با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

“ناصرالحق” آمل خاستگاه علوی‌تباران

ابومحمد اطروش ملقب به داعی کبیر و معروف به ناصرالحق شهرستان آمل بقعه‌ای متبرکی که به عنوان خاستگاه علوی‌تباران و امام یمنی‌ها در جایگاه ویژه‌ای برای گردشگران داخلی و خارجی قرار دارد.

منتشر شده

در

آمل یکی از 32 شهرستان مازندران است که در مرکزیت این استان قرار می‌گیرد.
شهرستانی که یکی از محورهای اصلی مواصلاتی شمال کشور به پایتخت یعنی جاده هراز را در خود دارد و مطابق آمار دریافتی سازمان گردشگری مازندران سالانه این محور شاهد تردد بیش از 15 میلیون مسافر داخلی و خارجی است.

محوری که با گذر از آن با ییلاقات زیبا و رشته‌کوه البرز، قله با صلابت دماوند، رودخانه زیبای هراز و جنگل‌های پرانبوه در خود جای داده است و این نعمات خدادادی موجب جذب گردشگران و مسافران بسیار در طول سال می‌شود.

این شهرستان علاوه بر این بهره‌مندی جاده هراز، خود تمدن 30 هزار ساله‌ست و با تحقیقات پژوهشگران ایرانی و فرانسوی و دریافت آثاری از انسان‌های پیش از اسلام این قدمت به اثبات رسیده است؛ همچنین براساس بررسی‌های کارشناسان و آمل‌شناسان در بنیاد آمل‌شناسی تنها شهرستان مازندران است که نامش قدمت 2 هزار ساله دارد.

شهرستانی که در دل خود بقاع متبرکه مهم و شناخته شده‌ای چون میربزرگ، میرحیدر آملی، آل‌رسول و مهم‌تر بقعه ناصرالحق دارد؛ بقعه‌ای که به عنوان خواستگاه علوی‌تباران و امام یمنی‌ها شناخته می‌شود.
وقتی به قلب شهر آمل و منطقه پایین بازار آن بروید بقعه‌ای نظرتان را جلب می‌کند معروف به "ناصرالحق"، بقعه‌ای معروف به بزرگواری که نسب آن به نوادگان دختری امام موسی کاظم(ع) یعنی جد مادری شریف رضی و سید مرتضی ختم می‌شود، شصتمین اثر تاریخی کشور که در 15 دی ماه 1310 در لیست ثبت آثار ملی ایران قرار گرفت.

ابومحمد حسن اطروش مشهور به ناصر کبیر از فقه، علما و شعرای توانمند شیعه در قرن سوم ه‍.ق است. او را به عنوان نخستین حاکم شیعی سرزمین طبرستان، دیلمان و گیلان نام می‌برند و به مدت 14 سال مشغول ترویج تشیع در دیار دیلم و گیلان بود؛ درباره حکومت ناصرالحق در آمل گفته شده است: سید ناصر سال‌ها به ارشاد و ترویج دین و تدریس علوم مشغول بود تا زمانی که محمد بن صعلوک از سوی سامانیان به حکومت آمل و رویان می‌شود و مردمان این سرزمین ناصر را ترغیب به گرفتن طبرستان می‌کنند.

او به مدت 12 سال در آمل به ترویج دین اسلام پرداخت بنابراین این شهر را به عنوان نخستین حکومت دیار علویان نام می‌برند تا اینکه در سال 305 ه ق ناصرالحق وفات یافت و در مکان فعلی مدفون شد. بقعه متبرکه ناصرالحق 900 سال زیارتگاه جهانیان بود تا اینکه به دست تیمور لنگ نابود شد اما در سال 814 هجری پس از زیارت سید علی ساری از مشهد مبارک ناصرالحق به همره سید قوام‌الدین مرعشی با برادران خود عمارت دیگر بنیاد کردند؛ بنابراین گنبد ناصرالحق از بناهای قرن نهم هـ. ق است.

این گنبد دارای چند درب ورودی و گنبدی مدور که در سابق دارای سرامیک الوان بود و هنوز تکه‌هایی از آن آثار باقی است و در زمانه‌های دور به گونه‌ای دیگر بود و به آن "گنبد کبود" می‌گفتند.

مدت‌ها گنبد کبود ناصرالحق، بلاتکلیف در قلب آمل قرار داشت و با توجه به زیارتگاه شیعیان چهار امامی سراسر جهان به ویژه شیعیان زیدیه دو کشور یمن و مصر طی پیگیری‌های رهبران این شیعیان از دفتر بیت رهبری بار دیگر در سال 92 مورد مرمت و بازسازی از سوی سازمان اوقاف و امورخیریه و میراث فرهنگی، گردشگری استان مازندران قرار گرفت که با برگزاری همایش بین‌المللی ناصرالحق با حضور شیعیان یمنی به همراه رهبرانشان این بنای بازسازی شده رونمایی شد.

در سال 94 نیز در پی جنگ عربستان و یمن چهار شهید یمنی که برای درمان وارد ایران شده بودند، پیکرشان پس از به شهادت رسیدن اجازه برگشت به کشورشان داده نشد در جوار این بقعه متبرکه مدفون شدند و امروزه محل زیارت بسیاری از شیعیان یمنی شده است.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.