با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

دلیل مرگ قوها در فریدونکنار مشخص شد

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران گفت: طی برنامه‌های پایش و بررسی تالاب قوهای سرخرود، یک قطعه قوی بیمار مشاهده و با کمک کارشناسان دامپزشکی از آن نمونه‌گیری شد که دیروز تست آنفلوآنزای این پرنده تلف شده، مثبت اعلام شد.

منتشر شده

در

به گزارش آمل نیوز، از ابتدای پاییز باتوجه به حضور پرندگان مهاجر هشدارها و توصیه‌های لازم در ارتباط با پیشگیری از بیماری‌های فصل سرما به‌ویژه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان داده شده که طی هفته گذشته استان مازندران  به عنوان یکی از کانون‌های آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور معرفی شد و در این زمینه از مردم خواسته شده تا پرندگان‌مهاجر آبزی را شکار نکنند.

کوروس ربیعی رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: همه ساله قوها یکی از گونه‌های پرندگانی هستند که وارد تالاب‌های مازندران می‌شوند.

وی افزود: سه گونه از انواع قوها برای مهاجرت و زمستان‌گذرانی وارد تالاب‌های استان مازندران می‌شوند که تالاب قوهای سرخرود، زیستگاه اصلی قوهای فریادکش و تعدادی قوی کوچک(تندرا) بوده که همه ساله از اواسط آبان ماه تا اواسط بهمن ماه،  مهمان تالاب بین‌المللی فریدونکنار و سرخرود هستند.

 رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران با بیان اینکه نظارت و پایش به‌صورت مستمر در دستور کار محیط زیست قرار دارد، اضافه کرد: طی برنامه‌های پایش و بررسی تالاب قوهای سرخرود 15 آذرماه امسال یک قطعه قوی بیمار مشاهده و با کمک کارشناسان دامپزشکی از آن نمونه‌گیری شد که روز 17 آذرماه تست آنفلوآنزای این پرنده تلف شده، مثبت اعلام شد.

 

ربیعی تصریح کرد: با  ادامه پایش‌ها و بررسی دقیق‌تر در این تالاب، عصر روز گذشته مجدداً دو قطعه  قوی فریادکش تلف شده مشاهده شد که  این موضوع نگرانی‌ها را در ارتباط با درگیری پرندگان به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان افزایش داده است.

وی بیان کرد: پرندگان مهاجر از ابتدای پاییز وارد تالاب‌های مازندران به‌ویژه فریدونکنار، میانکاله و سایر آب‌بندان‌ها و تالاب‌ها می‌شوند که این موضوع نشان دهنده این است که احتمال آلودگی و بیماری در تمامی پرندگان مهاجر وجود دارد.

 رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران با تاکید بر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تمامی محیط‌های تالابی در برخورد با پرندگان وحشی، خاطرنشان کرد: باتوجه به این شرایط مردم از هرگونه شکار و صید، خرید، فروش و مصرف پرندگان وحشی، همچنین نگهداری طیور بومی(غاز و اردک پرورشی) به زیستگاه‌های تالابی به شدت پرهیز کنند.

ربیعی در پایان گفت: موضوع مهم دیگر اینکه مردم در صورت مشاهده هرگونه پرنده بیمار و لاشه تلف شده پرندگان، علاوه بر پرهیز از دست زدن و لمس کردن لاشه، مراتب را در سریع‌ترین زمان ممکن به ادارات  محیط زیست و دامپزشکی در سطح شهرهای استان اطلاع دهند.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.