با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

تقدیر رهبر انقلاب مهم‌ترین دلخوشی‌ام است/از اخترعات کرونایی تا ساخت پهباد

مخترع جوان و مستعد مازندانی گفت: مهم‌ترین دلخوشی و امیدآفرینی برای کار بیشتر تقدیر و مقام معظم رهبری از اختراعات و اقداماتم بود، باعث افتخار است که شرح اختراعاتم به رهبر انقلاب اسلامی گزارش داده شد و معظم‌له در لوح سپاس، دست نوشته و هدیه ارزشمند چفیه متبرک از بنده به عنوان یک چهره علمی نام برده و قدردانی داشتند.

منتشر شده

در

قربانعلی مسافر |ابداعات و اختراعات بزرگی همانند اختراع برق، تلفن، صنعت چاپ، تلویزیون، نوآوری‌های پزشکی و هسته‌ای، توانمندی‌های نانو، فیزیک، شیمی، اختراعات نظامی، دفاعی و امنیتی از گذشته‌های دور تا حال و آینده توانسته گره‌های کور و ناگشودنی را بگشاید و شرایط زیستن آسوده و هدفمند را میسر کند.

در آموزه‌های اسلامی و دینی به علم، اندیشه و تفکر سفارش فراوان شده است، همه اهل بیت و معصومین همیشه از کسب علم و دانش صحبت به میان می‌آوردند و حتی پیامبر اسلام(ص) در حدیثی آورده‌اند که "علم را بجویید حتی اگر در چین باشد" تا ما شیعیان جوینده علم و حقیقت باشیم حتی در شرایط پر از مشقت، سختی و دوردست‌ترین نقطه کره خاکی.

با توجه به قرار گرفتن در ایام هفته گرامیداشت پژوهش، بر آن شدیم تا با یکی از جوانان نخبه و مخترع آملی که با اختراعات متعدد نه تنها در داخل کشور بلکه در خارج مرزها گرد و خاک علمی به پا کرده هم‌صحبت شده و از تجربیات ماندگار و شنیدنی این جوان بسیجی و چهره علمی استفاده کنیم.

" امیر امدادی" متولد ۱۳۷۶ در شهرستان آمل است، این جوان ۲۳ ساله فارغ‌التحصیل رشته مهندسی الکترونیک بوده و در بخش‌های مختلف تولید انرژی، مبارزه با کرونا ویروس، ساخت انواع پهباد، دفاعی، ردیاب و خدمت‌رسانی به مردم توانسته با سن کم، گام‌های بسیار بزرگ بردارد، جوان مستعدی که معتقدم حتی با یک قطعه سیم فلزی کوتاه و چند میخ هم می‌تواند دست به اختراع بزند و نام خود را در بین بهترین‌های علمی ماندگار کند وی فارغ‌التحصیل رشته مهندسی الکترونیک بوده و دانشجوی رشته کارشناسی ارشد رشته الکترونیک است.

درباره خودش می‌گوید؛ در خانواده‌ای رشد کردم که از قشر متوسط جامعه بوده و با استعدادهای فردی و نوآوری خود دست به اختراع زدم، پدرم شغل آزاد دارد و در زمینه چوب و مصنوعات چوبی مشغول به کار است و مادرم در رشته فوریت‎های پزشکی فعالیت دارد.

نخستین اختراع من ساخت هواپیمای کوچک و ساده‌ای بود

فارس: چه عاملی باعث شد تا دست به اختراع بزنید و اولین اختراع در چند سالگی و چه چیزی بود؟

امدادی: از کودکی علاقه زیادی به رشته الکترونیک داشتم، این علاقه ذاتی و درونی بود و به خاطر ندارم که مشوقی خاص بخواهد مرا به سمت الکترونیک و اختراعات هدایت کند، انگار الکترونیک در خون و جان من جاری و ساری است و هر روز بر این علاقه و عشق ذاتی با نوآوری و دست یافتن به مسیرهای مختلف افزوده می‌شود.

نخستین اختراع من ساخت هواپیمای کوچک و ساده‌ای بود که آن زمان در کلاس اول راهنمایی مشغول به تحصیل بودم، هواپیما بسیار ساده و کوچک بود و با تجهیزات ابتدایی و کنترل با سیم به پرواز درآمده و هدایت می‌شد.

لذت و ذوق ساخت هواپیمای کوچک بدون هیچ راهنما، با علاقه ذاتی در سن و سال حدود ۱۳ سالگی آنقدر برایم لذت‌بخش و زیبا بود که همچنان شیرینی نخستین اختراع در درونم زنده بوده و یکی از عوامل برای اختراعات بزرگتر است.

 

فارس: شنیدیم برای مبارزه با شیوع کرونا ویروس اختراعاتی داشتید این اختراعات  چی بود؟

امدادی: به عنوان یک انسان مشاهده جان دادن تعداد زیادی از همنوعان و هموطنانم به دلیل ابتلا به ویروس کرونا که هنوز راه درمان قطعی برای آن کشف نشده، برایم بسیار سخت و دردآور بود، دو دستگاه ضد کرونا و یک دستگاه شناسایی و تشخیص اولیه حاصل فعالیت شبانه‌روزی در این بخش بود، دستگاه تشخیص کرونا به صورت آنالوگ به تجزیه و تحلیل می‌پردازد و به صورت دوکاره بوده تا علاوه بر ضدعفونی کردن دست و دیگر اندام با قرار گرفتن پیشانی سر افراد مقابل سنسور حساس به حرارت میزان تب و گرمای بدن سنجیده شده و نتیجه مثبت یا منفی بودن اولیه ابتلا به کرونا استخراج شود.

دستگاه ازون‌ساز از دیگر دستگاه‌هایی بوده که برای مقابله با کرونا ویروس طراحی شد، با فعال شدن این دستگاه که نه سنگینی زیادی دارد و نه فضای خاصی را اشغال می‌کند یون منفی تولید می‌شود و با تولید یون منفی که بی‌ضرر است هوا تا شعاع بیش از ۲۰ متر در محیط‌های ویروسی پاک‌سازی می‌شود.

در این دستگاه یک آنتن طراحی شده که می‌توان آن را بعد از استفاده طولانی مدت با محلول‌های ضدعفونی‌کننده و دستمال کاغذی پاک‌سازی کرد تا دوباره مورد استفاده قرار گیرد.

فارس: درباره دستگاه ضدکرونا توضیحات بیشتری می‌دهید و چه کاری انجام می‌دهد؟

امدادی: این دستگاه در ابعاد کوچک طراحی شده و با اشعه UV انواع ویروس محیط را از بین می‌برد، اشعه UV در داخل کابین محفظه با طول موج ۲۸۰ نانو تبدیل به مرئی می‌شود، هوای آلوده توسط فن‌هایی که در داخل دستگاه تعبیه شده مکیده شده و توسط اشعه UV به وسیله LED سالم‌سازی شده و با تولید یون منفی بی‌ضرر برای انسان پس از تصفیه به بیرون هدایت می‌شود.

این دستگاه برای محیط‌هایی تا شعاع ۵۰۰ متر کارآیی دارد و تعداد ۸ عدد از دستگاه ضدکرونا به بیمارستان امام خمینی(ره) آمل که سانتر بستری و مداوای بیماران کرونایی است، اهدا شد.

البته این دستگاه می‌تواند در خانه، اماکن عمومی و ادارات کاربرد داشته باشد و نه تنها ویروس کرونا بلکه دیگر ویروس‌ها را از بین ببرد، این دستگاه با تولید یون منفی نه تنها مضر نبوده بلکه مفید است و با از بین بردن اتم‌های منفی محیط باعث جلوگیری از سردرد، افسردگی، سستی، پاک‌سازی آلاینده‌های محیط همانند قارچ، گرده، ذرات مضر، بو، دود سیگار و سایر ذرات و ممانعت رشد میکرواورگانیسم‌ها می‌شود.

در نخستین روزهای شیوع ویروس کرونا فکر ایجاد دستگاه ضدکرونا و ازون‌ساز به سرم زد، اولین طراحی دستگاه‌ها قبل از پایان سال گذشته و ورود کرونا ویروس به کشورمان ایران انجام شد زیرا پیش‌بینی ورود ویروس به داخل مرزها و وضعیت نامطلوب بستری شدن بیماران و جان دادن هموطنان‌مان را داشتم.

فارس: ظاهرا برای ساخت پهباد  ابداعاتی داشتید، درسته؟

امدادی: در بخش پهباد و هواپیمای بدون سرنشین تاکنون اقدامات فراوانی انجام شد، حتی برخی از آنها ساخته و تست آنها با موفقیت انجام شد.

مهمترین فعالیت در زمینه پهباد به اختراع پهباد سم‌پاش بازمی‌گردد، در این اختراع با برنامه‌نویسی سخت و گسترده دستگاهی طراحی شد که با تشخیص GPS و اطلاعاتی که به سیستم داده می‌شود میزان یک هزار متر مربع زمین کشاورزی، شالیزاری، باغات یا گندم‌زارها به مدت ۱۵ دقیقه کامل سمپاشی خواهد شد.

در این پهباد سمپاش منبع ۱۶ لیتری تعبیه شده که با توجه به افزایش قدرت موتورهای پهباد این مخزن می‌تواند برای گستردگی کار بیشتر برای سمپاشی مزارع افزایش یابد.

پهباد آتش‌نشان هم از دیگر اختراعاتی است که در دست اقدام بوده تا در زمان بروز آتش‌سوزی به‌توان با امکانات بیشتر و کیفیت بهتر دست به اطفای حریق زد و آتش را به صورت کامل خاموش کرد.

فارس: از دیگر اختراعات‌ چه خبر؟  

امدادی: دستگاه تولید برق شهری ۲۲۰ ولت توسط سلول‌های خورشیدی از دیگر اختراعات است که می‌توان با آن لامپ‌های معمولی را روشن کرد، گوشی‌های موبایل را شارژ کرده و به نیازهای روزمره که با برق برطرف می‌شود برای مدت زمان معین پاسخ داد.

دستگاه رومیزی و دیواری ضدعفونی‌کننده دست از دیگر دستگاه‌هایی بوده که به صورت محلول پاش است و در آن به وسیله سنسورهای اولتراسونیک عملیات ضدعفونی انجام می‌شود.

دستگاه وکیوم تمام اتوماتیک از دیگر اقدامات بوده که در آن عملیات دستی نقش نداشته و فعالیت به صورت اتوماتیک شکل می‌گیرد.

ماسک هوش مصنوعی از دیگر ابداعات بوده که پس از به صورت کشیدن این ماسک به وسیله دستورهایی که انسان از مغز می‌گیرد حالت خنده، ناراحتی، عصبانیت، لبخند و دیگر حالات انسان بر روی ماسک نمایش داده می‌شود.

ایجاد دستگاه پرینتر سه بعدی از مهم‌ترین اختراعات بوده که با طراحی از طریق کامپیوتر و پرینتر سه بعدی به طور مستقیم منجر به تولید قطعه فیزیکی می‌شود.

فرآیند پرینت سه‌بعدی با ایجاد یک فایل دیجیتالی توسط نرم افزارهای طراحی کامپیوتری انجام می‌شود، البته فرآیند تولید افزایشی یک شی، با قرار دادن لایه‌های متوالی از مواد اولیه ایجاد شده و این روند تا تکمیل قطعه ادامه خواهد داشت و از دیگر مزایای پرینت سه‌بعدی تک مرحله‌ای بودن فرآیند تولید آن است.

دستگاه ژئوفیزیک زمین‌شناسی هم از دیگر اختراعات است تا بتوانم بیشتر از گذشته به کشورم خدمت کنم.

ساخت و طراحی نسل جدید شارژر بی‌سیم اندروید

فارس: ساخت و طراحی نسل جدید شارژر بی‌سیم اندروید از اختراعات شما بود، چگونه یک شارژر بدون سیم می‌تواند گوشی هوشمند را شارژ کند؟

امدادی: ساخت و طراحی نسل جدید شارژر بی‌سیم اندروید برای نخستین بار از دیگر اختراع بوده که از فاصله ۴۰۰ متری هر گوشی اندروید نیازمند به شارژ را شارژ باطری می‌کند و حتی قادر خواهد بود گوشی‌هایی که با پایان شارژ خاموش شده‌اند را پس از شارژ اولیه روشن کرده و به عملیات شارژ و ذخیره انرژی ادامه دهد.

من در ایران می‌مانم

فارس: آیا از خارج کشور درخواست همکاری داشتید و اگر بله؛ چه عاملی باعث شد تا در ایران بمانید؟

امدادی: بله، از کشورهای مختلف درخواست همکاری و فعالیت با نام آنها داشته و دارم ولی من یک ایرانی هستم، به ایرانی بودنم افتخار می‌کنم، خیلی دوست دارم در کشورم و برای مردم وطنم کار کنم و به افتخارآفرینی بپردازم.

درخواست همکاری و دعوت به کشورهای مختلف زیاد است ولی من در ایران می‌مانم و با همه مشکلات دست به اختراع و نوآوری در کشور می‌زنم.

خودم یک گروه‌ام

فارس: مسؤولان کشورمان حمایتی از شما و گروه‌تان داشتند؟

امدادی: خودم یک گروه‌ام، یک تیم‌ام (با لبخند)، به تنهایی همه مراحل مدار، برنامه‌نویسی، تهیه ابزار و لوازم، دسته‌بندی و راه‌اندازی را انجام می‌دهم و در ابداعات و کارم تنها هستم.

ثبت اختراعات در شرایط سخت اقتصادی و وجود انواع تحریم‌های بسیار سخت نیازمند حمایت مسؤولان است، چه مسؤولان کشوری، استانی و شهری.

اسپانسرم خداست و افتخارم این است برای مردم کشورم کار می‌کنم، هیچ پشتیبان مالی ندارم، هیچ حمایتی از سوی مسؤولان و مدیران نشدم و برای ثبت اختراع در آینده به حمایت نیازمندم.

دست نوشته و هدیه ارزشمند چفیه متبرک…

فارس: از تقدیر و اهدای چفیه رهبر انقلاب و قدردانی فرمانده کل سپاه بگویید؟

امدادی: مهم‌ترین دلخوشی و امیدآفرینی برای کار بیشتر تقدیر و تشکر مقام معظم رهبری از اختراعات و اقداماتم بوده است، باعث افتخار است که شرح اختراعاتم به رهبر انقلاب اسلامی گزارش داده شد و معظم‌له در لوح سپاس، دست نوشته و هدیه ارزشمند چفیه متبرک از بنده به عنوان یک چهره علمی نام برده و قدردانی داشتند.

همچنین سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در پیامی به خاطر اختراعات و ابداعات سپاسگزاری کردند.

تحریم در روند اختراعات و نوآوری‌ها خیلی نقش دارد

فارس: چگونه تحریم باعث شده تا دست به بومی‌سازی برخی قطعات وارداتی بزنید؟

امدادی: تحریم در روند اختراعات و نوآوری‌ها خیلی نقش دارد، نه تنها من بلکه مخترعان زیادی به خاطر وارداتی بودن برخی قطعات دستگاه‌های خود حتی در مقیاس بسیار کوچک نتوانستند روند ساخت را ادامه دهند و آن را متوقف کردند.

با توجه به اینکه قطعات الکترونیکی از حساسیت ویژه برخوردار هستند و برخی قطعات با توجه به وارداتی بودن بسیار گران هستند، تحریم‌های ناجوانمردانه علیه ایران بسیار بر روند فعالیت‌ها اثر منفی داشته و فاصله زیادی از تولید تا بهره‌برداری ایجاد کرده است.

یکی از مهم‌ترین نقاط قوت تحریم‌ها این بود که با توجه به عدم دسترسی به قطعات خارجی، دست به ساخت و تولید تعدادی از قطعات وارداتی بزنم و برخی سنسورهای حساس را نیز شبیه‌سازی و بومی‌سازی کنم البته این اقدام هم بدون هیچ حمایت بوده است.

فارس: برای تولید انبوه اختراعات در داخل پیشنهاد داشتید؟

امدادی: نه ـ تاکنون پیشنهادی برای تولید انبوه نداشتم، تولید انبوه برخی اقدامات کرونایی حتی زیر یک میلیون تومان هزینه دارد و برای دیگر اختراعات نیز می‌توان با هزینه چند میلیونی فضا را برای استفاده آسان و برخورداری همه هموطنان مهیا کرد و حتی تلاش برای تولید انبوه فراتر از مرز و صادرات داشته باشیم.

فارس: در پایان چه صحبتی با مخاطبان دارید؟

امدادی: از خبرگزاری فارس برای توجه به جوانان و نوجوانان نوآور و جویای نام صمیمانه تشکر می‌کنم، طرح‌های زیادی برای نوآوری‌های بیشتر در ذهنم پرورانده شد که با توجه به شرایط اقتصادی، گرانی و تحریم تنها با حمایت مسؤولان می‌توان زمینه بروز و ظهور آنها را فراهم کرد.

از والدین عزیزم قدرشناسی می‌کنم که همه سختی‌ها برای بروز خلاقیت و استعدادم را به جان خریدند و همیشه بزرگترین انگیزه و حامی مادی و معنوی من هستند.

به گزارش فارس، جوان است و جویای نام، باید با هدایت صحیح و تبدیل استعدادهای نهفته و بالقوه به بالفعل، آن را در مسیر درست هدایت کرد.

مخترعان، نوآوران و پدیدآورندگان آثار بدیع و نو در هر ملتی  از جایگاه ویژه برخوردارند و در کشورهای غرب و شرق به مخترعان بهای فراوان داده می‌شود تا بیشتر اختراع کنند، نوآوری داشته باشند و تراوشات ذهنی خود را به خدمت بشریت درآورند ولی در کشورمان بیشتر مخترعان از جیب مایه می‌گذارند، از جیب می‌خورند، از اقشار متوسط رو به پایین جامعه هستند، در خانواده‌ای رشد یافتند که نه پدر، مادر یا هر دو پزشک، معلم، فرهنگی و شاغل بودند.

انتظار می‌رود مسؤولانی که شعار خدمت به مردم دارند و خود را وقف ملت می‌دانند به مخترعان و فرهیختگان فن‌آور و نوآور بیشتر توجه کنند، در اوضاع نابسامان اقتصادی و شرایط نفس‌گیر کرونا یار و یاورشان باشند، مانع انزوا و گوشه‌نشینی مخترعان شده و برای تولید انبوه تراوشات ارزشمند دانشمندان جوان شبانه‌روز بکوشند.

به امید آن روز…

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.