با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

نمای ساختمان های شهری سنخیتی با معماری بومی ما ندارد

نمای بیرونی ساختمان متعلق به همه مردم است ،بنابراین ضرورت دارد تا ضوابطی برای ساخت و ساز یا حداقل در نمای ساختمان ها در نظر گرفته شود.

منتشر شده

در

علی اکبر زلیکانی در هفتمین جلسنه علنی شورای اسلامی شهر ساری که با حضور مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران تشکیل شد با گرامیداشت 13 آبان روز تسخیر لانه جاسوسی ، اظهار داشت: 13 آبان همواره در تاریخ  انقلاب اسلامی از جایگاه مهمی برخوردار بوده است بطوریکه امام (ره) دولت آمریکا را شیطان بزرگ نامید .

 وی با تسلیت درگذشت فرامرز درخشنده ، سرپرست خبرگزاری ایلنا در مازندران ، افزود: درخشنده از شخصیت  جدی ،موجه  و متین در جامعه رسانه ای برخوردار بوده است.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر ساری با اشاره به اهمیت توسعه گردشگری حفاظت از میراث فرهنگی و تاریخی را در توسعه پایدار امری ضروری دانست وگفت: میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با وجود نام بزرگ ، پر طمراق ومهم ارتباط آن با مدیریت شهری کم بوده و آثار مطلوب آن خیلی در این حوزه مشهود نیست.

وی افزود: گاهی از شهر ساری به عنوان شهری کهن و بزرگ یاد می شود اما در حوزه توسعه گردشگری هنوز یک میلیمتر نیز به سمت جلو حرکت نکردیم و هنوز بسیاری از ما نمی دانیم از گذشتگان ما چه میراث کهنی درمرکز مازندران به یادگار مانده است.

زلیکانی  با طرح این پرسش از مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  مبنی بر اینکه در این چهار سال گذشته برای نگهداری آثار تاریخی چه میزان هزینه کرده اید و اینکه در سال جدید چه میزان اعتبار برای ساماندهی آثار تاریخی در نظر گرفته شده است، ادامه داد:نمای ظاهری شهر ما بخشی از میراث فرهنگی ما تلقی می شود این در حالی است نماهای جدید هیچگونه سنخیتی با تمدن و فرهنگ ما ندارد.

وی با ابراز نگرانی از وضع موجود و ناهمگونی نماهای شهر با فرهنگ بومی استان ، گفت: این در حالی است که آقای بزرگ نیا مدیر کل میراث فرهنگی مازندران  به عنوان عضو کمیته ماده 5  شورای  عالی معماری و شهرسازی نیز هستند که این ماده ضوابط حوزه ساخت و سازها در حوزه تاریخی را تعیین می کند،اما تاکنون صدایی در جهت تهاجم به میراث فرهنگی ما شنیده نشده و پیشنهادی در جهت پیشگیری آن به شهرداری ساری ارائه نشده است.

زلیکانی با  مهم برشمردن طراحی ساختمان با شرایط اقلیمی و فرهنگی منطقه ، گفت:در حال حاضر بدون توجه به معماری بومی هر کسی ساختمان هاییش را  با سلیقه خودش طراحی می کند این  درحالی است که هیج جای دنیا اینچنین نیست،با تاکید بر اینکه نمای بیرونی ساختمان متعلق به همه مردم است ،بنابراین ضرورت دارد تا ضوابطی برای ساخت و ساز یا حداقل در نمای ساختمان ها در نظر گرفته شود.

عضو شورای اسلامی شهر ساری  با اشاره به اینکه متولی این امر جز میراث فرهنگی کسی دیگر نیست ، افزود: هنوز ضوابطی  با رعایت فرهنگ اقلیمی و بومی منطقه از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان به شهرداری ساری ابلاغ نشده است.

وی با بیان اینکه میراث فرهنگی ارزشمندترین سرمایه فرهنگی کشور و معرف هویت و پیشینه تاریخی ملت ما است، گفت: توسعه گردشگری نیز در گرو حفظ آثار تاریخی است.

زلیکانی با اشاره به اینکه شهرداری درخواست کرد تا زمینه استفاده از اماکن تاریخی برای شهرداری از سوی میراث فرهنگی فراهم شود، ادامه داد: اما در عمل هیچ اتفاقی نیفتاده است انگار اراده ای برای اجرای این کار وجود ندارد.

وی  با اشاره به اینکه شهرستان ساری در طی پنج سال  گذشته جزء 5 شهر مقصد گردشگری انتخاب شده است  از ایجاد زیر ساخت های فراوان شهرداری ساری در حوزه گردشگری خبر داد و افزود: با توجه به ظرفیت های موجود ، میراث فرهنگی نتوانست زمینه ورود سرمایه گذار به این بخش را فراهم کند ، ضمن اینکه ساری به عنوان مرکز استان از یک هتل مناسب و استاندار برخودار نیست.

زلیکانی به مصوبه سفر ریاست جمهوری  مبنی بر طرح آمایش سرزمینی در استان مازندران اشاره و میراث فرهنگی و گردشگری را نیز جزء طرح جامع گردشگری برشمرد و گفت:با توجه به شرایط فوق ، پس ازسفر ریاست جمهوری  هیچگونه پیشرفتی در استان مازندران بویژه در ساری بوجود نیامده است.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر ساری  با اذعان بر اینکه آثار تاریخی بسیاری در شهرما بدست آمده و اکنون در حال نگهداری است ، خطاب به مدیر کل میراث فرهنگی گفت: ، آیا واقعا امکان استفاده از این آثار تاریخی در این موزه ها وجود دارد، آیا زمینه بهره برداری آن همزمان با افتتاح بوستان ولایت در مرکز استان فراهم می شود.

وی به اهمیت و جایگاه صنایع دستی در فرهنگ و اقتصاد مردم اشاره کرد و افزود: چرا یک تعامل مناسب بین میراث فرهنگی و مدیریت شهری وجود ندارد اینکه صنایع دستی کجا تولید و در کجا عرضه میشود و اینکه نقش شهرداریها در این حوزه چیست؟

زلیکانی گفت: پروژه های شهرداری ساری با  محوریت ایجاد اشتغال  و گردشگری تعریف شده است که بخشی از آنها به سرانجام نرسیده است.

وی افزود:  مشکلات ما در کلا ن استان بوده که تمام تصمیمات آنها در حوزه خاویار خلاصه و جلساتی را که برگزار می شد بی فایده بوده است.

 

 

 

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.