با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

از بی‌تدبیری در بروز شرایط سخت اقتصادی تا وابستگی 100 درصدی به نفت

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران با بیان اینکه عوامل بیرونی در شرایط موجود کشور مؤثر است، گفت: بسیاری از شرایط سخت در تولید ربطی به عوامل بیرونی ندارد و به بی‌تدبیری، کج‌اندیشی و بی‌سلیقگی داخلی در عرصه سیاست‌گذاری و تصمیم‌سازی مربوط است.

منتشر شده

در

یکی از برکات و دستاوردهای مهم پیروزی انقلاب اسلامی رشد اقتصادی، تولید و ایجاد اشتغال در عرصه‌های مختلف است.

توجه به تولید، صنعت و اقتصاد باعث کاهش معضلات اجتماعی، ایجاد اشتغال، کارآفرینی و کاهش نرخ بیکاری می‌شود و با چرخش چرخ اقتصاد چرخ‌های جامعه می‌چرخد.

وجود شهرک‌های صنعتی فاز یک و دو امامزاده عبدالله، شهرک بابکان، جمشیدآباد و بخش لاریجان به ارزش تولید، اقتصاد، ارزآوری، کارآفرینی، کاهش بیکاری و اشتغال در این شهرستان می‌افزاید.

جشن روز ملی صنعت و معدن با حضور صنعتگران، تولیدکنندگان، مسؤولان استانی و شهری در مسجد الغدیر شهرک صنعتی امامزاده عبدالله برگزار شد که در آن فعالان اقتصادی و تولیدی درد دل فراوانی داشتند و مسؤولان هم از مشکلات و موانع سر راه سخن به میان آوردند.

شرایط سخت کشور به بی‌تدبیری و بی‌سلیقگی داخلی مربوط است

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران در این نشست با اشاره به شرایط نامساعد اقتصادی موجود کشور، اظهار کرد: عوامل بیرونی در شرایط موجود کشور مؤثر است ولی بسیاری از شرایط سخت در تولید ربطی به عوامل بیرونی ندارد و به بی‌تدبیری، کج‌اندیشی و بی‌سلیقگی داخلی در عرصه سیاست‌گذاری و تصمیم‌سازی مربوط است.

مجتبی رضوی با اشاره به عرضه نظام بانکداری اسلامی از سال 1362 به جامعه ایران، افزود: بدون تغییر بدون نظام بانکداری اسلامی از سال 1362 تا سال 1398 حدود 37 سال را رقم می‌زند که این امر در بین تمام کشورهای دنیا بی‌نظیر است.

وی با اعلام اینکه نمی‌توان انتظار داشت بعد از هیچ حرکتی 37 سال انتظار بروزرسانی نظام بانکداری اسلامی را داشته باشیم، تصریح کرد: اگر صلاح نظام بانکداری در مجلس و دولت مطرح است ولی با لابی‌های بانک‌ها به جایی نمی‌رسد زیرا ما نیز هنوز معیار عمل را نمی‎دانیم و دادگاه‌ها نمی‌دانند بانک‌ها یا تولیدکنندگان را متقاعد کنند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران با بیان اینکه باید به شفافیت لازم در زمینه قانون بانکی برسیم، ادامه داد: در بحث محیط زیست و آب هم مدیریت نداشتیم و با بی‌سیاستی و رانت پول‌های زیادی در تخریب طبیعت، جنگل‌ها و تسطیح زمین‌های سبز جابجا شده است.

ضعف نظام آموزشی با تغییرات فراوان کتب درسی

این مسؤول با اعلام اینکه نظام آموزشی نیز بسیار ضعیف عمل کرده و هر سال شاهد تغییرات فراوان در کتاب‌های درسی هستیم، بیان کرد: فارغ‌التحصیلان ناکارآمدی در جامعه داریم که باید پس از بکارگیری شانس فراوانی داشته باشیم تا در کارخانجات توانمندی مطلوب داشته باشند.

رضوی با اشاره به اینکه دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی و مشغول شدن در کارخانجات تازه دوران کارآموزی را آغاز کنند و سرمایه برای آنها هزینه شود، گفت: قبح بسیاری از اعداد بزرگ را با بیان میزان اختلاس‌ها از بین رفته است.

وی با تأکید بر قانون خصوصی‌سازی و موارد اصل 44، تصریح کرد: در این بخش بزرگترین کارخانجات همانند تراکتورسازی، ماشین‌سازی و تأسیسات جنوب به باد رفتند البته شرایط کنونی کشور بسیار خاص‌تر از دیگر سال‌ها است.

رضوی با اشاره به بیان حرف‌هایی مبنی بر خارج کردن نفت از اقتصاد و عدم وجود هیچ اتفاق در این زمینه، خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب اسلامی در این بخش مدل اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند ولی هنوز مدل‌های عملیاتی برای آن از سوی مسؤولان ایجاد نشده است.

وی اقتصادمان را در حال زجر و مشقت دانست و گفت: بخش عمده‌ای از اقتصادمان دست عده‌ای خاص است هرچند نهادهای‌مان هم با یکدیگر هماهنگ نیستند حتی نهادهای امنیتی، دولت و مجلس با هم یک‌دست نیستند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران با اشاره به اقدامات رهبر انقلاب اسلامی در زمینه ایجاد شورای هماهنگی سران قوا، بیان کرد: این شورا برای نشستن سران قوا در کنار هم ایجاد شده تا به اتحاد برسند.

این مسؤول با اعلام اینکه استفاده از نیروهای درست برای تصمیم‌سازی خیلی مهم است، ادامه داد: انسان‌های درست باید سر کار  درست خود قرار گیرند.

رضوی با بیان اینکه لازم است تا صادقانه با مردم صحبت کنیم و حقایق را به مردم بگوییم تا اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی را از دست ندهیم، تصریح کرد: در زمینه روابط خارجی هم باید اصل عزت، حکمت و مصلحت همیشه رعایت شود، نظام‌های مالی باید به سرعت اصلاح شود وگرنه بن‌بست شدید می‌رسیم.

وی با اشاره به هدفمندی یارانه‎ها در سال 1388، گفت: قرار بود این مسئله به صورت ویژه در دستور کار وزرا و مدیران قرار گیرد ولی این مهم محقق نشد.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران با اعلام اینکه در جامعه هیچ اعتقادی به نظام عرضه و تقاضا نداریم و می‌خواهیم پلیسی به روند قیمت‌ها ورود پیدا کنیم، افزود: در کشور حدود 45 سال سیستمی را در پیش داریم که جواب نمی‌دهد و همیشه بر این امر اصرار داریم.

این مسؤول با اشاره به اینکه نیاز است تا اقتصادمان به سمت آزاد و بازار آزاد برود، خاطرنشان کرد: این امر باعث ایجاد اقتصاد فراگیر می‌شود و باید تغییر نگرش در کل حاکمیت داشته باشیم.

اتکای اصلی تولید و صنعت کشور بر پایه نفت است

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی در این نشست با بیان اینکه گسترش اطلاعات و فناوری در کشورمان باعث شده تا مردم در دوردست‌ترین روستاها به جامع‌ترین اخبار و اطلاعات دنیا دسترسی دارند، اظهار کرد: باید در عرصه اقتصاد و صنعت براساس قانون حامی تولیدکنندگان باشیم.

عزت‌الله یوسفیان‌ملا افزود: شهرک صنعتی آمل از واحدهای توانمند و فعالی برخوردار است که بسیاری از معاملات کشوری را برهم زد و حتی در عرصه برون‌مرزی مؤثر بود.

وی با اعلام اینکه شهرک‌های صنعتی در مراکز استان‌های کشور ایجاد می‌شود و این نگاه در استان‌ها به مرکز است، تصریح کرد: آمل مرکز تولید و صادرات مازندران است درحالی که دیگر شهرها در زمینه تولید و اشتغال سهم کمی دارند.

نماینده مردم آمل در مجلس با اشاره به اینکه بسیاری از شاغلین در شهرک‌های صنعتی آمل از شهرهای همجوار و دیگر شهرستان‌ها هستند، یادآور شد: جهانی شدن اقتصاد واقعیتی است که باید همسو با آن حرکت کنیم.

این مسؤول با اشاره به برنامه پنج ساله ششم توسعه، بیان کرد: بودجه سالانه ناظر به برنامه است و قرار بود از برنامه سوم سالانه 30 درصد از نفت و درآمدهای نفتی فاصله بگیریم و در پنج برنامه کامل از نفت دور شویم ولی حرکت آغازین تولیدمان در نفت است و اتکای اصلی‌مان بر پایه نفت خواهد بود.

یوسفیان‌ملا با اعلام اینکه پیمانکاران گاز به دلیل تحریم و ورود برخی قطعات پروژه‌ها را تعطیل کردند، یادآور شد: هم‌اکنون حدود 100 درصد متکی به نفت هستیم.

اقتصاد کشورمان متأثر از اقتصاد جهانی است

دادستان عمومی و انقلاب اسلامی شهرستان آمل در این نشست با اشاره به بحث جهانی شدن اقتصاد به صورت عام و خاص، اظهار کرد: بحث جهانی شدن اقتصاد از پیچیدگی خاصی برخوردار بوده البته جهانی شدن اقتصاد تفکری است که نظرات مختلفی دارد.

علی طالبی با بیان اینکه در این زمینه دو گروه موافق و مخالف داریم، تصریح کرد: اقتصاد کشورمان متأثر از اقتصاد جهانی است البته موانعی در کشورمان وجود دارد که باید برای رسیدن به ویژگی‌های جهانی شدن آنها را پشت سر بگذاریم.

وی با اشاره به اینکه کشورمان از لحاظ جمعیت یک درصد موقعیت جهانی را در اختیار دارد، متذکر شد: دستگاه قضایی همیشه یار و یاور صنعتگران است.

طالبی گفت: باید از ایرانی‌هایی که خارج کشور هستند دعوت کرده و آنها را تشویق کنیم تا در داخل دست به سرمایه‌گذاری بزنند.

یکی از صنعتگران آملی در این نشست صمیمانه با اشاره به تصویب ایجاد شهرک صنعتی در مازندران توسط هیأت دولت، اظهار کرد: از سال 1370 تا سال 1380 تعداد 28 شهرک صنعتی در مناطق مختلف استان‌های گیلان، گلستان و مازندران تأسیس شد.

اسدالله تورنگ با اعلام اینکه آمل از شهرهای پیشتاز، توانمند و فعال در زمینه تولید و صنعت است، افزود: با توجه به موقعیت ویژه استراتژیکی آمل صنعت و تولید در این شهرستان اهمیت بسزایی به خود گرفته است.

وی با اشاره به تلاش‌های فراوان برای شکل گرفتن شهرک‌های صنعتی، تصریح کرد: با بهره بالای بانکی نمی‌توان دست به تولید و اقتصاد زد هرچند معتقدم اگر دولت و مسؤولان از کارخانجات و تولید حمایت نکنند زندان‌ها پربار می‌شوند هرچند باید دست تولیدکنندگانی که قصد تولید دارند و با مشکلات فراوان برخوردند را گرفت.

بانک‌ها بدانند از بین بردن بیت‌المال توسط اختلاس‌های نجومی است نه تولیدکنندگان

رئیس انجمن کارفرمایان آمل اظهار کرد: بانک‌ها باید بدانند که از بین بردن بیت‌المال اختلاس‌های نجومی است که در درون آنها توسط خودشان انجام می‌شود.

محمدتقی جوادی افزود: امسال روز ملی صنعت و معدن مصادف با شرایط خاص اقتصادی است که حساسیت همه افراد را می‌طلبد تا بیش از پیش نسبت به حفظ کنش‌گران اقتصادی موجود تلاش داشته باشند، به گونه‌ای در تطبیق خود با شرایط فعلی کشور نقش بدنه و ستاد را در جنگ اقتصادی پیش‌رو بهترین وجه به نمایش بگذارند.

وی با اشاره به صحبت‎های ریاست مجلس مبنی بر اینکه بیش از 60 درصد مصوبات مجلس در راستای رونق تولید اجرایی نشد، افزود: با توجه به بیانات رهبر انقلاب اسلامی در نامگذاری سال‌ها مرتبط با اقتصاد، تولید و رونق آن باید فرمایشات معظم‌له را زنگ هشدار بزرگی دانست که با گوش جان شنید و از برخوردهای بنگاهی و سازمانی منفرد با معضلات پیش‌رو بخش تولید با جدیت خودداری کرد.

رئیس انجمن کارفرمایان آمل با اشاره به اینکه متأسفانه درک کامل شرایط موجود از سوی بسیاری از سازمان‌های اجرایی کشور که دارای نقش راهبری و تسهیل در امور اقتصادی دارند، وجود ندارد، تصریح کرد: این موضوع موجب شد تا برون‌داد متناسب با شرایط به لحاظ اقتصادی میسر نشود.

این مسؤول با بیان اینکه ناهماهنگی دستگاه‌ها و گسیختگی نظرات انتشار داده شده مسؤولان موجب شده تا تصمیمات اخذ شده در مورد کاراندازی اقتصاد، آب به آسیاب دشمن ریخته شود، یادآور شد: بانک‌ها به واسطه عدم اصلاح نظام بانکی سال‌ها است در کوچه پس‌کوه مجلس و دولت، لایحه و طرح در حال طی طریق هستند.

جوادی با اشاره به دیون بانکی و توقف کارخانجات به همراه دپوی مواد اولیه و ابزارآلات گران‌قیمت، خاطرنشان کرد: بانک‌ها با توجه به فشار مسؤولان و افکار عمومی به ضامن‌ها می‌تازند هرچند ضامن‌ واحدهای تولیدی، تولیدگر و صنعتگر دیگر است.

وی با تأکید بر اینکه بانک‌ها در برخورد با اعتراض تولیدکنندگان ندای وا مصیبتا سر می‌دهند و اعلام می‌کنند که بیت‌المال از دست رفت است، بیان کرد: بانک‌ها باید بدانند که از بین بردن بیت‌المال اختلاس‌های نجومی است که در درون آنها توسط خودشان انجام می‌شود.

به گزارش فارس، اقتصاد کشورمان در وضعیت نامطلوبی قرار دارد که بسیاری از عوامل بیرونی و درونی بر آن تأثیر مستقیم دارند.

بنابراین لازم است مسؤولان دولتی و بخش خصوصی بیش از گذشته برای ترمیم و بهبود وضعیت بیمار اقتصاد کشور دست به کار شوند و با مرمت اقتصاد کلان کشور به اقتصاد خانواده‌ها و کاهش بیکاری کمک شایانی داشته باشند.

گزارش از قربانعلی مسافر

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.