با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

اعجوبه تکرار نشدنی؛ دختر ژله ای ایران زمین

در یکی از روزهای بهاری مهمان خانواده دختر ژله‌ای تبریزی در دفتر خبرگزاری فارس بودیم که چند روز پیش در برنامه عصر جدید ۴ رای سفید و تشویق حضار را به دست آورد.

منتشر شده

در

همین چند روز پیش بود که دختر خردسالی در برنامه عصر جدید با انعطاف بدنی بالا و حرکات خارق‌العاده توانست نظر مثبت چهار داور مسابقات این برنامه را جلب کند و تماشاگران را به تشویق ایستاده وادار سازد.

"زهرا بیرامی" که متولد تبریز است با عناوینی چون "دختر ژله‌ای"، "دختر بدون استخوان"، "دختر منعطف" و … شناخته می‌شود، او از اعجوبه‌های ژیمناستیک ایران به شمار می‌رود.

زهرا پیش‌تر در مسابقه استعدادیابی "بهترین شو" نیز شرکت کرده و در آن مسابقات نیز توانسته بود با انعطاف بدنی بالای خود شگفتی همگان را برانگیزد.

او همچنین در سال ۹۳ نیز در مسابقه "اعجوبه ایرانی" شرکت کرد و به عنوان اعجوبه ورزشی ایران شناخته شد.

بدن زهرا به حدی منعطف است که می‌تواند با پا تیراندازی کند، با حرکت پل زده، بستنی بخورد و یا والیبال بازی کند!

 

در یکی از روزهای بهاری میهمان خانواده گرم و صمیمی بیرامی در دفتر خبرگزاری فارس تبریز هستیم.

زهرا در یک خانواده چهار نفری زندگی می‌کند. دختر بزرگ خانواده بیرامی است و یک برادر کوچک یک و نیم ساله به نام علی دارد؛ مادرش خانه‌دار و پدرش مبل‌فروش است، اما به علت برخی مشکلات مالی مجبور به بستن مغازه خود شده است‌.

پدر زهرا معتقد است که تمام زندگی خود را صرف موفقیت زهرا کرده و با حداقل امکانات او را به اینجا رسانده است.

زهرا به گفته پدرش، عاشق تیم تراکتورسازی است و همه بازی‌های این تیم را تماشا می‌کند و حتی دوست دارد تا بازیکن‌های این تیم را از نزدیک ببیند.

او می‌گوید: اصلا در خانواده‌شان ورزشکار نداشتند و یک فیلم جکی‌چان به نام پسر کاراته‌باز در زمان مجردی باعث شده تا او تصمیم بگیرد که اگر روزی صاحب فرزندی شد حتما آن را یک ورزشکار حرفه‌ای تربیت کند.

او که از بدو تولد، زهرا را ورزش می‌داده، می‌گوید: از همان‌ روزهای اولی که زهرا به دنیا آمد با روغن زیتون بدن او را ماساژ و مالش می‌دادم و برخی حرکات ورزشی را با او انجام می‌دادم و وقتی زهرا دو ساله شد کمی تمرین‌ها سخت‌تر شد.

پدر زهرا از انتشار فیلم‌های تمرین دخترش در فضای مجازی می‌گوید: «به قدری زهرا با استعداد بود که روزی تصمیم گرفتم فیلم‌های تمرین‌اش را در فضای مجازی منتشر کنم که این کار با استقبال زیادی روبه رو شد و باعث آشنایی ما با آقای حامد رشتبری، از مربیان ژیمناستیک برجسته استان شد.»

به گفته آقای بیرامی، مادر زهرا اوایل با این تمرین‌ها مخالفت داشت و حتی کارشان به طلاق هم کشیده بود ولی پس از مدتی او[ مادر زهرا] نیز از جمله حامیان بزرگ زهرا محسوب شد.

پدر زهرا از مسوولان گله دارد که تنها صحبت از حمایت کردند و در عمل هیچ اتفاقی برای او و دخترش نیافتاد: «متاسفانه هر بار که زهرا در جایی درخشیده است مسوولان زیادی برای عکس آمده و وعده‌های دروغین زیادی به ما داده‌اند که تا الان هیچ‌کدام محقق نشده است.»


شاید۱۰۰ سال بعد استعدادی مانند زهرا تربیت شود

آقای بیرامی معتقد است، شاید ۱۰۰ سال بعد استعدادی مانند زهرا به دنیا بیاید ولی تا به امروز آنها هیچ حمایتی از مسوولان ندیده‌اند.

او می‌افزاید: متاسفانه در کشورمان برای دختران تیم ژیمناستیکی وجود ندارد از این‌رو زهرا علاوه بر ژیمناستیک ورزش ووشو را به صورت حرفه‌ای انجام می‌دهد ولی واقعا جای تاسف دارد که هیچ آینده‌ای برای چنین استعدادهایی در استان نیست چراکه برخی از مسوولان استان حتی زهرا را به عنوان ورزشکار هم نمی‌شناسند.


رکوردزنی پرتاب تیر و خوردن میوه با پا تحت شرایط انعطاف بدنی

پدر زهرا تعریف می‌کند: همیشه در حال کسب اطلاعات و به روزرسانی اطلاعاتم نسبت به ورزش دخترم هستم و نمونه ورزشکارانی نظیر زهرا از جمله "سوفی" را تعقیب می‌کنم از این‌رو زهرا نیز بیشتر روی رکوردزنی تمرکز دارد و رکوردهایی از قبیل مقام دوم تیروکمان با دست، رکورد تیر و کمان با پا، حرکات آکروباتیک روی حلقه در ارتفاع زیاد و غیره از جمله کارهای این دختر ۸ ساله است.


تیر و کمان دخترم را با کِش شلوار و سُرُم ساخته‌ام

او می‌گوید: زهرا برنامه‌های زیادی برای رکوردزنی دارد ولی وقتی هیچ حمایتی از او نمی‌شود چه کار می‌توان کرد؟ زهرا حتی یک کمان درست درمان هم ندارد که بتواند با آن در مسابقه‌ای شرکت کند و کمانی که با آن روی صحنه مسابقات می‌رود را خودم درست کرده‌ام که با کِش شلوار و سُرُم بیمارستان تهیه شده است.

پدر زهرا سخت‌ترین لحظه از مسابقات زهرا را زمانی که در ارتفاع است، می‌داند.

 او در این خصوص می‌گوید: ارتفاع هیچ معنایی برای زهرا ندارد و اصلا این دختر ترسی از ارتفاع ندارد به طوریکه او اصرار دارد تا حرکات آکروباتیک خود را روی آنتن بالای برج میلاد انجام دهد.

پدر زهرا ادامه می‌دهد: «همه جا افتخار می‌کنیم که ۴۰ میلیون تُرک هستیم ولی به راحتی داشته‌ها و استعدادهای خود را از دست می‌دهیم چراکه من با این بی‌توجهی‌ها هیچ آینده‌ ورزشی برای دخترم متصور نیستم.»


زهرا پیشنهادی از ایتالیا و جمهوری آذربایجان دارد
ب
یرامی در پاسخ به این سوال که زهرا از خارج کشور پیشنهادهایی دارد یا خیر ادامه می‌دهد: «دخترم از ایتالیا و جمهوری آذربایجان پیشنهادهای زیادی دارد ولی من دوست دارم که زهرا پرچم ایران را بالا ببرد نه پرچم یک کشور غریب را.»

او حتی در بین صحبت‌هایش به برخی تبلیغات کانال‌های معاند و حمایت‌هایشان  از زهرا اشاره کرده و می‌گوید: «این کانال‌ها به خاطر منافع خود سعی بر سیاسی کردن زهرا دارند و با قرار دادن فیلم‌های او در کانال‌هایشان و اعلام حمایت در صدد به انحراف کشاندن موضوع هستند ولی ما به هیچ‌کدام نه رو می‌دهیم و نه کاری با آن معاندان داریم.»


از حلقه تا لباس دخترم را خودم طراحی و تهیه می‌کنم

به گفته آقای بیرامی، حلقه‌ای که زهرا با آن در ارتفاع زیاد کار می‌کند را خودش تهیه می‌کند و برای هر بار مسابقه و رکوردزنی، مادر زهرا لباسی طراحی کرده که قیمت آن بالای ۳۰۰ هزار تومان است.

او حتی می‌گوید: «هر تیری که زهرا با پا تمرین می‌کند بالای ۱۲۰ هزار تومان قیمت دارد و باید روزی یک یا دو تیر برای تمرین داشته باشد.»

پدر زهرا می‌گوید: «من نه پولی می‌خواهم و نه چیز دیگری ولی وقتی دخترم یک جایی برای تمرین ندارد و یک گوشه از خانه را تبدیل به باشگاه کرده‌ایم، چه کار کنیم؟».

او می‌افزاید: «چطور می‌شود در شهری که این همه هزینه برای همایش‌های مختلف صوری و هزینه های زائد صرف می‌شود، از دختر بچه‌های بااستعدادی مانند زهرا حمایت نشود؟»

البته آقای بیرامی تنها حامی دخترش را مدرسه «نگارستان» اعلام کرد و گفت: «با اینکه یک مدرسه غیرانتفاعی است ولی نه شهریه از ما می‌گیرند و نه پول سرویس.»

پدر زهرا معتقد است که از توانایی و استعداد زهرا می‌توان در افتتاحیه‌های ورزشی و المپیک و المپیادها استفاده کرد.

او به استفاده علوم پزشکی تبریز از زهرا در جریان افتتاح مسابقات ورزشی اشاره کرده و می‌گوید: «زهرا با نمایش خارق‌العاده حلقه، یک نمایشی چشمگیر از خود نشان داد و چون اجازه نصب جرثقیل در سالن را ندادند از این‌رو زهرا روی سیم بوکسل که به طناب ۶ متری وصل بود و مدام تکان می‌خورد، آن نمایش را انجام داد.»
 
پدر زهرا اضافه می‌کند: «تغذیه زهرا خوب نیست، چند ماه است که حتی نتوانسته‌ام گوشت یا میوه بخرم، وضعیت مالی من به گونه‌ای نیست تا بتوانم از عهده مخارج تمرین‌های زهرا بر بیایم، او به مربی و تمرین‌های حرفه‌ای نیاز دارد.»

آقای بیرامی می‌گوید: «کاری نکنیم که استعداد منطقه ما در کشوری دیگر بدرخشد و باعث افتخارآفرینی آنها شود.»

او ادامه می‌دهد: امیدوارم در روز فینال مسابقه عصر همه تُرک‌ها از زهرای کوچک‌شان حمایت کنند.

پدر زهرا امیدوار است که او روزی بتواند استعداد دخترش را به بهترین شکل ممکن شکوفا سازد، او هدف نهایی خود و زهرا را قهرمانی در المپیک و ثبت رکوردهای دخترش می‌داند و برای رسیدن به این هدف نیازمند حمایت مسوولان و مردم آذربایجان است.

 

 

 

 

 

گفت‌وگو از کتایون حمیدی- فارس

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.