با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

25 هزار خانه بهداشت در ایران برای ایجاد عدالت در توزیع خدمات بهداشتی فعال هستند

منتشر شده

در

پایه گذار خانه های بهداشت در ایران و جهان با اشاره به لزوم ایجاد عدالت خدمات بهداشتی در روستاها و شهرها، گفت: ایجاد تعداد ۲۵ هزار خانه بهداشت در روستاهای کشور باعث شده تا در این مسیر گام های بزرگی برداریم.

پروفسور محمدعلی برزگر در نخستین آئین روپوش سفید و ورود 24 دانشجوی پزشکی دانشکده پزشکی این شهرستان به بیمارستان ها، اظهار کرد: دانشجویان پزشکی باید خیلی قدر خود را بدانند و حتما قبل پوشیدن روپوش سفید روحیه از خودگذشتگی، ایثار و انسانیت را در خود تقویت کنند.
مدیر اسبق سازمان جهانی بهداشت در حوزه مدیترانه شرقی با اعلام اینکه پزشکان خود و زندگی شان را فدای مردم نیازمند می کنند، افزود: روزگاری که فارغ التحصیل پزشکی شدم در کشورمان ۷۰ هزار روستا وجود داشت که از هر خدمات پزشکی محروم بود درحالی که 70 درصد جمعیت کشورمان آن روزها در روستاها زندگی می کردند ولی بهترین خدمات در شهرها ارائه می شد.
پایه گذار خانه های بهداشت ایران و جهان تصریح کرد: در گذشته عدالت توزیع خدمات پزشکی در روستاها رعایت نمی شد و به دنبال ایجاد عدالت در توزیع و ارائه خدمات پزشکی در روستاها تحقیقات فراوان داشتم.
بزرگر با اعلام اینکه آمل از شهرهای شاخص و بزرگ علمی و عرفانی است، یادآور شد: بسیار خرسندم که آمل دانشکده پزشکی دارد و این مهم از مهمترین آرزوهای مان بود هرچند انتظار داریم از دانشکده پزشکی بیشتر توجه و حمایت شود.
وی با اشاره به اینکه در طول زندگی مان انسانیت بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: ایجاد تعداد ۲۵ هزار خانه بهداشت در روستاهای کشور که برخی از آنها نزدیک به چند دهه قدمت دارند حاصل تلاش شبانه روزی ام بوده که پس از تحقیقات فراوان حاصل شد.
مدیر اسبق سازمان جهانی بهداشت در حوزه مدیترانه شرقی بیان کرد: در سال های دور روزگاری را شاهد بودیم که مرگ نوزادان در ایران تعداد ۱۳۱ مرگ در یک هزار ولادت بوده است در حالی که امروزه این میزان به زیر 10 مرگ در یک هزار ولادت رسیده که حاصل تلاش فراوان برای ارتقای سطح بهداشت، آموزش، مراقبت نوزدان، کودکان و مادران باردار است.
بنیانگذار خانه های بهداشت در ایران با اشاره به اینکه در یزد تعداد مرگ و میر نوزادان عدد ۶ در یک هزار تولد است، خاطرنشان کرد: امروزه پزشکان و دانشمندان کشورمان در دنیا سنگین ترین جراحی ها و عمل ها را انجام می دهند ولی قبل انقلاب در این کشور پزشکان هند، بنگلادش و دیگر کشورها مردم را ویزیت می کردند.
وی ادامه داد: هم اکنون تیم پزشکی ایران در دنیا سرآمد است و بسیاری جراحی های بزرگ و پیچیده در ایران انجام می شود.
برزگر با بیان اینکه باید در جامعه با فقر و نداری مبارزه شده و نیازهای اساسی مردم برآورده شود، خاطرنشان کرد: شعار سازمان جهانی بهداشت سلامت برای همه است البته سلامت برای همه درحالی محقق می شود که نیازهای اساسی مردم برآورده شود.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.