با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

88 درصد شالیزارهای مازندران آماده کشت برنج شدند

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: تاکنون 190 هزار هکتار معادل 88 درصد شالیزارها شخم و شیار شد.

منتشر شده

در

حسن عنایتی با بیان اینکه تاکنون با علف‌های هرز مزارع گندم استان در ۳۸ هزار هکتار مبارزه شده است، اظهار کرد: مبارزه با آفات در ۳ هزار و ۲۵۰ هکتار مزرعه گندم مازندران و مبارزه با بیماری‌ها نیز در ۵ هزار هکتار انجام شده است.

وی از مبارزه با علف‌های هرز کلزا به صورت پیش رویشی در ۳ هزار و ۴۰۰ هکتار و پس رویشی در ۴ هزار و ۲۰۰ هکتار خبر داد و گفت: مبارزه مکانیکی با علف‌های هرز کلزا در ۷۵۰ هکتار انجام شده است.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران سطح مبارزه با بیماری‌های کلزا استان را یک هزار و ۲۵۰ هکتار اعلام کرد.

وی با اظهار اینکه شخم و شیار مزارع شالیزاری در ۱۹۰ هزار هکتار معادل ۸۸ درصد و احداث خزانه در ۱۵۰ هزار هکتار معادل ۷۵ درصد شالیزارهای استان انجام شده است، تصریح کرد: بذرپاشی برنج در ۱۳۹ هزار هکتار معادل ۶۵ درصد شالیزارهای استان انجام شد.

عنایتی سطح بیمه شالیزارها را تاکنون ۷ هزار و ۱۳۰ هکتار و تعداد نمونه های آزمون خاک را ۱۳۵ مورد اعلام کرد.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران میزان کود توزیع شده برای محلولپاشی مزارع در طرح جهش تولید دیمزارهای استان را حدود ۵۰ تن اعلام کرد.

عنایتی در ادامه از توزیع ۹۹ هزار و ۶۰۹ تن کود ازته، ۵ هزار و ۸۴۸ تن کود فسفاته و ۵ هزار و ۶۶۸ تن کود پتاسه برای مصرف در مزارع و باغات استان خبر داد و گفت: به طور میانگین شاهد کاهش ۴۵ درصدی قیمت انواع کودهای پایه در استان هستیم که در کاهش هزینه و افزایش درآمد اقتصادی کشاورزان موثر خواهد بود.

وی همچنین با اشاره به افزایش دما و نوسانات دمایی در شبانه روز آینده درخصوص مدیریت تهویه و آبیاری خزانه ها توصیه کرد: زمانی که هوا از صبح گرم و دما تا عصر رو به افزایش است، هوادهی ابتدا از اطراف خزانه در چند نقطه و سپس در دو سر انجام شود.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: آب خزانه ها کاملا تخلیه شده و در جوی کمی آب باشد تا ریشه ها بتوانند بیشتر توسعه پیدا کنند.

وی افزود: در شب چون دمای هوا تا صبح کاهش پیدا می‌کند  پوشش پلاستیکی خزانه کاملا به سر جای خود برگردد و فقط در دو سر دو فضای کوچک باقی باشد و غروب آبیاری تا زیر جعبه ها صورت پذیرد.

عنایتی در پایان بر رعایت توصیه‌های فنی با توجه به افزایش دما در روزهای آینده در واحد‌های تولیدی نظیر دامداری‌ها، گلخانه‌ها و مرغداری‌ها تاکید کرد.

 

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.