با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

سدهای مازندران بر روی کشت دوم بسته می شوند !

مدیرکل آب منطقه ای مازندران به ممنوعیت کشت دوم در سال زراعی 97 اشاره کرد و گفت: سدهای مازندران در زمان کشت دوم بسته می شوند و هیچ آبی از آن خارج نخواهد شد.

منتشر شده

در

محمد ابراهیم یخکشی  در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به اینکه پیش از این به دلیل کاهش سطح ذخیره آبی استان، کشت دوم ممنوع اعلام شد، با پایان کشت نخست که حدود اوایل مرداد ماه می باشد، سدهای استان برای آبگیری از این تاریخ تا بهار سال آینده بسته خواهند ماند. 

وی با بیان اینکه امسال آبگیری سدهای مازندران 30 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است، گفت: بهره برداری بیش از حد امکان آسیب به ذخیره های آبی استان را افزایش می دهد. 

مدیرعامل آب منطقه ای مازندران به کاهش 80 میلیون متر مکعبی تراز منابع آب زیرزمینی استان در دوره 10 ساله گذشته اشاره کرد و گفت : چشمه های استان نیز امسال نسبت به سال گذشته 40 درصد کاهش در آبدهی را تجربه کردند.

این درحالی است که به گزارش هواشناسی مازندران نیز، امسال نسبت به سال آبی قبل شاهد کاهش 30 درصدی بارندگی در استان هستیم. 

یخکشی تاکید کرد: با توجه به شرایط موجود هیچ کشاورزی حق برداشت آب از سفره های زیر زمینی برای کشت دوم را ندارد و کشاورزان باید به کشت نخست برای امسال اکتفا نمایند. 

وی موضوع خشکسالی را مشکلی جدی توصیف کرد و گفت که این موضوع مختص به مازندران نبوده و برای گذر از این وضعیت باید همه مردم همراهی کنند و بهره برداری خود را به حداقل برسانند. 

مدیرکل آب منطقه ای مازندران همچنین از پایش و بازرسی مستمر زمین های کشاورزی برای نظارت بر استفاده آب زیر زمینی خبر داد و گفت: در صورت مشاهده هرگونه تخلف، تمام مشاهدات برای برخورد قانونی مستند سازی می شود. 

یخکشی با اشاره به یکساله بودن پروانه بهره برداری از آب چاه کشاورزی، ادامه داد: لغو پروانه بهره برداری یکی از اقدامات قانونی است که در برابر اضافه برداشت از آب چاه ها برای کشت دوم انجام می شود.

وی ادامه داد: در صورت عدم توجه به اخطار ممنوعیت بهره برداری از آب چاه برای کشت دوم و تکرار اقدام غیر قانونی، افزاد به مراجع قضایی معرفی خواهند شد. 

مدیرکل آب منطقه ای مازندران همچنین تاکید کرد: بر اساس قانون در صورت مشاهده هرگونه اضافه برداشت از آب که منجر به خسارت به طبیعت شود، خاطیان جریمه و هزینه خسارت از آنها گرفته می شود و ممکن است هیزنه خسارت از برداشت محصول نیز بیشتر باشد.

ارقام غالب کشت برنج در مازندران ارقام محلی نظیر طارم محلی و هاشمی است ولی ارقام پرمحصولی مانند ' شیرودی' ،' فجر ' و 'ندا ' نیز در این استان کشت می شود . 

میزان آب مصرفی اراضی شالیزاری به ازای هر هکتار به طور میانگین در ارقام محلی هشت تا 9 هزار مترمکعب و در ارقام پر محصول تا 12 هزار متر مکعب است. 

مازندران 230 هزار هکتار زمین شالیزاری دارد که از این میزان امسال 208هزار هکتار به زیر کشت برنج رفت.

بخش از زمین های شالیزاری مازندران به صورت مستقیم از طریق آب رودخانه ها و باقی از طریق بیش از 130 هزار حلقه چاه آبیاری می شوند که تنها 90 هزار عدد از آنها مجوز بهره برداری دارند.

فصل برداشت برنج که از هفته قبل آغاز شد هم اکنون نیز جریان دارد و پیش بینی می شود تا اواخر ماه جاری ادامه داشته باشد.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.