با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

تبلیغاتی بودن عنوان ارگانیک برای محصولات لبنی در بین مردم

رئیس اداره آموزش اداره کل استاندارد استان مازندران از تبلیغاتی بودن عنوان ارگانیک در بین مردم برای برخی محصولات لبنی خبر داد.

منتشر شده

در

امروزه صنعت غذا از گستردگی و پیچیدگی خاص برخوردار است و کارخانجات صنایع غذایی با نام و نشان‌های مختلف در پی کیفیت برتر و جذب مشتریان به نام خود هستند.

مازندران یکی از استان‌های بزرگ و صنعتی کشور است که در آن برندهای معتبر و نامی تولیدات فراوان برای داخل و خارج کشور دارند و بخش عمده‌ای از صادرات و ارز‌آوری را به خود اختصاص دادند.

با ایجاد پویش کیفیت محصولات غذایی با عنوان شایعات، واقعیت‌ها، علت‌ها و راهکارها در مازندران به بررسی باورهای مردمی کیفیت محصولات لبنی پرداخته شده و با حضور کارشناسان باتجربه دستگاه‌های دولتی، مهندسان صنایع غذایی در بخش‌های صنعتی و مردم در کنار یکدیگر شایعات مختلف پاسخگویی شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد مازندران در این نشست به میزبانی شهرستان آمل، در مورد کیفیت شیر و محصولات لبنی اظهار کرد: شیر یک غذای کامل بوده و ماده‌ای است که در ترکیبات آن با توجه به چهار فصل سال در کشور متفاوت است.

جعفریان با اعلام اینکه درصد ماده خشک و پروتئین در فصل بهار و تابستان بیشتر است، افزود: افزودن یک تا دو درصد ماده خشک به مواد لبنی امری طبیعی در دنیا است و تنها برای بالا بردن ماده خشک انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه بسیاری از مردم جامعه مصرف کننده مواد غذایی هستند خود را کارشناس در این بخش می‌دانند ولی نگاه علمی در عرصه صنعت غذا بسیار گسترده است و نیاز به سالیان زیادی کسب علم و دانش دارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد مازندران با اشاره به استقبال مردم از مواد لبنی سنتی و گسترش روزافزون مراکز فروش آنها، بیان کرد: بر کارخانجات مواد غذایی و صنعت ارگان‌ها و نهادهای مختلف نظارتی همانند استاندارد نظارت دارند و چشم ناظر و بازرس ویژه برای سلامت جامعه و مردم هستند.

این مسؤول با اشاره به اجرای طرح طاها در راستای نظارت بر محصولات غذایی و کارخانجات، ادامه داد: صنایع غذایی برای حل مشکلات بهداشتی ایجاد شده و نابودی باکتری‌ها، عوامل بیماری‌زا، افزایش ماندگاری و حفظ کیفیت برای ماندگاری از مهم‌ترین اهداف است.

رئیس انجمن تغذیه مازندران در این نشست با بیان اینکه ویتامین‌های محلول در چربی اهمیت فراوانی در صنعت و تغذیه دارند، اظهار کرد: برخی ویتامین‌های لبنیات در فرآیند سنتی یا صنعتی از بین نمی‌روند هرچند در صنعت فرصتی وجود دارد تا برخی مواد به لبنیات اضافه شود هرچند این فرصت برای فرآیند سنتی وجود ندارد.

اکبر فاضلی‌تبار افزود: امروزه در صنعت شیر را با ویتامین D غنی می‌کنند هر چند تنها منبع کسب این ویتامین نور آفتاب است ولی کمبود این ویتامین از طریق غذا کم خواهد بود.

وی با اعلام اینکه بیشتر افراد جامعه کمبود ویتامین D دارند، تصریح کرد: در صنعت لبنیات فرصت افزایش و جبران برخی کمبودها وجود دارد.

رئیس اداره آموزش اداره کل استاندارد استان مازندران هم در این گردهمایی اظهار کرد: پویش کیفیت محصولات غذایی به صورت هدف‌گذاری شده شکل گرفت و صداقت در آن مهم‌ترین اولویت است.

سیدرضا حجازیان افزود: نخستین گام در این مسیر که به صورت استانی در حال رشد است در اتاق بازرگانی مازندران شکل گرفت و بسیاری از سوالات به صورت شفاهی و کتبی در آن گردآوری شد.

وی با بیان اینکه باورهای زیادی از گذشته تاکنون برای صنایع غذایی و لبنیات در جامعه وجود دارد، تصریح کرد: باید به عنوان کارشناسان صنعت تغذیه در جامعه ارتباط معنادار و صحیح با مخاطب به وجود بیاوریم.

رئیس اداره آموزش اداره کل استاندارد استان مازندران با اشاره به تبلیغاتی بودن عنوان ارگانیک در بین مردم برای برخی محصولات لبنی، گفت: تلاش فراوان برای اعتمادسازی مردم به محصولات صنعتی زیر نظر استاندارد انجام شده است تا مردم از غذاهای سالم و با کیفیت بهره بگیرند.

گزارش از قربانعلی مسافر

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.