با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

۲۴ رقم برنج در موسسه تحقیقات برنج آمل معرفی شد

مسؤول بخش فنی و تحقیقاتی موسسه تحقیقات برنج کشور گفت: ۲۴ رقم برنج از زمان تاسیس معاونت موسسه تحقیقات برنج تاکنون تولید و اصلاح شد.

منتشر شده

در

مهدی رستمی، با بیان اینکه مازندران بزرگترین تولیدکننده برنج کشور است چراکه ۳۸ درصد سطح زیرکشت و ۴۵ درصد تولید این محصول در کشور را در اختیار خود دارد، گفت: امسال ۱۰۰ هزار هکتار اراضی شالیزاری مازندران به کشت مجدد و پرورش رتون اختصاص یافت.

وی ادامه داد: دستیابی به خوداتکایی و خودکفایی در محصول استراتژیک برنج بدون شالیزارهای منطقه شمال میسر نخواهد شد.

رستمی اظهار کرد: تاریخچه تحقیقات برنج در مازندران به سال ۱۳۴۰ برمی‌گردد و فعالیت برنج در ایستگاه تحقیقاتی ساری آغاز شد و در سال ۴۲ ایستگاه تحقیقات آمل راه اندازی شد که در سال ۷۲ تشخیص داده شد موسسات تک محصولی در کشور شکل بگیرد و موسسه تحقیقات در گیلان و معاونت آن در مازندران آغاز به کار کرد تا به موضوع تحقیقاتی برنج بپردازند.

مسؤول بخش فنی و تحقیقاتی موسسه تحقیقات برنج کشور ادامه داد: معاونت موسسه تحقیقات برنج در سال ۹۰ با در اختیار قرار دادن ۵۰ هکتار اراضی شالیزاری گاودشت، ایستگاه تحقیقاتی شالیزاری را تاسیس کرد و تمام فعالیت‌های تولید بذر، طبقات مختلف بذری و طرح‌های پژوهشی در این ایستگاه تحقیقاتی انجام می‌شود.

وی افزود: این معاونت سالانه ۵۰ پروژه پژوهشی را در زمینه زراعت، اصلاح نژاد، خاکشناسی، تغذیه، آبیاری، بیماری‌ها، آفات و علف‌های هرز و کیفیت دانه برنج انجام می‌دهد و نتایج تحقیقات تاثیرات اثربخشی برای شالیزارهای منطقه شمال کشور دارد و به همین منظور عملکرد و کیفیت برنج منطقه افزایش پیدا کرده است.

رستمی خاطرنشان کرد: ۲۴ رقم برنج از زمان تاسیس معاونت موسسه تحقیقات برنج تاکنون تولید و اصلاح شد.

وی گفت: ارقام‌ مختلفی شامل ندا، نعمت، انواع رقم آمل، هراز، مازند، ساحل، فجر، شفق، تابش، شیرودی، کشوری، تیسا، کوهسار و طلوع بر اساس نیازمندی جامعه کشاورزی اصلاح و معرفی شد.

مسؤول بخش فنی و تحقیقاتی موسسه تحقیقات برنج کشور به مزایای ارقام اصلاح شده و کیفی برنج اشاره کرد و افزود: تولید ارقام پرمحصول که عملکرد را در واحد سطح افزایش دهد سبب افزایش تولید، کاهش واردات، افزایش درآمد کشاورزان و امنیت غذایی شده است و سهم کشور را در تولید ناخالص برنج افزایش داد.

وی درباره مزایای ارقام اصلاح شده برنج گفت: مقاومت به بیماری‌ها و آفات در تولید ارقام اصلاح شده از مواردی بود که به آن توجه شد چراکه اصلاح ارقامی که مقاوم به بیماری‌ها و آفات بودند کاهش مصرف سموم و کاهش هزینه تولید را به همراه داشت.

رستمی اضافه کرد: اگر ارقامی که تحمل به تنش خشکی و شوری داشته باشند اصلاح شوند کاهش مصرف آب، افزایش سطح زیرکشت و افزایش تولید را به دنبال خواهند داشت.

مسؤول بخش فنی و تحقیقاتی موسسه تحقیقات برنج کشور افزود: پاکوتاهی ارقام برنج در برابر افزایش تحمل ورس و زودرسی در دستورکار ارقام اصلاح شده قرار گرفت تا باعث افزایش کودپذیری، کاهش تلفات محصول و افزایش محصول ‌شود.

وی بیان کرد: رقم "طلوع" از ارقام جدیدی است که در برابر بلاست برنج مقاومت بالایی دارد و دارای عملکرد هفت و نیم تنی است و زودرس‌تر از ارقام بومی رایج است و میزان مصرف آب و هزینه تولید کمتری را به همراه دارد.

مسؤول بخش فنی و تحقیقاتی موسسه تحقیقات برنج کشور خاطرنشان کرد: اگر توصیه فنی تحقیقات که منجر به کاهش مصرف حداقل ۵۰ کیلوگرم کود اوره در هکتار شود با توجه به سطح زیرکشت برنج در اراضی شالیزاری استان، صرفه اقتصادی ۱۴ میلیارد تومانی را به همراه دارد.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.