با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

8 متخلف آتش زدن کاه و کلش در آمل گرفتار قانون شدند

رئیس اداره حفاظت محیط زیست آمل گفت: هشت متخلف آتش زدن کاه و کلش درآمل گرفتار قانون شدند.

منتشر شده

در

مهدی کشاورزیان اظهار کرد: مأموران یگان حفاظت محیط زیست آمل پس از گشت و کنترل مناطق حوزه استحفاظی تعداد هشت نفر از متخلفانی که اقدام به آتش زدن کاه و کلش در مزارع کردند را دستگیر کردند.

وی با اشاره به اینکه متخلفان پس از تشکیل پرونده قضایی به استناد ماده ۲۰هوای پاک به دادگاه و دستگاه قضا معرفی شدند، افزود: با توجه به آغاز فعالیت کشاورزان عواقب و تبعات سوزاندن کاه و کلش بر میکروارگانیسم، موجودات ذره‌بینی و فقر خاک، آلودگی گسترده هوا، ایجاد بوی نامتبوع، کاهش دید رانندگان وسایل نقلیه در مجاورت مسیرهای ارتباطی شهرستان، افزایش انتشار ریزگرد و وقوع تصادفات جاده‌ای خواهد بود.

رئیس اداره حفاظت محیط آمل با اعلام ممنوعیت سوزاندن بقایای کشاورزی براساس ماده 30 آئین‌نامه اجرایی قانون مدیریت پسماند، تصریح کرد: آتش زدن کاه و کلش با توجه به بند ۴ ماده ۲ قانون مدیریت پسماند و ماده ۲۰ قانون هوای پاک جرم تلقی می‌شود و قاضی می‌تواند فرد خاطی را به دلیل تهدید علیه بهداشت عمومی و آلودگی هوا به حبس یا جزای نقدی محکوم کند.

این مسؤول با اشاره به حالت آماده‌باش نیروهای یگان حفاظت محیط زیست آمل برای برخورد جدی با متخلفان، گفت: روز به روز حضور مأموران محیط زیست در مناطق مختلف بیشتر شده و با متخلفان طبق قانون رفتار می‌شود.

کشاورزیان از دستگیری دو شکارچی حرفه‌ای خوک طی روزهای گذشته در این شهرستان خبر داد و بیان کرد: براساس اطلاعات دریافتی توسط یکی از دوستداران محیط زیست به مأموران یگان حفاظت محیط زیست با همکاری مأموران پلیس اطلاعات و امنیت یک متخلف با سابقه و حرفه‌ای به همراه یک کیلوگرم گوشت خوک وحشی کشف شد.

وی با اشاره به ماده 11 قانون شکار و صید؛ جزای نقدی این جرم از 22 میلیون و 500 هزار ریال تا 45 میلیون ریال یا حبس از ۹۱ روز تا 6 ماه است، یادآور شد: برای حمل و نگهداری مهمات غیرمجاز به استناد بند الف ماده ۶ قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات غیر مجاز حبس تعزیری از 91 روز تا 6 ماه یا جزای نقدی از 10 میلیون ریال تا 20 میلیون ریال تعیین شد.

کشاورزیان با اعلام اینکه متهم پرونده با توجه به رأی مقام قضایی باید مبلغ 8 میلیون ریال به عنوان ضرر و زیان وارده به محیط زیست را مطابق مصوبه شماره۳۸۰ شورای‌عالی محیط زیست به حساب خزانه دولت واریز کند، افزود: بهای هر رأس خوک به مبلغ 8 میلیون ریال خواهد بود همچنین از دوستداران و عاشقان طبیعت درخواست دارم برای شناسایی متخلفان یار و یاورمان باشند.

وی افزود: با استفاده از شماره ارتباطی۰۹۱۱۲۵۷۱۸۸۳ از طریق تماس تلفنی، پیامک و فضای مجازی آماده دریافت گزارش مردمی، انتقادات، پیشنهادات و گزارش تخلفات محیط زیستی، شکار و صید غیرمجاز هستیم.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست آمل با اشاره به دومین دستگیری شکارچی حرفه‌ای خوک، خاطرنشان کرد: پس از دریافت گزارش حادثه توسط دوستداران محیط زیست به مأموران یگان حفاظت محیط زیست آمل و دریافت حکم ورود به منزل از مقام قضایی، موفق به دستگیری یک متخلف با سابقه و حرفه‌ای شدیم.

وی ادامه داد: در این دستگیری 6 کیلوگرم گوشت خوک وحشی، دو عدد فشنگ شکاری چهارپاره، نیم کیلوگرم ساچمه فشنگ چهارپاره، آلات ‌مخصوص پر کردن ساچمه فشنگ شکاری و سه عدد چاقو مخصوص شکار کشف و ضبط شد.

کشاورزیان همچنین از دستگیری دو متخلف صید غیر مجاز در رودخانه گرم‌رود بخش دشت‌سر آمل خبر داد و گفت: یگان حفاظت محیط زیست آمل حین گشت و کنترل در حوزه استحفاظی موفق به دستگیری دو صیاد متخلف در رودخانه گرم‌رود بخش دشت‌سر آمل شد.

وی بیان کرد: در این دستگیری، 10 قطعه انواع ماهی‌ها، یک دستگاه لانسر، قلاب و دو رشته دام ماهی‌گیری کشف و ضبط شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست آمل به ماده 10 قانون شکار و صید، یادآور شد: این ماده به هرگونه شکار و صید جانوران وحشی و عادی بدون اخذ پروانه بیش از میزان مندرج در پروانه و خارج محل‌های مندرج در پروانه اشاره دارد.

این مسؤول بیان کرد: در این پرونده مجازات نقدی از سه میلیون ریال تا 15 میلیون ریال است البته یک قطعه ماهی زرده‌پر و یک قطعه ماهی سفید در این عملیات کشف و ضبط شد که جریمه هر قطعه از آنها مبلغ  100 هزار تومان است همچنین 8 قطعه ماهی معمولی هم دیگر کشفیات بوده که جریمه آن برای هر قطعه 50 هزار ریال گزار شده است.

کشاورزیان با اشاره به اینکه متخلفان برای ضرر و زیان به محیط زیست براساس مصوبه شماره ۳۸۰ شورای‌عالی محیط زیست با توجه به صدور رأی کیفری مقام قضایی باید مبلغ دو میلیون و 400 هزار ریال به حساب خزانه دولت واریز کنند./ خبر از قربانعلی مسافر

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.