با ما همراه باشید

اجتماعی و انتظامی

تحصیل 135 هزار دانشجو در مازندران/ کمبود خوابگاه‌های دانشجویی با کمک خیران برطرف شود

منتشر شده

در

آمل نیوز- قربانعلی مسافر/ رئیس دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه نیازمند کمک خیران برای ساخت خوابگاه‌های دانشجویی هستیم، گفت: 135 هزار دانشجو در 120 واحد دانشگاهی دولتی و غیردولتی مازندران فعالیت دارند.

حشمت‌الله علی‌نژاد اظهار کرد: 135 هزار دانشجو در 120 واحد دانشگاهی دولتی و غیردولتی مازندران فعالیت دارند که در گذشته این آمار معادل 145 هزار دانشجو بوده است.

وی با اشاره به اینکه در مازندران پنج دانشگاه دولتی داریم و مابقی دانشگاه آزاد اسلامی، غیردولتی، غیرانتفاعی، پیام نور، علمی کاربردی، فنی و حرفه‌ای و فرهنگیان هستند، افزود: 26 هزار و 770 دانشجویان مازندران متعلق به دانشگاه‌های دولتی هستند که 50 درصد آنها را دانشگاه مازندران تشکیل می‌دهد.

رئیس دانشگاه مازندران با اعلام اینکه ۲ هزار و ۸۵۰ عضو هیأت علمی در دانشگاه‌های مازندران داریم که ۳۰ درصد آن در دانشگاه‌های دولتی مشغول به فعالیت هستند، تصریح کرد: این آمار ۱۴ درصد کل اعضای هیئت علمی مازندران را تشکیل می‌دهد همچنین ۴ هزار نفر از کارکنان و یاوران دانشگاهی داریم که یک هزار و ۳۵۰ نفر در دانشگاه‌های دولتی مشغول هستند.

رئیس دانشگاه مازندران با بیان اینکه نسبت استاد به دانشجو دانشگاه‌های مازندران یک به 48 است که این آمار در دانشگاه‌های دولتی یک به 32 و برای دانشگاه مازندران یک به 31 است، تصریح کرد: تعداد دانشجویان مقطع کاردانی 16 هزار و 800 نفر بوده که تعداد آن پایین است و نیاز به تعادل و توازن در این مقطع احساس می‌شود.

وی با بیان اینکه دانشجویان مقطع کارشناسی 85 هزار و 400 نفر بوده که 17 هزار و 500 نفر آن معادل 20 درصد دانشجویان دانشگاه‎های دولتی را تشکیل می‎دهند، یادآور شد: در رشته‌های کارشناسی ارشد 24 هزار و 200 نفر دانشجو داریم که 6 هزار و 500 نفر معادل 27 درصد در دانشگاه‌های دولتی مشغول به تحصیل هستند و 3 هزار و 400 نفر آن معادل 14 درصد را دانشگاه مازندران از آن خود کرده است.

این مسؤول با اعلام اینکه دانشجویان مقطع دکترا 7 هزار و 800 نفر بوده که سهم دانشگاه‎های دولتی 2 هزار و 700 نفر معادل 35 درصد کل استان را شامل می‌شود، خاطرنشان کرد: دانشگاه مازندران 13 هزار و 500 دانشجو دارد که 63 درصد دختر و 37 درصد پسر هستند همچنین در این بین 63 درصد در مقطع کارشناسی، 26 درصد کارشناسی ارشد، 11 درصد دکترا، 69 درصد به صورت روزانه و 31 درصد شبانه مشغول تحصیل هستند.

رئیس دانشگاه مازندران با اعلام اینکه از مجموع یک هزار و 200 دانشجوی خارجی که در استان داریم 73 درصد در دانشگاه مازندران، 25 درصد در دانشگاه نوشیروانی و دو درصد در دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری تحضیل می‌کنند، ادامه داد: در حال ایجاد تنوع برای جذب دانشجویان از کشورهای مختلف هستیم.

علی‌نژاد با اشاره به پیگیری برای تسهیل انتقالات و مهمانی دانشجویان و ارتباط مستمر با خانواده آنها، خاطرنشان کرد: علاوه بر کمبود بودجه، یکی از مهمترین مشکلات دانشگاه‌های مازندران کمبود ظرفیت خوابگاهی است که در حال حاضر با این مشکل مواجه هستیم زیرا دانشجویان زیادی از استان‌های دیگر وارد مازندران می‌شوند که نیاز به بستر مناسب برای خوابگاه دارند همچنین با استفاده از ۵۰ درصد از اعتبارات و بودجه و ۵۰ درصد کمک خیران بتوانیم در راستای ساخت خوابگاه دست به اقدامات مهم و مؤثر بزنیم.

وی وضعیت تغذیه دانشجویان را از دیگر مشکلات دانست و گفت: همچنین اعتباراتی نیز برای خرید تجهیزات دانشگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها باید در نظر گرفته شود و امید داریم در بودجه سال آینده اعتبارات خوبی برای دانشگاه ‌های مازندران گنجانده شود .

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.