با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

چَک‌‌چَک سیلی‌ بر تن شکوفه‌های بهارنارنج

 شکوفه‌های بهارنارنج فضای شهر را مست خود کرده‌اند اما صدای چَک‌چَک سیلی‌ که روی تن درختان نواخته می‌شود هدیه زیبایی برای تشکر از این درختان به واسطه تلطیف فضای شهری نیست.

منتشر شده

در

شکوفه‌های بهارنارنج چند روزی است دامن درختان نارنج را سپید کرده‌اند و عطردل‌انگیز آن نیز مهمان هر کوی و برزن شده است اما آنچه این خرمن سپید را با ساز ناکوک نوازش می‌دهد، چوب‌دستی‌هایی است که برای این گل‌های نازک بهاری قد علم می‌کنند و شکوفه‌ها را با آن نوازش می‌دهند…

وجود 30 هزار درخت بهارنارنج در سطح شهر ساری، برای تلطیف‌سازی هوای شهری و سرسبزی آن جذابیت خاصی به شهر می‌دهد اما تمایل به چیدن شکوفه‌های بهارنارنج، رنج درختانی را زیاد می‌کند که قرار است به تنفس شهر کمک کنند.

 

ایجاد «کمپین نه به  چیدن شکوفه‌های بهار نارنج» با همکاری مدارس و سرای‌های تداوم در سطح شهر ساری و انتقال دغدغه کارشناسان این حوزه در فضای مجازی هم اقداماتی است که گفته می‌شود در شهرداری ساری انجام شده است.

گشت شبانه جلوگیری از آسیب به درختان بهار نارنج هم در سطح شهر ساری، ثبت ملی شدن شهر ساری به عنوان پایتخت بهار نارنج هم از دیگر اقداماتی است که بنا به گفته یاسر رضازاده مسؤول روابط عمومی شهرداری ساری صورت گرفته است.

 

یکی دیگر از شهرهای استان که به شهر بهارنارنج معروف است شهر بابل است که در این شهر نیز 23 هزار اصله درخت نارنج وجود دارد که سالانه به تعداد آنها بنا به ضرورت اضافه می‌شود.

در ارتباط با اقدامات انجام شده برای حفظ و حراست از درختان بهار نارنج، تعدادی از افراد در سطح شهر برای مراقبت از درختان فعال هستند و در سطح فضای مجاز هم دغدغه‌ها و مباحث را منتقل می‌شود این مباحث نیز از اقدامات شهرداری بابل برای محافظت از این درختان است که خسروانی مدیرعامل سازمان فضای سبز شهرداری بابل به آن پرداخته است.

اما نکته کمتر مطرح شده در ارتباط با مضرات برداشت شکوفه‌های بهار نارنج خیابانی را  اسماعیل صادقی کارشناس گیاهان دارویی مطرح کرده است و در این زمینه می‌گوید؛ *خواص دارویی بهار نارنج غیرقابل انکار است، بهتر است که گل‌های این درخت زمانی که روی زمین قرار گرفت جمع‌آوری شود، به این اقدام «خودترک‌کنی» در بهار نارنج گفته می‌شود.

 

*جمع‌آوری شکوفه‌های بهار نارنج سطح خیابان‌های شهر به دلیل آلودگی‌های سربی موجود در هوا که توسط گل بهارنارنج به صورت بسیار سریع جذب می‌شود، کار بسیار غلطی است که البته کمتر به آن توجه می‌شود.

شکوفه‌های بهارنارنج  فضای شهر را مست خود کرده است اما صدای چَک‌چَک سیلی‌های که روی درختان نواخته می‌شود هدیه زیبایی برای تشکر از این درختان به واسطه تلطیف فضای شهری نیست….\فارس

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.