با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

رعایت ۸۵ درصدی پروتکل‌های بهداشتی توسط خبازان مازندران

رئیس آرد و نان مازندران رعایت پروتکل‌های بهداشتی از مهمترین اصول ما است، گفت: بیش از ۸۵ درصد از خبازان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند.

منتشر شده

در

نان قوت غالب مردم است، غذایی مقوی و سالم که سر سفره همه اقشار جامعه پیدا می‌شود، سر سفره کارمند، کارگر، تاجر، افراد فقیر و غنی.

دست‌کم روزی یک یا دو وعده غذایی از آن استفاده می‌کنند، معمولا همه افراد صبحانه را با نان لقمه می‌گیرند و حتی ناهار و شام را هم با نان پشت سر می‌گذارند.

با توجه به شیوع ویروس کرونا و شدت آن در موج چهارم پس از حدود ۱۴ ماه پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری در نانوایی‌ها بسیار مهم است و برخی خبازان برای رعایت موارد قطع زنجیره کرونا حتی از ارائه نان به مشتریان بدون ماسک خودداری می‌کنند که کار بسیار زیبا و پسندیده است.

در ماه مبارک رمضان هستیم و این ماه نیز مصرف نان در خانواده‌ها را بالاتر می‌برد زیرا عموم مردم در سفره افطار خود از نان استفاده می‌کنند و به سمت نانوایی‌هایی می‌روند که نان باکیفیت ارائه می‌دهد، منصفانه است که نانوایی‌ها بهداشت عمومی را به خوبی رعایت می‌کند، ماسک می‌زند، از آرد مرغوب بهره می‌گیرد، در پخت مطلوب نان توجه دارد، به ورز آمدن خمیر توجه ویژه دارد، به مشتریان خود اهمیت می‌دهد و برای‌شان احترام قائل است.

انجام ۵۰۰ بازرسی از خبازان ۱۰ شهر مازندران

نان از مواد غذایی بااهمیت است که مستقیم به سلامت خبازان بستگی دارد، پس لازم است خبازان و کارگران نانوایی‌ها رعایت بهداشت فردی و سلامت جسمی را در اولویت قرار دهند تا جامعه‌ای سالم داشته باشیم.

در وضعیت کرونایی ماه مبارک رمضان بسیاری از مسؤولان اداره صنعت، معدن و تجارت به همراه بازرسان ادارات غله و شبکه بهداشت و درمان به صورت مشترک و سرزنده از نانوایی‌ها و واحدهای خبازی بازدید دارند و از روند بهداشتی و چگونگی پخت نان مطلع می‌شوند.

حتی بسیاری از بازرسی‌ها منجر به پلمب واحدهای صنفی، پلمب‌های نقطه‌ای و تذکرات جدی شده و در بسیاری از موارد تشویق‌هایی برای خبازان مسؤولیت‌پذیر و توانمند را به همراه دارد.

رعایت ۸۵ درصدی پروتکل‌های بهداشتی توسط خبازان

در راستای طرح تشدید و بازرسی واحد‌های خبازی با توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ایام کرونا و ماه مبارک رمضان این بار خبازان آملی از سوی هشت اکیپ بازرسان اداره کل غله مازندران، اعضای کارگروه آرد و نان شهرستان آمل شامل نمایندگان شبکه بهداشت و درمان، اداره غله و اتحادیه خبازان مورد آنالیز قرار گرفتند.

رئیس آرد و نان مازندران در حاشیه بازدید از واحدهای خبازی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در آمل، اظهار کرد: با توجه به شیوع کرونا ویروس در موج چهارم و وضعیت قرمز اکثر شهرهای مازندران تشدید نظارت‌ها در نانوایی‌ها را شاهد هستیم.

علی رمضانی‌مقدم افزود: با تصمیم ستاد کرونای مازندران در مورد رعایت پروتکل‌های بهداشتی، امر فاصله‌گذاری و رعایت پروتکل در واحدهای خبازی به اداره‌کل غله مازندران واگذار شد.

وی با اعلام اینکه با آغاز ماه مبارک رمضان طرح تشدید و بازرس‌ها افزایش یافته است، تصریح کرد: تمام واحدهای خبازی مازندران مورد بازدید مستمر قرار می‌گیرند البته تاکنون درمورد رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بیش از ۱۰ شهرستان مازندران بالغ بر ۵۰۰ واحد خبازی را مورد ارزیابی و بازرسی قرار دادیم.

رئیس آرد و نان مازندران با اشاره به اینکه آمارها نشان می‌دهد بیش از ۸۵ درصد از واحدهای خبازی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند، یادآور شد: در آخرین بازدید از خبازی‌های شهرستان آمل هشت اکیپ بیش از ۸۰ واحد خبازی را به صورت همزمان مورد ارزیابی قرار دادند.

وجود ۵ هزار واحد خبازی در مازندران

این مسؤول خاطرنشان کرد: در مازندران بیش از ۵ هزار واحد خبازی فعالیت دارند که در این بین بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ واحد خبازی متعلق به واحدهای یارانه‌ای نوع یک و همچنین یک هزار و ۸۰۰ واحد خبازی واحدهای یارانه‌ای نوع دوم هستند.

رمضانی‌مقدم با اعلام اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی از مهمترین اصول ما است، گفت: با توجه به تذکرات گذشته و آموزش‌های لازم پیشرفت خوبی را در این بخش بین واحدهای نانوایی مازندران شاهد بودیم.

رئیس نمایندگی غله آمل در حاشیه بازدیدها در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان آمل، اظهار کرد: ۵۱۰ واحد خبازی فعال در شهرستان آمل مشغول به کار هستند و سومین مرحله بازرسی استانی با حضور مسؤولان استانی به همراه نماینده فرماندار، نماینده اتحادیه، نماینده اداره صمت و مرکز بهداشت را شاهد بودیم.

فعالیت ۵۱۰ واحد خبازی فعال در آمل

اسماعیل یزدانی افزود: وضعیت واحدهای نانوایی شهرستان آمل نسبت به ادوار گذشته مطلوب بوده و نشان می‌دهد که بازرسی‌ها اثرگذار است.

رئیس نمایندگی غله آمل با اشاره به اینکه ماه رمضان معمولا سهیمه خبازان با توجه به تعطیلی پخت در واحد صبح کم شود، تصریح کرد: ولی ما برای کمک به واحدهای خبازی سهمیه واحدها را کاهش ندادیم و سهمیه واحدهای خبازی روستایی را با توجه به فرا رسیدن فصل کشاورزی و کشت محصول برنج و با تدابیر لازم افزایش دادیم و تعداد یک هزار و ۶۰۰ کیسه آرد به واحدهای خبازی روستایی کمک شد.

این مسؤول با اشاره به پلمب برخی واحدهای صنفی که پروتکل اجتماعی و بهداشت را رعایت نکنند، گفت: پلمب نقطه‌ای برای رفع نواقص بهداشتی نیز اعمال شده تا پس از برطرف شدن نواقص موارد بهداشتی رعایت شود.

انجام ۹۵ بازرسی از نانوایی‌های آمل توسط ۸ اکیپ

به گزارش فارس، در راستای طرح تشدید و بازرسی واحد‌های خبازی با توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ایام کرونا و ماه مبارک رمضان در سومین مرحله تعداد 95 نانوایی توسط هشت اکیپ در آمل مورد بازرسی قرار گرفتند.

تعداد ۶ مورد تعطیلی غیرمجاز، ۶ مورد کسری وزن چانه، ۶۳ مورد عدم حضور متصدی، ۶۹ مورد عدم خط فاصله‌گذاری، ۱۸ مورد عدم رعایت فاصله، ۱۳ مورد عدم استفاده از ماسک خمیرگیر، ۶ مورد عدم استفاده از ماسک توسط متصدی فروش، ۶ مورد عدم دریافت پول به وسیله انبرک، ۶ مورد عدم استفاده از ضدعفونی‌کننده و ۵۱ مورد عدم نصب اطلاعیه پروتکل گزارش شده است و تعداد ۱۰ مورد اخطار انجام شد.

طی این بازرسی در مجموع وضعیت بهداشتی محیط در واحدهای خبازی متوسط بوده و رعایت پروتکل بهداشتی حدود ۸۰ درصد ارزیبای شده است.

در این بازدیدها تعدادی از خبازان و شاطرها از کیفیت نامطلوب آرد گله داشتند و از سستی خمیر، رنگ و وارفتگی با مسؤولان صحبت‌هایی را در جریان گذاشتند.

با توجه به اینکه نان به عنوان قوت غالب همه مردم بر سر سفره‌ها وجود دارد باید با نظارت و بازرسی بیشتر و مستمر محصلات غذایی باکیفیت و مرغوب به دست مشتریان برسد و از سلامت و تولید محصول مناسب توسط خبازان اطمینان حاصل شود.

گزارش از قربانعلی مسافر

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.