با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

350 هزار نفر در حال مهاجرت به شمال هستند

پدر علم کویرشناسی گفت: 350 هزار نفر به دلیل کمبود آب از جنوب و مرکز کشور در حال آمدن به استان‌های شمالی، و بیشتر به مازندران هستند، با این هجمه، کشاورزی از بین می رود و ناگزیر زمین‌ها تبدیل به ویلا و ساختمان می‌شوند.پروفسور پرویز کردوانی پیش از ظهر امروز در همایش راهبردهای مصرف آب در بخش کشاورزی اظهار کرد: وجود البرز و خزر با هم عاملی هستند که مازندران در دنیا بی‌نظیر باشد، به دلیل پرفشاری جریان آب و هوایی نمی‌توان عملیات باروری ابرها را انجام داد.

 

منتشر شده

در

پروفسور پرویز کردوانی پیش از ظهر امروز در همایش راهبردهای مصرف آب در بخش کشاورزی اظهار کرد: وجود البرز و خزر با هم عاملی هستند که مازندران در دنیا بی‌نظیر باشد، به دلیل پرفشاری جریان آب و هوایی نمی‌توان عملیات باروری ابرها را انجام داد.

وی افزود: البته در دنیا باروری ابرها تنها برای جلوگیری از حوادث غیرمترقبه آب و هوایی است؛ به طور مثال وجود تگرگ‌های جدید با باروری ابر کم یا تغییر مسیر داد.

این نویسنده و پژوهشگر محیط زیست با تاکید بر اینکه آب نیست و از طرفی مهاجرت به استان‌های شمالی زیاد شده است به طوری که شاهد ورود مهاجران از استان‌های مختلف جنوبی و مرکزی به دلیل کمبود آب به مازندران، گیلان و البرز هستیم، گفت: با این هجمه، کشاورزی از بین می‌رود و ناگزیر زمین‌ها تبدیل به ویلا و ساختمان می‌شوند و نمی‌توانیم بگوییم چشم‌انداز خوبی برای کشاورزی است، الان 350 هزار نفر در حال آمدن به استان‌های شمالی و بیشتر به مازندران هستند.

وی با انتقاد از شرایط مدیریت در حوزه آب کشور گفت: دنبال آب جدید نگردید، باید از آب به خوبی استفاده کنیم، آنقدر از آب به طور بی‌رویه استفاده و برداشت کردیم که از چاه‌های سطحی و نیمه‌عمیق به چاه عمیق رسیده‌ایم؛ از عمق 50 متری به 570 متر رسیدیم تا به آب برسیم.

پدر علم کویرشناسی با اشاره به انتقال آب خزر به سمنان اظهار کرد: بارها به مسؤولان گفتم که "اگر هر استانی را خواستید نابود کنید به آن آب بدهید"، البته بهره‌برداری از آب خزر از سوی داغستان و قزاقستان به صورت اصولی صورت گرفته است، این امکان برای ما هم وجود دارد اما اگر انجام بگیرد باز هم صنایع و موارد آب بر جدیدی روی کار آمده و انتقال 2 میلیون مترمکعب آب در سال نیز پاسخگو نیست.

کردوانی تصریح کرد: مسائلی درباره حیات ماهی‌ها و افزایش شوری آب خزر با انتقال آب کارشناسی نیست، اینکه خزر خشک می‌شود؛ بله درست است با روند فعلی بهره‌برداری چه آب خزر انتقال داده شود و چه نشود، امکان خشک شدن آن وجود دارد.

وی ادامه داد: منبع آب خزر کوه است اما منبع آب خلیج فارس از سایر آب‌ها و اکنون با آب شدن یخ‌های قطبی است، 1.5 متر از تراز آب خزر کاهش یافته اما آب خلیج فارس بالا آمده و زمین‌های اطراف را به دلیل شوری آب خشکانده است.

این استاد محیط زیست با بیان اینکه انتقال آب مد شده است و صدای محیط زیست در نمی‌آید، گفت: ما هنوز تعریف صحیحی از محیط زیست نداریم؛ محیط زیست قسمتی از آب، خاک و هواست که زیستگاه موجودات زنده است و شامل انسان نیز می‌شود.

کردوانی اظهار کرد: انتقال آب و ساخت سد و استفاده از شیر و شلنگ جای مصارف بهینه و مدیریت صحیح را گرفته است و نمی‌دانیم با این روشها چه بلایی بر سر محیط زیست می‌آوریم، صنایع آب بر را به مناطق کم آب و کویری بردیم؛ یزد به دنبال صنایع فولاد رفت و اکنون آب ندارد، همه آبها را به این منطقه انتقال دادند اما دیگر چیزی نمانده است که انتقال نداده باشند!

وی با انتقاد از طرح تنفس جنگل‌ها گفت: اصلا چرا جنگل را به این صورت در آوردیم که به آن استراحت بدهیم، این یک اشتباه است، درخت و جنگل تکثیر شونده است نه تجدید شونده؛ باید فعالیت‌های آن ادامه می‌یافت و مدیریت می‌شد.

پدر علم کویرشناسی در پایان گفت: باید بپذیریم که آب نیست، نیاز به مدیریت منابع آبی داریم، انتقال آب را صحیح نمی‌دانم زیرا باز به نقطه اول خواهیم رسید در حالی که دریا را از دست داده ایم و این اتفاق خوشایندی نخواهد بود.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.