با ما همراه باشید

اجتماعی و انتظامی

کلنگ‌زنی دوباره محور مرگ

منتشر شده

در

کلنگ تعریض محور مواصلاتی ولیسده ـ کلوده آمل درحالی برای دومین بار به زمین زده شد که برای نخستین بار این پروژه در اسفند سال 1396 توسط نماینده وقت آمل در مجلس کلنگ‌زنی شده بود و به نتیجه‌ای نرسید.

خبرنگار اجتماعی- قربانعلی مسافر | راه و جاده یکی از مهمترین مسیرهای پیشرفت برای یک منطقه، شهر یا استان هستند که می تواند پله های ترقی در بخش های مختلف را به ثمر آورد.

در مؤثرترین مثال برای این ادعا می توان به جاده ابریشم اشاره کرد که نه تنها یک منطقه، کشور یا قاره بلکه دنیا را متحول کرده و به شبکه راه‌های به‌ هم‌پیوسته‌ای با هدف بازرگانی در آسیا لقب گرفته که خاور، باختر و جنوب آسیا را به شمال آفریقا و خاور اروپا پیوند داد و حتی در سده سده پانزدهم میلادی بزرگ‌ترین شبکه بازرگانی دنیا را رقم زد.

مازندران استانی پیشرفته با راه‌های مهم و اثرگذار همانند محور مواصلاتی هراز، جاده کندوان و محور سوادکوه است  که در بیشتر روزهای سال شاهد تردد گردشگران، توریست و حمل نقل صنعتی و اقتصادی در مسیرهای اتصالی پایتخت به شمال کشور هستیم.

شهرستان آمل نیز یکی از دروازه‌های ورودی مسافران و گردشگران به شمال کشور محسوب می‌شود و وجود محور مواصلاتی هراز با جاذبه‌های بکر خدادادی همانند رودخانه هراز، پارک جنگلی، مناطق زیبا و دیدنی بخش کوهستانی لاریجان باعث شده تا مسافران و گردشگران بیشتر به این مسیر تمایل داشته باشند و از مهمترین دلایل روی‌آوری مسافران به محور هراز می‌توان به کوتاه‌ترین مسافت از پایتخت به شمال ایران را بیان کرد.

با ورود به شهرستان آمل و تغییر مسیر به سمت کمربندی امامزاده عبدالله ـ محور چمستان وارد جاده ای پرتردد می‌شویم که راهی شهرستان نور می‌شود ولی با گذران مسیری کوتاه می‌توان نزدیک‌ترین فاصله به دریای خزر را از محور ولیسده ـ کلوده پیمود، محوری پر از مخاطرات جاده‌ای با روستاهای فراوان، مملو از شالیزارهای سرسبز و کشاورزان با ادوات کشاورزی.

ثبت ۴۳ کشته طی ۳ سال گذشته در محور ولیسده ـ کلوده

مسیری پرتردد با یک لاین رفت و یک لاین برگشت در بسیاری مناطق بدون شانه خاکی، محوری زیبا که هر مسؤول قول تعریض و ایمن سازی آن را دارد و در ایام انتخابات نیز نقل محافل کاندیداهایی می شود که به رأی مردم روستاهای حاشیه آن نیازمندند.

این جاده با ثبت بیش از ۴۳ کشته در سه سال گذشته عنوان جاده مرگ را به خود اختصاص داده درحالی بی توجهی به آن زبانزد شده و ساکنان بیش از ۳۰ روستای مسیر ولیسده ـ کلوده از این جاده ۱۳ کیلومتری بهره می‌برند که هر روز بوی خون و تصادف خونین می‌دهد.

محور ارتباطی ولیسده  ـکلوده که به نوعی مسیر میانبر از آمل به سمت محمودآباد بوده از مسیرهای ۶ متری قدیمی است که برای تعریض و ایمن‌سازی نیاز به اعتبار و کار بسیار زیاد دارد.

۱۹ خرداد ۱۴۰۱ مسؤولان اداره کل راه و شهرسازی مازندران، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان، رضا حاجی پور نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی و مسؤولان ارشد پنج کارخانه بزرگ صنعتی و تولیدی محور آمل ـ  چمستان برای تعریض و رفع مشکلات مسیر ولیسده ـ کلوده نشست مشترک تشکیل داده و همگی عزم جدی خود را اعلام کردند.

معاون فنی و راه‌های روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران در آن نشست تصمیماتی اعلام کرد: عملیاتی شدن پروژه‌های مشارکتی با همکاری دولت و بخش خصوصی نویدبخش آینده‌ای روشن برای بهبود وضعیت عمرانی و توسعه مازندران است.

مشارکت بخش خصوصی و دولت در تعریض جاده مرگ

محسن محمدنژاد با بیان بهره مندی روستاهای زیادی در شهرهای آمل، محمودآباد و نور از مسیر ۶ متری جاده قدیمی ارتباطی ولیسده ـ کلوده، افزود: میزان ۱۰ کیلومتر از مسیر ارتباطی ولیسده ـ کلوده در حوزه استحفاظی آمل قرار دارد که تنها ۴۰ درصد از تعریض آب‌روهای آن انجام شد همچنین برای هر کیلومتر تعریض این مسیر حدود ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیازمندیم و در گام نخست باید آب‌روها تصحیح و تعریض شوند.

وی تصریح کرد: در این مسیر علاوه بر خودروهای سواری، ماشین‌های سنگین، تریلی و ماشین‌های کشاورزی تردد دارند که باید الزامات لازم برای ایجاد ایمنی حین عملیات عمرانی انجام شود هرچند با توجه به اینکه بیشتر مسیر دارای آبروهای قدیمی است نباید ایمنی جاده به خطر بیافتد.

به گزارش فارس، برای نخستین‌بار کلنگ تعریض و چهارخطه کردن مسیر ارتباطی ولیسده ـ کلوده بهمن ماه سال ۱۳۹۶ توسط عزت الله یوسفیان ملا نماینده سابق آمل در مجلس شورای اسلامی روزهای قبل انتخابات خانه ملت به زمین خورد البته این کلنگ‌زنی دستاوردی نداشت و امروز پس از پنج سال انتظار بهره‌برداری از این پروژه بزرگ را داشتیم نه اینکه برای دومین بار شاهد به زمین خوردن کلنگ پروژه برای این مسیر کم عرض و پرخطر باشیم.

کلنگ‌زنی دوباره تعریض محور مواصلاتی ولیسده ـ کلوده

کلنگ اجرای فاز یک پروژه تعریض محور ولیسده ـ کلوده نیمه نخست اسفند امسال برای دومین بار با حضور رضا حاجی پور نماینده مردم آمل در مجلس به زمین زده شد تا کورسوی امید بار دیگر در مردم بخش مرکزی و روستاهای پائین خیابان لیتکوه روشن شود.

مطیعی عضو شورای بخش مرکزی آمل در این مراسم اظهار کرد: در فاز یک تعریض این مسیر مواصلاتی ۱.۱ کیلومتر در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: عملیات عمرانی طی یک قرارداد سه جانبه شورای بخش مرکزی، پیمانکار بخش خصوصی و اداره کل اداره کل راه و شهرسازی با حمایت نماینده مردم آمل در مجلس انجام می شود که در گام نخست با اعتبار ۴۰ میلیارد ریال تعریض و زیرسازی آسفالت با عرض ۵ متر و شانه خاکی دو متر در دستور کار قرار دارد.

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آغاز فاز یک تعریض محور ولیسده ـ کلوده از بخش مرکزی شهرستان آمل با مشارکت شهرکت‌های بزرگ بخش خصوصی انجام شد.

رضا حاجی‌پور، افزود: با مشارکت یکی از کارخانجات بخش خصوصی مبلغ ۴ میلیارد تومان برای تعریض فاز نخست اختصاص یافته است.

وی با اشاره به مسیر حدود ۱۳ کیلومتری محور ولیسده ـ کلوده، تصریح کرد: در آینده نزدیک برای تعریض و بهسازی فازهای بعدی پروژه دیگر شرکت‌های بخش خصوصی، راهدای و وزارت راه و شهرسازی پای کار می‌آیند.

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در طول حدود سه سال گذشته نزدیک به ۴۳ نفر از اهالی روستاهای اطراف و هموطنان در تصادفات جاده‌ای این محور جان خود را از دست دادند، یادآور شد: با توجه به تردد خودروهای سنگین، خودرهای سواری، ادوات کشاورزی کشاورزان فصل زراعی در حاشیه جاده و سرریز جمعیت در ایام تعطیل و غیر تعطیل از شهرهای اطراف مازندران و پایتخت رفت و آمد وسایل نقلیه را در این جاده کم عرض بسیار زیاد کرده تا در برخی مواقع بی‌احتیاطی و کم‌توجهی منجر به حوادث ناگوار رانندگی و تصادف زیادی شود.

حاجی‌پور گفت: وزیر راه و شهرسازی قول داد تا با مشارکت بخش خصوصی و مردمی در راستای تعریض، دولت نیز برای ادامه مسیر پای کار بیاید.

برآورد اعتبار ۴۸ میلیارد تومانی برای تعریض کامل مسیر

وی با اعلام اینکه پس از برآورد کارشناسان اداره کل راه و شهرسازی مازندران برای تعریض و آسفالت کل مسیر ارتباطی ولیسده ـ کلوده به میزان ۴۸ میلیارد تومان اعتبار لازم است، خاطرنشان کرد: البته بخشی از تعریض مسیر در منطقه کلوده انجام شده تا بتوانیم هرچه زودتر شاهد تعریض تمام محور مواصلاتی باشیم.

این نماینده مجلس بیان کرد: مدت زمان اجرای پروژه به اعتبارات دولت و تخصیص بودجه بستگی دارد ولی عزم جدی داریم تا با حمایت دولت و بخش خصوصی هرچه زودتر شاهد افتتاح و بهره‌برداری کامل از مسیر تعریض شده ولیسده- کلوده باشیم.

به گزارش فارس، خداوند در آیه ۳۲ سوره مبارک مائده می‌فرمایند: اگر کسی یک نفر را نجات بدهد و زنده کند، انگار همه‌ی مردم را زنده کرده است؛ پس مسؤولان و مدیران اجرایی در راستای حفظ جان مردم و ایمنی مسیرهای ارتباطی رسالت سنگین بر گردن دارند تا با کاهش تلفات جاده‌ای، ایجاد ایمنی و آگاهی مردم گام مهم بردارند.

هرچند امید داریم دومین کلنگ‌زنی عملیات تعریض محور ولیسده ـ کلوده همانند سال ۱۳۹۶ یک نمایش انتخاباتی و تبلیغاتی برای مجلس آینده نباشد و مسؤولان به صورت زمان بندی شده میزان پیشرفت فیزیکی پروژه را به مردم گزارش دهند و مردم نیز پیشرفت ها را به چشم خود ببینند.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.