویش مازندرانی به گاو کوهی (اِشکار گو) شهرت دارد که نماد جانوری جنگل های مازندران و شمال کشور محسوب می شود.
مرال بزرگترین پستاندار علفخوار از گونه‌های باشکوه جنگل‌های پهن‌برگ هیرکانی شمال بوده که مناطق جنگلی کوهستانی به ویژه جنگل‌های بلوط زیستگاه آن است.
در ارتفاعات جنگلی و کوهستانی مازندران زندگی به گونه دیگری جریان دارد و هم اکنون فصل بسیار حساس برای بزرگترین پستانداران دنیا خواهد بود.
فصل مستی و جفت گیری گوزن ها در ارتفاعات جنگلی باعث فرصت طلبی شکارچیان و قاتلان حیات وحش جانوری می شود تا با شناسایی مکان های زیست جانوری و دست درازی به آنها بلای جان شوند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست آمل اظهار کرد: مرال همان گوزن قرمز یا اشکار گو است که جلوه ویژه به جنگل های شمال کشور می دهد و باعث زیبایی ویژه در طبیعت است.
علی محمد دعاگو با بیان اینکه در فصل حساس و سرنوشت ساز گاوبانکی گوزن های نر برای تعیین قلمرو به جنگ با دیگر نرها می روند و با ایجاد صدایی شبیه صدای گاو اهلی، گوزن های ماده را در محدوده قلمرو خود جمع می كنند، افزود: در فصل گاوبانگی اگر گوزن نر صدای گوزن نر دیگری را در محدوده قلمرو خود بشنود با سرعت به سمت صدا حرکت می کند تا گوزن مهاجم را از قلمرو خود خارج کند.
وی با بیان اینکه این حرکت مرال ها باعث سوءاستفاده شکارچیان می شود، تصریح کرد: در این زمان شکارچیان در نقطه ای کمین کرده و به وسیله ابزارهایی همچون شاخ قوچ، کدو و غیره صدای گوزن ها را تقلید می کنند، گوزن نر بلافاصله به سمت صدا حرکت کرده، در مقابل شکارچیان ظاهر شده و به راحتی شکار می شوند.
وی با اشاره به اقدامات ویژه برای حفظ جمعیت مرال ها و افزایش آنها در فصل گاوبانگی، بیان کرد: در فصل گاوبانگی محیط بانان استان مازندران با برپایی چادر و استقرار در آنها از ارتفاعات رامسر در غرب تا گلوگاه در شرق استان جنگل را تحت پوشش و حفاظت قرار می دهند همچنین محیط بانان آملی هم با حضور به موقع و دقیق در ارتفاعات جنگلی در راستای حفظ و حفاظت از این گونه نادر و کمیاب جانوری اقدامات اساسی انجام می دهند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست آمل در مورد زمان آغاز فصل گاوبانگی در شمال کشور، یادآور شد: از نیمه شهریور تا اواخر مهر هر سال فصل گاوبانکی است که در زبان محلی مازندران به آن گوچِمِر یا وَرزاچِمِر گفته می شود.

وی بیان کرد: در این فاصله زمانی گاوبانگی در مناطق حفاظت شده جنگل های هیرکانی در دامنه ی شمالی رشته کوهستان البرز آغاز می شود که در واقع فصل جفت گیری مرال ها است که هم اکنون در حال انقراض در حیات وحش پستانداران هستند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست آمل از همه طبیعت دوستان درخواست کرد: از حضور در مناطق جنگلی حساس در این فاصله زمانی خودداری کنند زیرا ایجاد هرگونه استرس به کاهش میزان زاد و ولد و کاهش جمعیت مرال ها منجر می شود.
دعاگو با اشاره به انتشار اطلاعیه های مختلف برای رعایت آرامش در زیستگاه‌های مرال، خاطرنشان کرد: با توجه به شروع فصل گاوبانکی و دوره تولید مثل گونه های حمایت شده گوزن ایران(مرال) در عرصه های جنگلی شمال کشور از تاریخ ۱۰ شهریور تا ۲۰ مهر امسال در راستای حفاظت کمی و کیفی از قلمرو و زیستگاه این گونه باارزش از گردشگران و طبیعت گردان تقاضا داریم در این دوره زمانی از ورود و تردد خودرو، موتورسیکلت، برگزاری تورهای گردشگری و جنگل پیمایی در عرصه های جنگلی به شدت خودداری کنند.
مازندران زیستگاه ۴۹۰ گونه جانوری از رده‌های مختلف مهره‌داران همانند پرندگان، پستانداران، خزندگان، دوزیستان و ماهی‌ها است.۲۶ گونه جانوری در مازندران در زمره گونه های تحت حمایت سازمان های بین المللی محیط زیست قرار دارند. پس باید همه دست به دست هم دهیم تا طبیعت بکر، جنگل های هیرکانی و گونه های جانوری کمیاب همانند مرال ها را در شمال کشور به ویژه مازندران حفظ کنیم تا آیندگان و نسل های بعد از طبیعت زیبا، بی نظیر و جذاب لذت ببرند.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.