با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

یک زمین شناس : احتمال شور شدن خاک کشاورزی مازندران وجود دارد!

این زمین شناس گفت : اگر زمین های کشاورزی دشت مازندران به خاطر کم‌آبی سطحی، از آب زیرزمینی برای تامین آب شرب و کشاورزی استفاده کنند این خطر وجود دارد که در آنجا پدیده تداخل آب شور و شیرین رخ دهد که این امر مطلوب نیست

منتشر شده

در

سیدرمضان موسوی در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این پرسش که آیا کمبود آب موجب تغییر در لایه‌های خاک و کاهش حاصلخیزی اراضی کشاورزی می‌شود یا خیر، اظهار کرد: نوع جنس و ترکیب فیزیکی و شیمیایی خاک‌ها در کاهش آب و کم آبی اثرات مختلف دارد اما این امر خیلی جدی نیست.



وی با بیان این که اراضی شالیزاری به طور طبیعی پس از برداشت، خشک میشود و تا برداشت آینده به همان صورت باقی می ماند، تصریح کرد: خاک اراضی کشاورزی نزدیک به دریاچه‌ها که خاک آنها شور است، با ایجاد یک گرد و خاک، پخش می شود که این امر خاک را آلوده می کند.



این زمین شناس با اشاره به اینکه در عرصه‌های کشاورزی محدوده شرق مازندران و در حواشی سواحل خلیج گرگان، آن جایی که خاک شور است می تواند  به زمین های اطراف منتقل شود و موجب آلوده شدن یا تغییر ترکیب خاک حاصلخیز شود، خاطرنشان کرد: اگر زمین های کشاورزی دشت مازندران به خاطر کم‌آبی سطحی، از آب زیرزمینی برای تامین آب شرب و کشاورزی استفاده کنند این خطر وجود دارد که در آنجا پدیده تداخل آب شور و شیرین رخ دهد که این امر مطلوب نیست.



موسوی با بیان اینکه در مناطق ساحلی و جلگه‌ها، زمانی که پمپ آب روشن می شود، به ازای هر یک مترمربع برداشت 10 متر آب شور بالا می‌آید، تصریح کرد: به طور معمول آبهای زیرین دشت خزر، شور و آب شیرین در بالا قرار دارد.



وی با اشاره به این که بین این دو آب مرزی به نام سطح هیدرواستاتیکی وجود دارد، گفت: اگر چنان چه در خشکسالی ها آب سطحی کم باشد و کشاورز از آب زیرزمینی استفاده کند و دقت لازم را به عمل نیاورد، ممکن است که دچار پدیده تداخل آب شور و شیرین زیرزمینی شود. اگر پدیده تداخل آب شور و شیرین رخ دهد، آب آلوده شده و خاک را شور می کند و در این بین رفع شوری بسیار سخت و پرهزینه است.



موسوی تصریح کرد: با شوری آب و خاک، به طور طبیعی میزان سطح برداشت یک کشاورز کاهش می یابد و یا این که آن محصول به علت شوری زیاد از بین می‌رود.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.