با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

از کمبود وقف برای توزیع کتب دینی تا موفقیت حوزه پژوهش با روحیه پرسش‌گر

کمبود وقف برای پژوهش، تألیف و توزیع کتب ارزشمند دینی از مهمترین مسئله مسؤولان در هفته پژوهش بود تا این نتیجه حاصل شود که آنچه ما را در حوزه پژوهش‌محوری موفق می‌کند توجه به روحیه پرسشگری است.

منتشر شده

در

خبرنگار آمل نیوز- قربانعلی مسافر / تحقیق، پژوهش و جستجوی علم برای جویندگان و پویندگان دانش زیبا، شیرین و دلچسب است به‌ گونه‌ای که یک دانشمند و عالم سال‌های زیادی برای یک رویداد علمی وقت هزینه می‌کند تا به نتیجه مطلوب و رضایت‌بخش دست یابد.

ارزش علم و دانش در آموزه‌های اسلامی و دینی ما مسلمانان همراه با تأکیدات بیشمار بوده است و در بیانات بزرگان دین فراوان به علم، اندیشه، تأمل، تدبر و تفکر سفارش شده است.

اهل بیت و معصومین در جمع مردم عصر خود همیشه از کسب علم و دانش صحبت به میان می‌آوردند و پیامبر اسلام(ص) در حدیثی آورده‌اند که "به دنبال علم و دانش بروید و آن را بجویید حتی اگر در چین باشد" تا ما شیعیان جوینده علم و حقیقت باشیم حتی در شرایط پر از مشقت، سختی و دوردست‌ترین نقطه کره خاکی.

به مناسبت فرا رسیدن هفته پژوهش و بزرگداشت مقام عالمان و پژوهشگران باعث شده تا آئین رونمایی از کتاب رساله خسرویه با تصحیح استاد حجت‌الاسلام ناصر رضایی چراتی در مدرسه علمیه امام حسن عسگری(ع) با تجلیل از اساتید و طلاب پژوهشگر شهرستان آمل عجیبن شود.

 

کم بودن وقف برای پژوهش، تألیف و توزیع کتب ارزشمند دینی

مدیر حوزه علمیه امام حسن عسگری(ع) شهرستان آمل در این نشست با اشاره به اینکه باید بیشتر از گذشته به پژوهشگران و اندیشمندان حوزه دین و فرهنگ توجه کنیم و برای آثار آنها ارزش قائل شویم، اظهار کرد: باید دید که رویکرد علمی کشور پژوهش محور است با خیر و قضاوت این مهم را به مردم و اندیشمندان می‌سپاریم.

حجت‌الاسلام احمد غلامیان، افزود: باید مشخص شود که ما مسؤولان به چه میزان پژوهش را به بطن حوزه و دانشگاه کشانده‌ایم و چه میزان حوزه‌ها و دانشگاه‌ها براساس پژوهش حرکت دارند و پژوهش‌محور هستند.

وی با اشاره به اینکه وقف یکی از آثار ماندگار و صدقه جاریه برای واقفان و انسان‌های نیک‌اندیش است، تصریح کرد: امروزه باید نیت واقفان و وقف‌ها به سمتی هدایت شوند تا مربی و معلم برای تربیت جامعه پرورش یابد.

مدیر حوزه علمیه امام حسن عسگری(ع) شهرستان آمل با ابراز خوشحالی از بیان نیت واقفان از وقف اموال برای توزیع کتب دینی و اسلامی، ادامه داد: باید آثار ارزشمند و پژوهش اندیشمندان برای چاپ تألیفات ماندگار حمایت شود.

این مسؤول با اعلام اینکه برای تألیف و توزیع کتب ارزشمند دینی و پژوهش وقف کم داریم، یادآور شد: باید با حمایت ناشران فرهیخته باعث شده تا این افراد بیشتر از گذشته دست به قلم شده و مردم از حاصل تراوشات عقل و جان آنها بهره ببرند.

غلامیان با اشاره به بیانات آیت‌الله جوادی آملی که اشاره کردند "پژوهش و تحقیق وقتی به بار می‌نشیند كه زاد و راحله‌اش معارف قرآن و عترت باشد"، گفت: هر علم و تحقیق زیر سایه آیات الهی و قرآن کریم ماندگار می‌شود و در جامعه گره‌گشا و کارساز خواهد بود.

 

نیاز توجه جدی به پژوهش در عرصه‌های مختلف کشور

یکی از اساتید برجسته حوزه علمیه و دانشگاه در این نشست با اشاره به اینکه نیاز جدی به پژوهش در همه عرصه‌ها و علوم در داخل کشور احساس می‌شود، اظهار کرد: باید هر پژوهش به تحقیق منجر شود و به نتایج علمی مطلوب برسد.

حجت‌الاسلام ابراهیم یعقوبیان افزود: باید گره‌های علمی واکاوی شود، البته شبهات فراوان در علوم مختلف وجود دارد و شبهات در مسائل دینی و مذهبی بسیار زیاد است.

وی با اشاره به اینکه علمای زیادی در طول تاریخ از زمان معاصر خود جلوتر بودند و به آینده می‌نگریستند، تصریح کرد: نگاه علما به همراه تحقیق و پژوهش به آینده عمیق و کلیدی بود.

این استاد حوزه علمیه و دانشگاه گفت: نوآوری، اختراعات و ابداعات حاصل فیض الهی بوده و نتایج نوآوری چه در دنیای غرب و چه در عالم اسلام از دستاوردهای فیض است.

رئیس اداره آموزش و پرورش آمل نیز در همایش تجلیل از پژوهشگران و رونمایی کتاب، اظهار کرد: کشورهایی که به پیشرفت عظیم رسیدند در نخستین گام به موضوع پژوهش و تحقیق اهمیت فراوان دادند، در گام بعدی سیاست‌گذاری هدفمند داشتند و سپس دست به اقدام و عمل زدند.

عباس مرزبند، افزود: باید در جامعه روحیه پژوهش‌مدار را گسترده کنیم هرچند لازم است تا برای پژوهش ارزش فوق‌العاده‌ای قائل شویم.

وی با بیان اینکه روحیه پژوهش‌محور شامل چگونه آموختن و چگونه یاد گرفتن است، ادامه داد: باید یاد بگیریم پگونه بیاموزیم، چگونه تحصیل کنیم و چگونه مسائل را حل کنیم تا گره‌های فراوانی از گره‌های کور جامعه باز شود.

 

آنچه که ما را در حوزه پژوهش‌محوری موفق می‌کند روحیه پرسشگری است

این استاد دانشگاه با اعلام اینکه آنچه که می‌تواند ما را در حوزه پژوهش‌محوری موفق کند روحیه پرسشگری است، تصریح کرد: در کسب علم و دانش باید همیشه به یاد داشته باشیم که غرور و خودخواهی باعث عدم دستیابی به بسیاری از توفیقات است.

مرزبند خاطرنشان کرد: انسان هر اندازه به کسب علم و دانش بپردازد دوباره علوم مختلف و دانش‌هایی وجود دارد که آن را کسب نکرده است، با عدم گرفتار شدن در غرور و خودخواهی باید بتوانیم اهل تحقیق باشیم.

وی گفت: لازم است تا در شرایط کنونی جامعه همه افراد شامل معلمان، دانش‌آموزان، خانواده، مدیران و اقشار مختلف اهل تحقیق باشند و هیچ کاری را بدون تحقیق انجام ندهند.

در دنیایی که فضای مجازی دوشادوش فضای حقیقی در حال رشد و ترقی است و کوچکترین و کوتاه‌ترین نتایج علمی در کمترین زمان پس از چند ثانیه در جهان گسترده شده و انتشار می‌یابد باید اهل تحقیق و پژوهش باشیم، علم‌اندوزی داشته باشیم و با برنامه منظم، خود اندیشمند، نوآور، مخترع و صاحب نظر باشیم.

در کشورمان مسؤولان و مدیران حوزه علم و دانش باید شرایط را برای تحقیق و کسب دستاوردهای علمی مردان، زنان، جوانان، نوجوانان و متفکران فراهم کنند تا بدون دغدغه همپای غرب و شرق دستاوردهای علمی ایران اسلامی در کره خاکی بیشتر از گذشته مخابره شده و به کار حال و آیندگان آید.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.