با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

هشدار نسبت به مصرف جگر و کباب بعد از افطار

مدیرگروه بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: کنه هیالوما عامل بیماری تب کریمه کنگو در تمام استان پراکنده است ضرورت دارد افراد موارد حفاظت فردی را رعایت کنند.

منتشر شده

در

محمدرضا پارسایی درباره احتمال شیوع تب کریمه کنگو در مازندران اظهار کرد: تب خونریزی کریمه کنگو، بیماری عفونی، تب‌دار و حاد ویروسی است که می‌تواند تا 40 درصد موجب مرگ و میر شود.

وی با بیان اینکه عامل انتقال بیماری تب کریمه کنگو از طریق کنه، حیوانات اهلی و با انتقال از انسان به انسان نیز اتفاق می‌افتد، افزود: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در کشور و مازندران به یک بیماری بومی تبدیل شده است.

مدیرگروه بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه کنه  هیالوما مخزن اصلی بیماری تب کریمه کنگو محسوب می‌شود که در سطح مراتع و جنگل‌ها پراکنده است، تصریح کرد: مشکل اصلی که در این زمینه داریم این است که  حیوانات اهلی هیچ عفونتی ندارد و تنها در زمان ذبح دام و دوره کوتاه پس از تماس با خون و تماس با بافت‌ها بیماری منتقل می‌شود.

پارسایی افزود: همچنین راه دیگر انتقال بیماری ازطریق گزش کنه آلوده و یا له کردن کنه با دست است.

وی با اعلام اینکه بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو به بیماری شغلی معروف است، اظهار کرد: این بیماری عمدتا در میان دام‌داران، قصابان  و کارگران کشتارگاه‌ها زیاد دیده می‌شود و همچنین پرسنل بیمارستانی را درگیر می‌کند.

مدیرگروه بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه سالانه 30 تا 40 مورد مشکوک به بیماری در استان گزارش می‌شود، افزود: در سال گذشته 13 مورد بیماری در مازندران تایید شده که فوت یک نفر منجر شده است.

پارسایی با تأکید بر اینکه مردم باید بیماری تب کریمه کنگو را جدی بگیرند، خاطرنشان کرد: سردرد، درد عضلانی، تب و بروز لکه‌های روی بدن از علائم این بیماری محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: افرادی که سابقه تماس با دام را دارند و یا احتمال گزش را می‌دهند لازم است سریع‌تر به بیمارستان یا مراکز درمانی مراجعه کنند و سریعا تحت درمان دارویی قرار گیرند درصورتی‌که با بروز علائم دیر مراجعه کنند احتمال اینکه شانس درمان را از دست دهند وجود دارد.

مدیرگروه بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی مازندران یادآور شد: با توجه به اینکه کنه هیالوما عامل بیماری تب کریمه کنگو در تمام استان مازندران پراکنده است و مختص به منطقه خاصی نیست پس ضرورت دارد افراد موارد حفاظت فردی را رعایت کنند به‌ویژه افرادی که وارد جنگل‌های سطح استان مازندران می‌شوند.

پارسایی تصریح کرد: با توجه به اینکه در ماه مبارک رمضان قرار داریم و مصرف جگر و کباب بعد از افطار مورد توجه قرار می‌گیرد مردم باید جگری را مصرف کنند که مطمئن باشد 48 ساعت در کشتارگاه در پیش‌سردکن بوده است.

وی در پایان با تأکید بر اینکه مردم از ذبح دام به‌صورت فله‌ای پرهیز کنند و ذبح دام در کشتارگاه صورت گیرد، گفت: همچنین مردم قبل از مصرف گوشت قرمز را در یخچال نگهداری کرده و سپس به مصرف آن اقدام کنند.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.