با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

قرار داشتن در رتبه ۱۴ دنیا براساس میزان استنادات پژوهشگران به مقالات

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با بیان اینکه کیفیت مقالات براساس میزان استنادات پژوهشگران به مقالات دانشمندان ایرانی سنجیده می‌شود که هم‌اکنون رتبه ۱۴ دنیا را در این زمینه داریم،گفت: در این زمینه طی سه سال قبل رتبه ۱۹ را داشتیم.

منتشر شده

در

غلامحسین رحیمی شعرباف شامگاه جمعه در بازدید از امکانات و دستاوردهای دانشگاه تخصصی فناوری‌های نوین با حضور رضا حاجی‌پور نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی همراه بود، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در سفر به مازندران از مراکز علمی و دانشگاهی شهرستان‌های بهشهر، ساری، پارک علم و فناوری مازندران، مرکز رشد بهشهر، دانشگاه جامع استان در بابلسر، دانشگاه مازندران، دانشگاه صنعتی بابل و دانشگاه تخصصی فناوری‌های نوین علوم زیستی آمل بازدید داشتم و با اعضای هیأت علمی و پژوهشگران تبادل نظر انجام شد.

وی با اعلام اینکه آموزش عالی در استان مازندران رشد خوبی داشته است ولی همچنان این استان از لحاظ علمی و دانشجویی مهاجرفرست و از لحاظ سکنی مهاجرپذیر است، افزود: ظرفیت علمی در استان مازندران کم نداریم ولی دانشجویان با استعدادی داریم که شرایط تحصیل را در خارج از استان و در دیگر دانشگاه‌های کشور مناسب می‌بینند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم و تحقیقات با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های این وزارتخانه تأکید دانشگاه‌ها است تا به سمت مأموریت‌گرایی براساس طرح آمایش حرکت کنند، تصریح کرد: باید رشته‌ها متناسب با نیازهای کشور و نیازهای استان باشد و مزیت‌های استانی در رشته‌ها و زمینه‌های تحقیقاتی منعکس شود.

این مسؤول با اعلام اینکه همه شهرهای استان باید مراکز نوآوری و رشد داشته باشد، گفت: در شهرهای بهشهر، ساری، بابلسر، نوشهر و چالوس مرکز رشد داریم ولی باید تعداد مراکز رشد بیشتر باشد البته در آمل هم مرکز رشد در حال تأسیس است تا هر چه زودتر شاهد راه‌اندازی آن باشیم.

رحیمی‌شعرباف با اشاره به اینکه مرکز رشد باید عمدتا دانش‌آموختگان دانشگاهی را کنار هم بیاورد و ایده‌های کسب و کار را کمک کند تا تبدیل به برنامه کسب و کار شود، تصریح کرد: پس از آن باید با کمک مرکز رشد شرکت تراوش کند و آن شرکت‌ها با زمینه ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان هستند همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان شالوده‌شان دانش‌آموختگان دانشگاهی و پژوهشگران دانشگاهی بوده و باید باعث خلق ثروت بیشتر در کشورمان شود.

وی با اعلام اینکه اعتبارات پژوهشی پیش‌بینی شده در بودجه سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان برای کل کشور است که این رقم حدود ۸ دهم درصد بودجه عمومی کشور را تشکیل می‌دهد، یادآور شد: در مجموع اعتبارات خوبی را شاهد هستیم علاوه بر این اعتباراتی را برای انجام تحقیقات و توسعه فناوری داریم که در بودجه نیامده و به آن باید اضافه شود.

معاون وزیر علوم و تحقیقات با اشاره به اینکه این میزان نسبت به سال گذشته با توجه به مضیغه‌های بودجه خیلی کم افزایش داشته است، بیان کرد: با برطرف شدن مضیغه‌ها فکر می‌کنم دولت، مجلس و روند عمومی کشور حمایت از توسعه علمی و فناوری به ویژه فناوری‌هایی که متوجه تولید محصول، کالا و خدمات است را بیشتر کند و با زیرساخت‌های فراهم شده امکان جذب بیشتر مهیا شود.

این مسؤول ادامه داد: اگر همیاران تقریبا تا ۱.۲ درصد بودجه تحقیقاتی کشور را نسبت به بودجه عمومی بالاتر ببرند امکان جذب خوبی وجود دارد هرچند بسیاری از دانشگاه‌ها پروژه‌های بزرگی دارند که در حال انجام بوده و برای این منظور سقف تعیین نکردیم مگر اینکه محدودیت‌ها در خود بودجه باشد.

رحیمی شعرباف با بیان اینکه تعداد مقالات پژوهشگران در سال ۲۰۲۰ حدود ۷۰ هزار سند در پایگاه‌های بین المللی به ثبت رسیده که رتبه ما از نظر تعداد مقالات ۱۵ است، ادامه داد: طی چهار سال اخیر رتبه ۱۵ از نظر کمیت مقاله ثابت مانده ولی تعداد مقالات از حدود ۵۴ هزار مقاله به ۷۰ هزار مقاله رسیده و دنیا در این مسیر نیز رشد خوبی دارد و مقالات آنها افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه نسبت دو درصد مقالات کل دنیا از آن ما است، گفت: در زمینه مقالات علمی پژوهشی حدود ۷۰ هزار مقاله علمی پژوهشی داخل کشور داریم که باید به تعداد مقالات اضافه شود همچنین کیفیت مقالات یکی از مسائل اصلی است کیفیت مقالات چاپ شده توسط پژوهشگران کشور هر سال در حال افزایش است.

رحیمی شعرباف با بیان اینکه کیفیت مقالات براساس میزان استنادات پژوهشگران به مقالات دانشمندان ایرانی سنجیده می‌شود که هم‌اکنون رتبه ۱۴ دنیا را در این زمینه داریم، تصریح کرد: در این زمینه طی سه سال قبل رتبه ۱۹ را داشتیم و در هشت سال گذشته رتبه ۳۰ از ان ایران بود البته زمانی که نرخ رشد کمی مقالات را داشتیم از لحاظ کیفی رتبه سی‌ام را دارا بودیم که می‌توان گفت هرچقدر رتبه کیفی پایین‌تر بیاید زمینه برای رقابت با برجسته‌ترین دانشمندان دنیا مهیا می‌شود و آن زمان کار خیلی سخت‌تر از گذشته می‌شود.

وی با اعلام اینکه در حوزه مهندسی رتبه ۱۲ از آن ایران است و در برخی از شاخه‌های علمی رتبه زیر ۱۰ را داریم، گفت: امروزه کشورمان ایران در زمینه‌های تحقیقاتی رشد بسیار بالایی داشته و مقالات فراوان با کمیت و کیفیت برجسته در حال جریان است./ خبر از قربانعلی مسافر

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.