با ما همراه باشید

فرهنگی و مذهبی

پایان نخستین تجربه جشنواره «طاها ستاره شمالی» با معرفی چهره های شاخص

منتشر شده

در

نخستین جشنواره فرهنگی و هنری «طاها ستاره شمالی» در ۶ بخش به کار خود پایان داد و از سال آینده با گستره ملی در سالروز حماسه اسلامی ۶ بهمن دست به دومین تجربه می‌زند.

«طاها ستاره شمالی» عنوان جشنواره فرهنگی و هنری ویژه استان‌های شمالی کشور است که در نخستین تجربه خود توانست گام به اختتامیه بگذارد و با معرفی نفرات برتر در بخش‌‎های شش گانه پا را فراتر گذاشته تا سال آینده به گستره ملی تداوم یابد.

نخستین جشنواره فرهنگی و هنری «طاها ستاره شمالی» در بخش‌های رسانه شامل گزارش، مصاحبه، ارتباط تصویری و اینفوگرافی، طراحی و نقاشی، تئاتر خیابانی، کتابخوانی، دلنوشته، سرود حماسی شامل سرود حماسی با عنوان شهادت و شهدای حماسه اسلامی مقاومت مردمی ششم بهمن سال ۶۰ شهر هزار سنگر آمل صحنه رقابت علاقمندان بود که با هدف معرفی سیره سبک زندگی شهید شاخص سیده طاهره هاشمی تنها شهیده حماسه اسلامی مقاومت مردمی هزار سنگر شهرستان آمل دنبال شد.

دبیر نخستین جشنواره فرهنگی و هنری «طاها ستاره شمالی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در آمل اظهار کرد: این جشنواره برای نخستین بار با محوریت شهیده سیده طاهره هاشمی با ارائه طرح پیشنهادی به ستاد گرامیداشت حماسه اسلامی ششم بهمن برگزار شد.

سیده گلناز پیغمبرزاده افزود: با برپایی دبیرخانه دائمی جشنواره در دانشگاه فرهنگیان مرکز آموزش عالی بیت‌‎الهدی، ستاد برگزاری جشنواره طاها ستاره شمالی شکل گرفت و پس از اعلام فراخوان، بیش از ۸۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.

وی با اشاره به اینکه علاقمندان نه تنها از استان‌های شمالی کشور بلکه از استان‌های خراسان شمالی، قم و تهران آثار خود را ارسال کردند، بیان کرد: در بخش رسانه نیز خبرنگاران حوزه مطبوعات و خبرگزاری‌ها تولیدات محتوای متنی خود را در قالب اینفوگرافی ارتباط در قالب تصویر، مصاحبه و گزارش با مضامین سیره شهیده سیدطاهره هاشمی، ایثار و شهادت، مقاومت، نقش بانوان در جامعه اسلامی، حماسه اسلامی ششم بهمن سال ۶۰ هزار سنگرمردم شهرستان آمل را در جشنواره شرکت دادند.

دبیر نخستین جشنواره فرهنگی و هنری «طاها؛ ستاره شمالی» با اشاره به داوری آثار توسط داوران توانمند و مجرب، بیان کرد: پس از داوری نهایی آثار، سه نفر در هر بخش به عنوان برگزیدگان حائز تندیس جشنواره، لوح سپاس و جوائز نقدی شدند.

به گزارش فارس، سیده طاهره هاشمی یکی از شهدای دانش آموز از جمع ۴۱ شهید حماسه اسلامی ششم بهمن آمل بود که یکم خرداد سال ۱۳۴۶ در خانواده‌ای متدین، مذهبی و انقلابی به دنیا آمد، روز ششم بهمن سال ۱۳۶۰ در حالی که ۱۴ بهار بیشتر از عمر کوتاهش نگذشته بود به کمک نیرو‌های مدافع شهر مقابل کمونیست های پست شتافت و در درگیری خونین گروهک‌های معاند انقلاب با نیرو‌های بسیجی و مردمی پس از اصابت دو گلوله به شهادت رسید.

نبرد آملی‌ها در حماسه ۶ بهمن با همه دنیای استکبار و بلوک شرق و غرب بود

سردار علیجان میرشکار یکی فرماندهان هشت سال دفاع مقدس و جبهه مقاومت در اختتامیه نخستین جشنواره فرهنگی و هنری طاها ستاره شمالی ویژه استان‌های شمالی کشور، اظهار کرد: برخی حوادث برای یک شهر، استان، کشور و تمدن تاریخ‌ساز است و اگر هنرمندان هر جامعه در عرصه‌های مختلف هنری وارد نشوند این حوادث عظیم تاریخ‌ساز ابتر و ناقص می‌ماند.

وی با بیان اینکه هر کجا هنرمندان برای تاریخ جامعه و حوادث ارزش گذاشتند برای جوامع مختلف ماندگار می‌شود، افزود: باید برای حوادث تاریخی ورود درست و عمیق داشته باشیم و اگر فقط به شاخه و برگ آن پرداخته شود امکان تحریف و استفاده به نفع دشمن وجود دارد.

میرشکار یادآور شد: باید به حوادثی همانند ششم بهمن عمیق، علمی و ژرف پرداخته شود همچنین باید دید چرا در آن برهه از زمان، بین این همه گروهک‌ها کمونیست‌ها شمال کشور و آمل را انتخاب کردند و چرا کمونیست‌ها برای حمله به شمال میدان‌دار بودند.

این فرمانده جبهه مقاومت گفت: حماسه اسلامی ششم بهمن در نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی در مقطعی بوده که انقلاب و اسلام ناب به دنیا معرفی شد تا لیبرالیسم و کمونیست به چالش کشیده شوند.

میرشکار با بیان اینکه دشمنان با جنگ نرم و شناختی به کشورمان ورود پیدا کردند و پس از آن دست به جنگ نیمه سخت و جنگ هشت ساله زدند، تصریح کرد: در جنگ تحمیلی کشور نیاز به وحدت و یکپارچگی داشت و در آن زمان جنگ نیمه سخت در کردستان، خوزستان و شمال کشور ایجاد شد البته این مهم برای برهم زدن وحدت، یک دست بودن و یکپارچگی مردم بود تا به فکر براندازی باشند.

حماسه ۶ بهمن به صورت بین‌المللی گرامی داشته شود

میرشکار با اعلام اینکه کمونیست‌ها به دنبال ایجاد جبهه سوم در شمال کشور به ویژه در آمل بودند تا دست به تجزیه بزنند، گفت: ورود کمونیست‌ها به کشورمان با حضور در شمال و منطقه بندر انزلی بود و تلاش فراوان در سه استان شمالی داشت، آنها فکر می‌کردند هر وقت بخواهند می‌تواند مردم را بسیج کند و با پایه‌ریزی از گذشته در اندیشه همراهی مردم بودند تا جبهه سوم شکل دهند.

فرمانده نام آشنای جبهه مقاومت با اعلام اینکه دشمن با در اختیار گرفتن شهر آمل به فکر گرفتن شمال کشور بود، ادامه داد: باید قبل از قدردانی از مردم شهر آمل از مردم روستاها و روستانشینان منطقه چمستان و امامزاده عبدالله تشکر کنیم که به هیچ وجه همراهی با کمونیست‌ها نداشتند و آنها نتوانستند مردم روستاها را با خود همراه کنند.

وی با اعلام اینکه جنگ مردم آمل در ۶ بهمن سال ۱۳۶۰ جنگ ایران و عراق نبود بلکه آملی ها با همه استکبار دنیا، بلوک شرق و غرب مبارزه داشتند و مقابل آنها همه کسانی بودند که داعیه حقوق بشری برای ایران داشتند، گفت: در فتنه اخیر همه تلاش دشمن تجزیه ایران بود نه اینکه چند سطل آشغال آتش بزنند و روسری از سر بردارند.

میرشکار با اشاره به جنگ ترکیبی و جنگ شناختی دشمنان علیه ایران، یاداور شد: حضور حماسی و پرشور مردم در حرکت زیبای راهپیمایی ۲۲ بهمن هم از نظر تعداد و هم از لحاظ حضور همه اقشار و سنین مختلف متفاوت بود تا در راستای فرامین بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی مردم به میدان بیایند و رهبر انقلاب نیز چند روز گذشته از مردم ایران و معرفت بالای ایرانی و بصیرت سیاسی آنها قدردانی کرده و بیان داشتند که بر خود لازم می‌دانم مقابل مردم تعظیم کنم.

میرشکار گفت: از همه مسؤولان کشور درخواست دارم حماسه اسلامی ۶ بهمن در آمل محصور نشود و از استانی و ملی شدن پیشی گرفته و حتما بین‌المللی شود.

شهدا بهترین و افتخارآفرین ترین هنرمندان در طول تاریخ هستند

مدیر امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان استان مازندران در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره فرهنگی و هنری طاها ستاره شمالی، اظهار کرد: دشمنان انقلاب اسلامی از روزهای نخست پیروزی دشمنی و عناد خود علیه کشورمان بیشتر از گذشته نشان دادند و هر روز برای نابودی و تجزیه ایران برنامه‌های مدون و نو دارند.

لطف الله مهدوی افزود: در سال ۱۳۶۰ دشمنان به خیال خام و باطل قصد داشتند با در اختیار گرفتن شهر آمل، شمال کشور را تصرف کنند ولی حتی برای چند ثانیه نیز نتوانستند این شهر هزار سنگر را در اختیار خود بگیرند.

وی با اشاره به اینکه در ایام جنگ تحمیلی خرمشهر به تصرف دشمن درآمد و پس از دفاع جانانه آزاد شد، تصریح کرد: حوادث بزرگ و درس آموز همانند حماسه ششم بهمن ستاره هستند و هنر هنرمندان عرصه جهاد و جبهه مقاومت این است تا به بهترین شکل این وقایع را برای ماندگاری و انتقال به نسل‌های آینده نمایش دهند.

مدیر امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان استان مازندران گفت: شهدا بهترین هنرمندان هستند و باید حماسه اسلامی ششم بهمن از شهرستانی و استانی بودن درآید.

قدردانی از خبرنگار فارس در جشنواره طاها ستاره شمالی

به گزارش فارس، اثر خبری “قربانعلی مسافر ” خبرنگار خبرگزاری فارس در استان مازندران پس از داوری نهایی در نخستین جشنواره فرهنگی و هنری طاها ستاره شمالی ویژه استان‌های شمالی کشور در بخش رسانه به عنوان اثر برگزیده انتخاب شده و از این خبرنگار با اهدای لوح سپاس و هدایایی قدردانی شد.

در این آئین اختتامیه این همایش منطقه ای از نفرات برتر بخش‌های مختلف شش گانه با اهدای لوح سپاس، تندیس جشنواره و هدایایی قدردانی شد همچنین از خانواده شهدای ششم بهمن، یادگاران و جانبازان این حماسه بزرگ و عظیم مردمی نیز در سالن اجتماعات دانشگاه فرهنگیان مرکز آموزش عالی بیت‎الهدی قدرشناسی انجام گرفت.

حماسه اسلامی ششم بهمن سال ۱۳۶۰ مردم آمل از ارزش و اهمیت بسیاری برخوردار است و امام امت در وصیتنامه سیاسی الهی خود پس از قدردانی و تشکر از مردم دیار هزار سنگر، به ابعاد مختلف این حماسه پرداخت.

حماسه‌ای پرخروش که مردم در آن با دست خالی، توکل بر خداوند، عزم و اداره ای راستین مقابل کمونیست‌های مسلح و ورزیده ایستادگی کردند و با تقدیم ۴۱ شهید در هزار سنگر به مدت یک نیم روز بساط اتحادیه کمونیست‌ها در شمال کشور را برای همیشه برچیدند.

لازم است مسؤولان کشوری و استانی با رویکرد ملی و بین‌المللی به حماسه اسلامی مردم آمل بپردازند، دلاورمردی‌های این دیدار باید در کتاب‌های درسی دانشگاه و مدارس برای انتقال به نسل‌های آینده گنجانده شود و مهمترین آرزوی مردم دیار علویان که دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی در سالروز حماسه ششم بهمن است در تقویم دیدارهای معظم له جای گیرد.

گزارش از قربانعلی مسافر

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.