با ما همراه باشید

اجتماعی و انتظامی

پیگیری جدی جبران خسارت تلفات ماهی هراز پس از واژگونی کامیون حامل آب ژاول

منتشر شده

در

آمل نیوز- قربانعلی مسافر / فرماندار ویژه آمل گفت: پیگیر جدی برای جبران خسارت ماهیان تلف شده مزارع محور هراز پس از واژگونی کامیون تانکردار حاوی آب ژاول در جاده هراز هستم.
پس از واژگونی کامیون تانکردار حاوی آب ژاول یا هیپوکلریت سدیم در محور هراز حدفاصل منطقه آب اسک تا نیاک نگرانی های زیادی ایجاد شده و این مهم باعث بروز خسارت فراوان شده است.
فرماندار ویژه آمل در جمع خبرنگاران با تأیید این خبر، اظهار کرد: پس از شنیدن واژگونی کامیون حاوی آب ژاول همه دستگاه ها و نهادهای دولتی مرتبط را به حالت آماده باش درآوردیم زیرا صیانت، حراست و حفاظت از جان و مال مردم وظیفه مهم ما است.
ذات الله زارعی افزود: جاری شدن آب ژاول در تناژ بالا موجب خسارت جدی محیط زیستی شده و حتی سلامت مردم را هم در معرض خطر قرار می دهد بنابراین تمام دستگاه ها را با تشکیل جلسه مدیریت بحران گردهم آورده تا راهکارهای لازم اتخاذ شود همچنین تمام تلاش ها انجام شده تا ماهیان تلف شده مزارع ماهی آلوده به آب ژاول در شبکه توزیع قرار نگیرند و آب های آلوده به آب ژاول وارد مزارع دیگر ماهی و کشاورزی نشود تا دامداران منطقه هم از آن استفاده نکنند.
وی تصریح کرد: پیش بینی ها و نظارت لازم در این زمینه انجام شد و تا پاسی از شب حادثه مسؤولان ادارات شیلات، دامپزشکی، محیط زیست و منابع طبیعی و آبخیزداری با پشتیبانی نیروی انتظامی پای کار بودند و صورتجلسه های لازم تنظیم شد.
وی با اشاره به خسارت زیادی پس از جاری شدن آب ژاول، بیان کرد: پیگیر جدی برای جبران خسارات از طریق مراجع ذی ربط هستیم همچنین قرار شد فرم های ۱۵ گانه برای خسارت تکمیل شده تا مدیریت بحران موضوع را پیگیری کند البته برخی مزارع ماهی دارای بیمه بودند و تلاش می کنیم تا از محل بیمه خسارات پرداخت شود و در سطح شهرستانی و استانی با مدیریت بحران پیگیری لازم انجام می شود.

تلف شدن 6 هزار قطعه ماهی با نفوذ آب ژاول به مزارع محور هراز

رئیس اداره حفاظت محیط زیست آمل هم در این باره با اشاره به آسیب جدی به پنج مزرعه ماهی محور هراز، اظهار کرد: بلافاصله با اعلام گزارش، به همراه معاون انسانی اداره کل محیط زیست مازندران در محل واژگونی کامیون تانکر در جاده هراز حاضر شدیم.
علی محمد دعاگو افزود: براساس بررسی و پایش لازم ماده ای که به داخل آب رودخانه حفاظت شده هراز سرازیر شد، هیپوکلریت سدیم یا آب ژاول بوده که زبان فارسی مایع سفیدکننده یا وایتکس نام داشته و بوی تندی دارد و برای گندزدایی، سفید کردن و بوزدایی مورد استفاده قرار می گیرد.
وی یادآور شد: این محلول شیمیایی قرار بود برای استفاده یک استخر به شهرستان بابلسر منتقل شود، این ماده پس از انتشار از تانکر به داخل رودخانه تا شعاع 500 متر تا یک کیلومتر در داخل رودخانه شناور شده و حدود 6 هزار قطعه ماهی را تلف کرد.
دعاگو پس از بروز حادثه تاکنون هر روز از آب و خاک منطقه نمونه برداری و آزمایش می شود که تاکنون هیچ اثری از کلر و مواد سمی یافت نشد، تصریح کرد: این ماده به خاطر شرایط ایستابی، شناور و سرعت آب رودخانه هراز، تبخیر بالای محلول طبق جواب نمونه برداری و نتایج آنالیز از آب رودخانه و باقیمانده محلول از تانکر مورد بررسی مسؤولان نظارت و پایش در آزمایشگاه اداره محیط زیست آمل قرار گرفت.
وی با بیان اینکه این مواد قلیایی هستند، گفت: در حال حاضر هیچ آلودگی بر آب رودخانه نداشته و جای نگرانی برای شهروندان نیست.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست آمل خاطرنشان کرد: در بحث امحای لاشه ماهیان تلف شده توسط هیپوکلریت سدیم یا آب ژاول در رودخانه هراز، با تدابیر زیست محیطی ادارات محیط زیست و دامپزشکی، گودال های بهداشتی حفر شده و لاشه ها به صورت بهداشتی دفن و آهگ پاشی شد.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.