با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

مهربانی در «نوا» موج می زند/ هدیه طبیبان سلامت به ۳۵۰۰ بیمار

روستایی از توابع آمل است که به دیار مهربانی‌ها شهره شده چرا که در آن پزشکان حاذق و چیره دست پای کار آمده اند و به ارائه خدمات رایگان به بیماران می‌پردازند، اینجا مهربانی موج می زند.

منتشر شده

در

منطقه "نوا " یکی از روستاهای بخش لاریجان آمل مازندران است که چند سالی مردمان این سرزمین شاهد خدماتی برای حفظ سلامت شأن از سوی ارزشمندترین انسان‌هایی هستند که چنین تحولاتی نه تنها در این استان بلکه کشور در نوع خود بی نظیر است.

این روستا مردمانی در دل خود جای داده و پرورانده که از نظر پایبندی به مبانی دینی، سنت‌ها و آئین‌های بومی و محلی همچنان معتقد و باور دارند و معماران، اندیشمندان، فرهیختگان و پزشکان را پرورانده که امروز در جای جای ایران اسلامی به شهره عام و خاص زبانزد هستند.

کمتر کسی است که سفری به بخش لاریجان آمل داشته باشد و از سرزمین نوا و زیباهای منحصربفرد آن دیدن نکند و از مهمان نوازی، مهر و محبت روستاییان این منطقه سخنی به میان نیاورد و با همه این ویژگی‌های منحصربفرد، این روستا در سال ۱۳۹۵ شاهد تحولاتی بوده که می‌توان به صراحت مدعی شد که چنین اتفاقاتی نه تنها در مازندران بلکه در کشور در نوع خود بی نظیر و کم نظیر بوده است.

طرح پزشک سلامت با هدف ارائه خدمات درمانی و دارویی رایگان از مهم‌ترین رویدادهایی است که در آن سامان با یک حرکتی خودجوش به منظور ارتقای روحیه همبستگی و سرمایه اجتماعی با همراهی عده‌ای از خیران، پزشکان و متخصصان سراسر کشور در این روستا کلید خورد و کماکان این رویه ادامه دارد.

طرح پزشک سلامت چگونه کلید خورد؟

مدیر اجرایی طرح پزشک سلامت در این باره به خبرنگار مهر می‌گوید: از سال ۱۳۹۵ به پیشنهاد خیری به نام "یوسف بلالی مقدم " پیشکسوت فرهنگی و نیز همراهی فوق تخصص قلب و عروق دکتر "وحید مخبری " مرکز مازندران طرح پزشک سلامت در این روستا کلید خورد و اجرا شد.

دکتر سعید رضایی نژاد دانش آموخته رشته داروسازی یکی از مهم‌ترین اهداف اجرای این طرح را ارائه خدمات دارویی و درمانی رایگان به روستاییان نوا مطرح کرد و گفت که به محض پیشنهاد و شکل گیری این طرح، بیشتر پزشکان به آن چراغ سبز نشان دادند و اعلام آمادگی کردند و با گذشت حدود ۵ سال از اجرای این طرح تاکنون کماکان شاهد حضور هفتگی پزشکان در روزهای پنجشنبه و جمعه برای ارائه خدمات دارویی و درمانی به ویژه در نیمه‌های نخست هرسال به اهالی نوا در این روستا هستیم.

وی با بیان آنکه اجرای این طرح با مجوز و نظارت متولیان بهداشتی و درمانی منطقه بوده است، افزود: امروز مشاهده می‌شود که خیلی از پزشکان در جای جای کشور از تهران و دیگر استان‌ها گرفته تا مازندران به جای آنکه در روزهای پایانی هفته در جوار خانواده‌ها باشند تمامی سختی‌های بعد مسافت، خطرات جاده‌ای و خستگی‌ها را به جان خریده و خود را به روستای نوا می‌رسانند تا بلکه بتوانند در خانه بهداشت این روستا خدمتی به مردم این دیار ارائه دهند.

مدیراجرایی طرح پزشک سلامت با اشاره به آنکه دست کم ۴۵ نفر اعم از پزشکان عمومی، متخصص، فوق تخصص، ماما، کارشناس ارشد ماما در قالب این طرح در این روستا خدمات ارائه می‌دهند گفت: این گروه از پزشکان در زمینه قلب و عروق، جراحی عمومی، پوست، مغز و اعصاب، کودکان، اطفال، نورولوژیست، پزشک عمومی، دندانپزشک، فعالیت دارند.

به گفته دکتر رضایی نژاد، طبق اسناد از زمان اجرای طرح تاکنون دست کم سه هزار و ۵۰۰ بیمار پس از معاینه از خدمات دارویی و درمانی رایگان این پزشکان بهره بردند.

وی اظهار داشت: نکته مهم‌تر آنکه بیماری اگر نیاز به درمان‌های تکمیلی داشته باشد طبیعتاً از خدمات پزشکان این طرح بهره می‌برد و چه بسا که خیلی از بیماران نیاز به جراحی یا خدمات درمانی دیگری داشتند پس از بستری در مراکز درمانی خارج از این روستا تحت مداوا قرار گرفتند و بهبود یافتند.

خیلی از بیماران نیاز به جراحی یا خدمات درمانی دیگری داشتند پس از بستری در مراکز درمانی خارج از این روستا تحت مداوا قرار گرفتند و بهبود یافتند

وی توضیح داد: بیماری در روستای نوا داشتیم که به خاطر بیماری تنگی نخاع به صورت کاملاً رایگان از سوی پزشکان طرح پزشک سلامت در قائمشهر جراحی و مداوا شد و مورد دیگر آنکه حتی روستاییان همجوار نوا نیز گاهی از خدمات این پزشکان بهره می‌برند.

این پزشک دارو ساز، توسعه امکانات زیرساختی نظیر افزایش تعداد اتاق‌های خانه بهداشت، راه اندازی نخستین کارگاه آموزشی با هدف آموزش آموزه‌های پزشکی برای افزایش آگاهی مردم بویژه بانوان این روستا، ساخت کتابخانه ای با برخورداری از ۴۰۰ جلد کتاب با موضوعات مختلف از جمله داروسازی، دندانپزشکی، مامائی، گیاه پزشکی، پرستاری از دیگر دستاوردهای اجرای این طرح در این روستا ذکر کرد و گفت: خیران در ساخت این کتابخانه و اهدای کتاب‌ها پیشگام بوده‌اند.

دکتر رضایی نژاد همچنین از کمک ۲۵۰ میلیون تومانی خیران و پزشکان بابت خریداری تجهیزات پزشکی در فرآیند اجرای این طرح خبر داد و گفت که این میزان وجه بابت خرید تجهیزاتی نظیر دستگاه‌های اکسیژن ساز، رتینوسکوب، تعیین نمره عینک چشم، لارنوسکوب، اتوسکوب، الکتروشک بوده است.

مدیر اجرای طرح پزشک سلامت با اشاره به آنکه شیوع ویروس کرونا تاکنون نتوانسته خللی در ارائه خدمات پزشکان به مردم این روستا ایجاد کند، گفت: از اوایل تیرماه امسال درست همزمان با شیوع اوج دوم کرونا خدمات به بیماران کرونایی در خانه بهداشت این روستا از سوی پزشکان متخصص انجام گرفت و طبق آمار دست کم ۲۰۰ نفر از افراد مشکوک به کرونا و بیماری کووید -۱۹ از چنین خدماتی به شکل رایگان خدمات دریافت کردند.

رضایی نژاد با بیان آنکه هرسال به بهانه پاسداشت از خدمات ارزنده پزشکان که همکاری همه جانبه در اجرای این طرح دارند، آئین تجلیلی برای آنها در این روستا برگزار می‌شود، گفت که به همین خاطر برای اطلاع رسانی عمومی در سطح روستا و مبادی ورودی و خروجی که در معرض دید مردم، مسافران و گردشگران دارند تبلیغاتی در این حوزه انجام می‌گیرد.

طرح درخت و میوه‌های سلامت

مدیر اجرایی طرح پزشک سلامت روستای نوا افزود: جالب‌تر آنکه روی دیوار خانه بهداشت نوا تابلو مانند مزین به درختی طراحی شده که روی هر شاخه این درخت تصاویری از این پزشکان دیده می‌شود و به عبارتی این درخت تحت عنوان درخت سلامت و شاخه‌های آن نیز میوه‌های سلامت نام گذاری شده است.

رضایی نژاد، تقویت امکانات و تجهیزات پزشکی، خریداری اقلام دارویی را از جمله انتظاراتش برای تداوم این طرح در این روستا ذکر کرد و گفت که هر فردی به نیت نیاکان گذشته خواست گامی برای رفاه و حفظ سلامت مردم این روستا بردارد این حوزه دست مجریان این طرح را بگیرد و کمک کند.

وی ابراز امیدواری کرد که با حمایت همه جانبه مجمع خیران و همراهی بیش از پیش کادر پزشکی و مردم این روستا شاهد پویایی، بالندگی و گسترش خدمات طرح سلامت در این روستا باشیم.

همچنین مدیر شبکه بهداشت و درمان آمل نیز در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن قدردانی از زحمات طرح پزشک سلامت در روستای نوا از توابع این شهرستان گفت که اجرای چنین طرحی در حقیقت در هیچ جای این استان وجود ندارد و به بیان دیگر باید مدعی شد که کادر پزشکی این طرح با چنین اقداماتی مدد کار و یاریگر متولیان بهداشت و درمان در این شهرستان بوده‌اند.

فرامرز اکبری افزود: از زمان اجرای این طرح خدماتی که از سوی تیم پزشکی خانه بهداشت نوا و حتی روستاهای پیرامون آن انجام می‌گیرد با هماهنگی کارشناسان و مسئولان بهداشت و درمان این شهرستان بوده است.

به گفته این مسئول، نکته مهم‌تر خدماتی که در قالب این طرح از سوی پزشکان انجام می‌پذیرد فقط در روستا محدود نمی‌شود بلکه عده‌ای از پزشکان آن دسته از بیمارانی که نیاز به درمان تکمیلی مانند جراحی داشته باشند سعی می‌کنند تا آخرین لحظه بیمار را معالجه کنند که چنین خدماتی در نوع خود بی نظیر و بی سابقه بوده است.

اکبری ابراز امیدواری کرد که چنین تحولاتی در جای جای کشور با فرهنگ سازی و اطلاع رسانی بیشتر رسانه‌ها و نهادهای فرهنگی اشاعه و گسترش یابد.

این روستا با برخورداری از ۴۵ خانوار ثابت و بیش از چند برابر جمعیت متغیر حد فاصل جاده تهران – هراز واقع شده و جزو توابع دهستان بالا لاریجان آمل محسوب شده است و از لحاظ موقعیت جغرافیایی از شمال به کوه خرتاب (خردکوه)، جنوب به کوه " مجیله دوش " غرب به کوه یا تپه زراینجک و در پشت آن روستای ایرا و از شمال به روستاهای "نیاک"کنارانجام "، "گیلاس "و "کندلو" و "دره هراز " و بلند قامت ترین قله ایران "دماوند " و از شرق نیز با مراتع زیبای آزو (آزاب) و کوه بلند ابرت با قله معروف "پاشوره " محدود می‌شود.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.