با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

گزارش میدانی- راه‌اندازی «سرای محله» گامی مهم در بازآفرینی شهری

آغاز بهره‌برداری از واحدهای متمرکز خدمات اجتماعی و فرهنگی در مناطق آسیب‌پذیر مازندران نشان می‌دهد که ارائه خدمات در این مناطق باید به همراه برنامه و با همکاری دستگاه‌ها و نهادهای مختلف صورت گیرد.

منتشر شده

در

ارائه خدمات در نقطه‌ای متمرکز در مناطق آسیب‌پذیر مازندران، از نکاتی است که سال‌ها در کلان شهرها صورت می‌گرفت و مازندران از این مهم برخوردار نبود.

یکی از مهم‌ترین مشکلات مناطق آسیب‌پذیر در مازندران، عدم برخورداری از برنامه‌های آموزشی و فرهنگی در این مناطق بود که راه‌اندازی سراهای محله در صورت تدام فعالیت‌ها می‌تواند گام مهمی در رفع معضلات اجتماعی در این مناطق باشد.

ساخت 9 سرای محله در مازندران

مهدی رازجویان معاون عمرانی استاندار مازندران با اشاره به اینکه راه‌اندازی سراهای محله از مهم‌ترین مولفه‌های بازآفرینی شهری است که در مناطق کم برخوردار مورد توجه قرار گرفته است، اظهار کرد: با وجود تمام تنگناهای مالی راه اندازی سراها محله می تواند گام مهمی در توسعه شهری مناطق مختلف استان باشد.

محمد نظری مدیرکل راه و شهرسازی مازندران نیز در مراسم بهره‌برداری از نخستین سرای محله استان در شهر آمل با اشاره به اینکه در حوزه بازآفرینی شهری در مازندران 27 پروژه تعریف شده است که در سال 97 این تعداد پروژه تعریف شده و در سال 98 نیز 14 پروژه دیگر در حوزه بازآفرینی شهری تدوین شده است که 9 واحد از این پروژه ها سرای محله است.

وی با اشاره به افتتاح نخستین سرای محله در شهر آمل با بیان اینکه در این مراکز تمام خدمات اجتماعی مورد نیاز مناطق آسیب‌پذیر ارائه می‌شود، اظهار کرد: سرای محله کار مشترکی است که امیدواریم که ادامه و استمرار داشته باشد و برای سایر نقاط نیز پروژه جدیدی در این بخش تعریف شود.

نظری با اعلام اینکه خدمات سرای محله به شهروندان در مناطق خاص  شامل تمام خدمات اجتماعی مورد نظر خواهد بود از راه‌اندازی مهد کودک و اورژانس اجتماعی در این سراهای محله خبر داد و گفت: توانمندسازی خانواده‌ها، خدمات وابسته به بهداشت، حوزه فرهنگی با توسعه فضای فرهنگی و ارائه خدمت به جوانان از کارکردهای اجتماعی این سراها محله است.

سراهای محله چه خدماتی ارائه می دهند؟

محمد مقدس سرپرست شهرداری آمل با اشاره به اینکه برنامه‌ای که به شهرداری‌ها در برنامه ملی بازآفرینی شهری ابلاغ شده شامل فعالیت در پنج زمینه است، تصریح کرد: باید شهرداری‌ها فعالیت در بافت تاریخی، بافت میانی و بافت های قدیمی، سکونت‌گاه‌های غیررسمی و کاربری‌های ناسازگار و پهنه شهری و پیشینه روستایی را در دستور کار خود قرار دهند.

وی افزود: شهرداری در این مناطق با بهسازی نوسازی دوباره زنده کردن محیط را بر عهده می‌گیرند و زمینه بازآفرینی سکونتگاه‌های غیرسمی را در مناطقی امت آباد، کوی مصطفی خمینی و اسپیاری آمل انجام می‌دهند البته در سنوات گذشته یکی از اقدامات ارتقا دادن وضعیت اجتماعی و زندگی اهالی این منطقه است.

سرپرست شهرداری آمل با اشاره به اینکه احداث سرای محله در شهر تهران از سال‌ها پیش آغاز شده بود اما در شهرهای میانی مانند آمل، بابل و ساری و بقیه شهرها برای ارتقای وضعیت اجتماعی ساکنین مناطق آسیب‌پذیر این امر صورت نگرفته بود که با تفاهم‌نامه‌ای با اداره کل راه و شهرسازی مازندران در این زمینه اقداماتی آغاز شده است، تصریح کرد: در تیرماه95، تفاهم نامه ای تنظیم و زمین توسط شهرداری تملک و سازمان بهسازی نوسازی سابق آمل، با تملک 417 مترمربع، 200متر زمین زمین را برای ساخت تحویل اداره کل شهرسازی مازندران دادند. بهره برداری از این پروژه پس از ساخت بر عهده شهرداری است اما به علت شرایط اقتصادی ساخت این پروژه به طول انجامید.

مقدس درباره مشخصات فیزیکی این پروژه اظهار کرد: سرای محله آمل ساختمانی است که 11 اتاق دارد، شهرداری آمل بهره بردار این پروژه است و  در آن خدمات اجتماعی انجام می دهد. همچنین در جلسه ای در فرمانداری مقرر شد دستگاه هایی مانند کمیته امداد، بهداشت، آموزش پرورش، بهزیستی و فنی و حرفه ای  نیز در این سرا خدمات ارائه می دهند. در این ساختمان یک اتاق برای اداره بهزیستی برای احداث دفتر پایگاه خدمات اجتماعی، یک اتاق به عنوان مهدکودک، در طبقه پایین فضای بازی کودکان، دفتر فنی و حرفه ای و بهزیستی برای برقراری کارگاه های آموزشی و بحث آموزش برای ساکنین محله در نظر گرفته شده است، همچنین کتابخانه و فضایی برای مطالعه شهروندان منطق و نیز آموزش پرورش نیز دوره مشاوره برای کاهش بزهکاری در منطقه را در نظر گرفته است.

انسجام خدمات اجتماعی در سرای محله

معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی مازندران نیز با اشاره به اینکه ‌یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها در مناطق آسیب و کم برخوردار جهت ارائه خدمات اجتماعی و فرهنگی و با رویکرد مددکاری جامعه ایی وجود خانه محله ها یا سرای محله‌ها است، تصریح کرد: باید ارائه خدمات اجتماعی و فرهنگی توسط دستگاه‌های اجرایی بصورت متمرکز در یک مکان خاص مقدور باشد زیرا دستگاه‌های مختلف در مکان‌های مختلف خدمات متفاوت ارائه می‌دهند و در چنین مواقعی یک فرد از دستگاه‌های مختلف خدمات دریافت می‌کند وحدت رویه در این مناطق جهت حمایت و صیانت اجتماعی بسیار کمتر خواهد بود از این رو داشتن یک مکان مانند خانه محله در این مناطق موجب تمرکز خدمات بهینه به جامعه هدف می شود و دستگاه های خدمات رسان با همدلی و همراهی همدیگر موجب کاهش آسیب اجتماعی می شوند.

با وجود اینکه ساخت و تحویل نخستین سرای محله مازندران قریب به دو تا سه سال به طول انجامیده است به نظر می‌سد در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی و با توجه به عقب افتادگی مازندران در این حوزه باید ساخت این سراها در استان با سرعت بیشتری صورت گیرد‌.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.