با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

علامه حسن‌زاده (ره) سیر و سلوک را از امام رضا (ع) گرفتند

آیت‌الله هادی عباسی خراسانی یکی از شاگردان علامه حسن‌زاده آملی (ره) به تشریح برخی از ناگفته‌های زندگی ایشان اشاره کردند و گفت: ایشان کار خود را با امام رضا (ع) شروع کردند و با ایشان دنیا را بدرود گفتند.

منتشر شده

در

آیت‌الله هادی عباسی خراسانی عصر امروز در مراسم اربعین رحلت این عالم ربانی با تسلیت درگذشت آیت‌الله حسن‌زاده آملی (ره) اظهار کرد:  اظهارنظر راجع به عالم ربانی حکیم ذالفنون  سخت است، علما و دانشمندان زیادی دست پروده ایشان هستند.

این شاگرد برجسته علامه ذوالفنون (ره) اضافه کرد: آیه معرفی شناخت و شناسنامه معرفی حضرت استاد براساس قرآن سوره نمل آیه ۳۰ است، برخی علما مراحل سیر و سلوک را ۳۰ مرحله می‌دانند.

وی در معرفی حضرت علامه (ره) بیان کرد: ایشان سلیمانی‌زاده، سلیمان مشرب و رضوی مسلک بودند، در این جمله می‌توان پایان‌نامه‌های فراوان و با محتوا نوشت، حضرت علامه (ره) خود را سلیمان‌زاده می‌دانستند و شخصیت خود را سلیمان‌زاده می‌دانستند و مظهر رحمت رحمانی و مظهر رحمت رحیمی است.

 عباسی‌خراسانی ادامه داد: آیت‌الله حسن‌زاده آملی (ره) به لحاظ مسلک بی‌نظیر بودند، حضرت استاد سیر و سلوک را از امام رضا (ع) گرفتند.

وی بیان کرد: ایشان کار خود را با امام رضا (ع) شروع کرده و با ایشان دنیا را بدرود گفتند؛ ناگفتنی‌های حضرت استاد این است که سیر و سلوک رضوی داشتند و معراج ایشان معراج آقا رسول‌الله (ع) است و غار حرا حضرت استاد روستای ایرا بود.

در ادامه آیت‌الله حسن رمضانی یکی از شاگردان ایشان نیز در این مراسم اظهار کرد: عالم ربانی کسی است که علمش او را به خدا رسانده است.

وی با اعلام اینکه عالم فراوان داریم ولی عالم ربانی چیز دیگری است، گفت:  آیت‌الله حسن‌زاده آملی (ره) به رب خاص خود رسیدند و به لقا رب خود دست یافتند و عالم خدامحور و خدا آشنا شده است و همه چیز ایشان در خدا خلاصه می‌شوند.

رمضانی ادامه داد: اگر بخواهیم خدایی شویم باید همه کار و اعمال ما برای رب و خداوند باشد و باید هدف تحصیل علم خود را مشخص کنیم.

وی اضافه کرد: سالک توحیدی آن کسی است که در مسیر سیر و سلوک الی‌الله گام می‌گذارد و در این مسیر به توحید دست یافتند.

رمضانی یادآور شد: توحید مراحلی دارد و در گام اول اینکه خدا یکی است و دو نیست، توحید ناب که در اختیار اهل معرفت است، جان توحید بوده و توحید وجود و وحدت وجود است حقیقت یکپارچه‌ای که همه جا را پر کرده و بقیه آیات و تجلیات اوست.

وی اضافه کرد: توحید ناب در اختیار اهل معرفت است توحیدی که خدا را در همه جا و با همه کس ببیند و به شهود رسیده باشد./ خبر از قربانعلی مسافر

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.