با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

بیمارستان فوق تخصصی تنکابن در کما/ افتتاح وقت گل نی!

۹ سال از شروع ساخت بیمارستان فوق تخصصی ۲۰۵ تختخوابی و مرکز جراحی قلب باز تنکابن می گذرد و این پروژه نیمه کاره با تغییر دو کارفرما و پیمانکار هنوز به آخر خط نرسیده است.

منتشر شده

در

سهیلا محمدی: آغازین روزهای دی ماه سال ۹۰ عملیات ساخت بیمارستان فوق تخصصی تنکابن با پیش بینی ۱۶۰ تختخواب اجرایی شد و سپس به سبب تغییرات فیزیکی برای ارتقای این بیمارستان فوق تخصصی و با اضافه شدن بخش جراحی قلب باز و آنژیو گرافی، شمار تخت‌های بیمارستانی به ۲۰۵ تخت افزایش یافت و موسوم به بیمارستان ۲۰۵ تختخوابی شد.

این بیمارستان در زمینی به مساحت ۱۶ هزار و ۷۳۵ متر مربع و در حاشیه رودخانه چشمه کیله تنکابن و در ۵ طبقه در حال ساخت بوده که برای آن هشت تخت جراحی قلب باز، شش تخت آی سی یو، هشت تخت آنژیوگرافی و چهار تخت آی سی یو قلب باز در نظر گرفته شده است.

این پروژه مهم که یکی از اساسی‌ترین نیازهای تنکابن و غرب مازندران محسوب می‌شود، حدود ۹ سال است که ساخت آن به طول انجامید و موانعی چون خلف وعده و کم کاری پیمانکار، جانمایی نامناسب و اجرای طرح در حاشیه رودخانه چشمه کیله، نگرانی از تبعات حوادث غیر مترقبه چون سیل، نبود راه دسترسی مطمئن و نبود خدمات رفاهی چهارگانه از جمله علل فرسایشی شدن آن است.

از آنجایی که خلف وعده پیمانکار از مهمترین علل به خواب رفتن این پروژه بوده، سرانجام در سال ۹۷ پیمانکار این پروژه تغییر کرد و کارفرمای آن نیز از وزارت راه و شهرسازی به وزارت بهداشت تغییر می‌یابد.

با تغییرات صورت گرفته و پس از هفت سال جانی دوباره به کالبد نیمه جان پروژه بیمارستانی تنکابن دمیده شد و وعده افتتاح آن تا پایان کار دولت کنونی داده شده است، هرچند تحقق این وعده بعید به نظر می‌رسد.

سید شمس الدین حسینی نماینده مردم شهرستان‌های تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر، پروژه بیمارستان فوق تخصصی ۲۰۵ تختخوانی را یکی از مهمترین و اساسی‌ترین نیازهای غرب مازندران دانست و گفت: در شش سال گذشته روند ساخت این بیمارستان بسیار کند بوده و علی رغم اینکه در سال ۹۰ تا ۹۱ با پیشرفت ۷۵ درصدی همراه بود اما در سال‌های بعد به علل گوناگون مشمول فرسایش زمان شد.

در شش سال گذشته روند ساخت این بیمارستان بسیار کند بوده و علی رغم اینکه در سال ۹۰ تا ۹۱ با پیشرفت ۷۵ درصدی همراه بود اما در سال‌های بعد به علل گوناگون مشمول فرسایش زمان شد

وی با بیان اینکه این پروژه در زمره پروژه‌های اولویت دار وزارت بهداشت است، اظهار داشت: مشکل اصلی این بیمارستان، بی انگیزه بودن پیمانکار آن بود که با پیگیری‌های انجام شده و نشست‌هایی که با دکتر نوبخت و نمکی داشتم، مناقصه محدود برگزار و پیمانکار جدید آن انتخاب شد.

حسینی با بیان اینکه قرارداد پیمانکار جدید این بیمارستان ۹ ماه منعقد شده است، تصریح کرد: اما به شخصه و با جدیت پیگیرم که تا پایان دولت تدبیرو امید این طرح تکمیل شود تا دوباره با تغییر دولت دستخوش فرسایش زمان نشود.

در عین حال مجید احمری مدیر عامل شرکت مادر تخصصی وزارت بهداشت و درمان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اینکه بر اساس تصمیم گیری هایی که در دوماه گذشته توسط وزارت بهداشت اخذ شد، روند ساخت این پروژه تسریع شده است، افزود: هدف گذاری براین قرار گرفته که در روزهای آتی، تمامی قسمت‌های پروژه چه در فضای داخلی بیمارستان و چه در فضای بیرونی فعال شود.

وی افزود: در نظر داریم به موازات اجرایی شدن عملیات عمرانی این پروژه، موانع دیگر آن نظیر خیابان دسترسی، برق، آب، گاز و … نیز رفع شود تا هنگام راه اندازی مشکلی به وجود نیاید.

بیمارستان تنکابن جزو طرح‌های اولویت دار وزارت بهداشت است

احمری اضافه کرد: بیمارستان فوق تخصصی تنکابن در زمره ۱۰ بیمارستان اولویت دار کشور بوده و تصمیم بر آن است که تا پایان دولت تدبیر و امید به بهره برداری برسد.

این مسئول همچنین بر تأمین اعتبار لازم از سوی دولت جهت تکمیل و تسریع در عملیات عمرانی این پروژه تاکید کرد.

به اذعان مجریان پروژه بیمارستان فوق تخصصی تنکابن، در حال حاضر این پروژه پیشرفت مناسب دارد و در صورت تأمین اعتبار ۳۵ میلیارد تومانی در موعد مقرر به بهره برداری خواهد رسید.

همچنین سید امیر حسینی جو فرماندار تنکابن نیز اظهار داشت: تلاش می‌شود تا پروژه بیمارستان فوق تخصصی تا پایان دولت کنونی به بهره برداری رسد.

وی افزود: این بیمارستان از این منظر که مرکز جراحی قلب باز است برای مردم غرب مازندران و شرق گیلان حائز اهمیت است و خوشبختانه در حال حاضر روند ساخت آن پس از سال‌ها کش وقوس شتاب گرفته است.

درحالی ۹ سال برای ساخت بیمارستان ۲۰۵ تختخوابی تنکابن زمان صرف شد که اکنون به دلیل نامناسب بودن زیرساخت‌ها، وضعیت بهداشت ودرمانی منطقه در کما به سر می‌برد و بیماران برای دریافت خدمات درمانی باید رنج سفر به استان‌های دیگر نظیر گیلان و یا تهران را به جان بخرند و یا مسیر ۲۵۰ کیلومتری تا مرکز استان را طی کنند.

با آنکه تا پایان کار دولت زمان افتتاح بیمارستان فوق تخصصی تنکابن اعلام شده است، اما بررسی برآیندها، اماواگر ها و موانع موجود نشان می‌دهد که به این وعده خوبان هم نباید دل خوش کرد.

با این تفاسیر چشم امید مردم همچنان به تلاش مدیران دستاندر کار دوخته شده است، مردم هموار می‌پرسند آیا سرانجام طلسم بخت این بیمارستان شکسته خواهد شد یا خیر؟ زیرا مردم تنکابن و رامسر از نظر سرانه درمان با کمبودهای بسیاری روبرو بوده و برای بیشتر کارهای درمانی باید به شهرهای دیگری رفت و آمد کنند و تکمیل این بیمارستان فوق تخصصی می‌تواند بخشی از مشکلات درمانی منطقه را حل کند.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.