با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

کاهش مهاجرت قوها به مازندران/ ۲۲۰هزار قطعه پرنده مهاجر سرشماری شدند

مسؤول حیات‌وحش حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به کاهش جمعیت پرندگان مهاجر به طبیعت استان، گفت: پرندگان مهاجر بسته به شرایط آب و هوایی، دامنه مهاجرت را تغییر می‌دهند و این کاهش نه مربوط به یک تالاب و نه مربوط به گونه خاصی است.

منتشر شده

در

کوروس ربیعی در جمع خبرنگاران با اشاره به کاهش جمعیت پرندگان مهاجر به طبیعت استان، اظهار کرد: امسال از اواسط دی تا اوایل بهمن سرشماری در حدود ۳۷ مکان تالابی شامل آب‌بندان‌ها، سواحل، تالاب فریدونکنار مشتمل بر ۶ دامگاه و مجموعه خلیج و تالاب میانکاله انجام  شد.

وی افزود: براین اساس ۸۵ گونه شامل ۲۲۰هزار قطعه پرنده سرشماری شدند که ۱۶ گونه مرغابی‌ها، چنگرها، باکلان‌ها، فلامینگو و قوها از مهمترین پرندگان هستند.

مسؤول حیات‌وحش حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به سرشماری ۱۰۸هزار قطعه پرنده در تالاب میانکاله، افزود: بقیه پرندگان مربوط به سایر مناطق استان بوده که نسبت به میانگین مدت مشابه سال گذشته کاهش قابل توجه داشته است.

این مسؤول با بیان اینکه معمولا سال‌های گذشته بین ۴۰۰هزار قطعه وارد طبیعت مازندران می‌شدند، تصریح کرد: البته این میزان کاهش مربوط به تمام گونه‌ها بوده به‌عنوان نمونه سال گذشته حدود ۴هزار قو وارد استان شدند ولی امسال یک‌هزار و ۵۰۰ قطعه قو وارد استان شدند.

ربیعی با اعلام اینکه احتمال دارد ‌دلیل کاهش میزان مهاجرت به تالاب‌ها براساس شرایط آب و هوایی باشد، گفت: پرندگان مهاجر بسته به شرایط آب به هوایی، دامنه مهاجرت را تغییر می‌دهند و این کاهش نه مربوط به یک تالاب و نه مربوط به گونه خاصی است.

وی اضافه کرد: از میان پرندگان، ۱۵ گونه در لیست پرندگان کمیاب و درحال انقراض بوده است.

مسؤول حیات‌وحش حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه پرندگان مهاجر به تدریج درحال بازگشت هستند، گفت: پیش‌بینی ما این است مهاجرت پرندگان تا فروردین ماه ادامه داشته باشد.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.