با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

گودبرداری غیر اصولی در ساری حادثه آفرید + تصاویر

قسمتی از ساختمان ۲ طبقه مسکونی به دلیل گودبرداری ناایمن در کمربندی غربی ساری ریزش کرد.

منتشر شده

در

حسن نژاد رئیس ایستگاه ۴ آتش نشانی ساری گفت: با اعلام ریزش بخشی از ساختمان مسکونی دو طبقه بر اثر گودبرداری ناایمن به سامانه ۱۲۵، بلافاصله آتش نشانان ایستگاه ۴ ساعت ۴:۲۴ دقیقه صبح امروز به کمربندی غربی، کوی ۷ تیر، ابتدای خوی آباد اعزام شدند.

وی افزود: پس از بررسی محل مشخص شد به علت گودبرداری ناایمن در مجاورت ساختمان مسکونی، ناگهان بخشی از ساختمان به عمق ۴ متری محل گودبرداری فرو ریخت.

حسن نژاد با اشاره به ساعت وقوع آوار ساختمان و حضور ساکنین در منزل، گفت: آوار ساختمان در قسمت آشپزخانه رخداد و به علت عدم حضور ساکنین در آن قسمت به کسی آسیبی نرسید.

رئیس ایستگاه ۴ آتش نشانی ساری با اشاره به مصدومیت امدادگر گاز در محل حادثه، افزود: در هنگام عملیات امدادرسانی یکی از امدادگران اداره گاز که برای قطع گاز در محل حضور یافته بود با ریزش مجدد قسمتی از ساختمان متاسفانه از ناحیه پا مصدوم شد که توسط عواملاورژانس حاضر در محل تحت درمان قرار گرفت.

حسن نژاد گفت: این حادثه همچنین منجر به آسیب دیدگی دو خودرو شد و آتش نشانان در محل ضمن انجام اقدامات ایمنی و ارائه تذکرات لازم به ساکنین منزل، با محصور کردن محل و تحویل آن برای ادامه مراحل قانونی به مراجع ذیربط به ماموریت خود پایان دادند.

وی نکات ایمنی ذیل را در هنگام گودبرداری از سوی شهروندان، کارگران، سازندگان و پیمانکاران ساختمانی یادآور شد:

۱-در صورتی که در عملیات گودبرداری و خاکبرداری احتمال خطری برای پایداری دیوار‌ها و ساختمان‌ های مجاور وجود داشته باشد، باید از طریق نصب شمع، سپر و مهار‌های مناسب و رعایت فاصله مناسب و ایمن گودبرداری و در صورت لزوم با اجرای سازه‌ های قبل از شروع عملیات ایمنی و پایداری آن‌ ها تامین شود.

۲- در خاکبرداری‌هایی با عمق بیش از ۱۲۰ سانتیمتر که احتمال ریزش یا لغزش دیواره‌ ها وجود داشته باشد، باید با نصب شمع، سپر و مهار‌های محکم و مناسب نسبت به حفاظت دیوار‌ها اقدام شود، مگر آنکه شیب دیواره‌ ها از زاویه شیب طبیعی کمتر باشد.

۳- در مواردی که عملیات گودبرداری در مجاورت بزرگراه‌ ها، خطوط راه‌ آهن یا مرکز تاسیسات دارای ارتعاش انجام می‌ شود، باید اقدامات لازم برای جلوگیری از لغزش دیواره‌ ها صورت گیرد.

۴- در موارد زیر باید دیوار‌های محل گودبرداری به طور دقیق مورد بررسی و بازدید قرار گرفته و در نقاطی که خطر ریزش به وجود آمده است، مهار‌ها و وسایل ایمنی لازم از قبیل: شمع، سپر نصب یا مهار‌های موجود تقویت شود:

بعد از بارندگی شدید

بعد از وقوع توفان‌ های شدید، سیل و زلزله

بعد از یخبندان‌ های شدید

بعد از هرگونه عملیات انفجاری

بعد از ریزش‌ های ناگهانی

بعد از وارد آمدن صدمات اساسی به مهار‌ها

بعد از هرگونه ایجاد وقفه در فعالیت سازمانی

۵ – برای جلوگیری از بروز خطر‌هایی نظیر پرتاب سنگ، سقوط افراد، حیوانات، مصالح ساختمانی و ماشین‌آلات و سرازیر شدن آب به داخل گود و برخورد افراد و وسایط نقلیه با کاربران و ماشین‌آلات حفاری و خاکبرداری، باید اطراف محل حفاری و خاکبرداری به نحوی مناسب حصارکشی و محافظت شود، در مجاورت معابر فضای عمومی، محل حفاری و خاکبرداری باید با علائم هشداردهنده که در شب و روز قابل رویت باشد مجهز شود.

۶ – در گودبرداری‌هایی که عملیات اجرایی به علت محدوده ابعاد آن با مشکل نور مواجه می‌شوند، لازم است به تامین وسایل روشنایی، اقدام لازم به عمل آ‌ید.

۷ – خاک و مصالح حاصل از گودبرداری نباید به فاصله کمتر از نیم متر کمتر از لبه گود ریخته شود. همچنین این مصالح در پیاده رو‌ها و معابر عمومی به نحوی انباشته شود که مانع عبور و مرور یا موجب بروز حادثه نشود.

۸ – قبل از استقرار ماشین‌آلات و وسایل مکانیکی از قبیل: جرثقیل، بیل مکانیک، لودر، کامیون و یا انباشتن خاک‌ های حاصل از گودبرداری یا مصالح ساختمانی در مجاورت گود، باید ضمن رعایت فاصله مناسب از لبه گود، نسبت به تامین پایداری دیوار‌های گود نیز اقدام شود.

۹ – درمحل گودبرداری‌ های عمیق و سریع، یک نفر نگهبان باید مسئولیت نظارت بر ورود و خروج کامیون‌ ها و ماشین آلات سنگین را عهده دار باشد و نیز برای آگاهی کارگران و سایر افراد، علائم هشداردهنده در محور و محل ورود و خروج کامیون‌ ها و ماشین مزبور نصب شود.

گودبرداری غیر اصولی در ساری حادثه آفرید + تصاویر

گودبرداری غیر اصولی در ساری حادثه آفرید + تصاویر

گودبرداری غیر اصولی در ساری حادثه آفرید + تصاویر

گودبرداری غیر اصولی در ساری حادثه آفرید + تصاویر

گودبرداری غیر اصولی در ساری حادثه آفرید + تصاویر

منبع:باشگاه خبرنگاران

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.