با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

جشن تولد پهلوان تختی اسطوره کشتی جهان در آمل

جشن تولد متفاوت وبه یادماندنی جهان پهلوان «غلامرضا تختی» در شب تولد اسطوره کشتی ایران با حضور نسل های طلایی کشتی کشور در شهرستان آمل برگزار شد.

منتشر شده

در

در مراسم تولد۸۹ سالگی جهان پهلوان تختی، با حضور "علی سیاه پشت " از نسل های طلایی دهه های ۴۰و۵۰  کشتی آزاد و فرنگی پیشکسوتان جهان، علیرضا رضایی، قاسم رضایی" کشتی گیران المپیکی وعنوان دار جهان والمپیک، حسن حسین زاده مربی تیم ملی کشتی فرنگی، پیشکسوتان و علاقه مندان به منش پهلوانی آن در سالن کشتی جهان پهلوان تختی آمل گردآمدند ویاد و خاطر این پهلوان نامی ایران زمین را گرامی داشتند.

غلامرضا تختی مشهور به جهان پهلوان تختی قهرمان و پهلوان اسطوره ای ایران در ۵ شهریور ۱۳۰۹ در تهران به دنیا آمد و پس از گذراندن دوره نوجوانی و ورود به کشتی قهرمانی در المپیک ۱۹۵۶ ملبورن به همراه امام علی حبیبی نخستین مدال های طلای تاریخ ورزش ایران در بازی های المپیک را کسب کردند.

او با یک مدال طلا و دو مدال نقرهٔ المپیک، دو طلا و دو نقرهٔ قهرمانی جهان و یک طلای بازی های آسیایی در فهرست برترین های قرن فیلا در جایگاه سیزدهم قرار دارد.
تختی که در اوج محبوبیت در میان مردم قرار داشت در ۱۷ دی ۱۳۴۶ چشم از جهان فروبست.

علی قاسمی مسئول برگزاری این جشن دوشنبه شب در جشن تولد تختی گفت، که همه کشتی گیران به نوعی مدیون و وام دار اخلاقی و منش پهلوانی جهان پهلوان تختی هستند و مراسم های یادبود این کشتی گیر تنها کاری هست که می توان انجام داد.

وی افزود: پهلوان تختی درواقع یکی از مردم بود، یکی از همان قهرمانانی که قدیمی ها هنوز بر سر نام و نشان جهان پهلوان قسم می خورند و هنوز هم غلامرضا تختی برای شان "آقاتختی" است.

علی سیاه پشت از پیشکسوتان کشتی کشور نیز گفت، ۵ شهریورماه هرسال مصادف با سالروز تولد آقاتختی است، کسی که نماد جوانمردی و اسطوره ورزش مملکت بود.

وی ادامه داد،  بودند قهرمانانی که مدال آوردند، قهرمان شدند و رفتند اما مثل تختی کمتر پیدا شد.

تختی همواره اخلاق را سرلوحه قرار داده بود

علیرضا حیدری دارنده یک طلا، سه نقره و یک برنز جهانی و ۳ طلای بازی های آسیایی و ۴ طلا و یک برنز قهرمانی آسیا و یک برنز المپیک چین هم با ابراز خرسندی از برگزاری جشن یادبود برای جهان پهلوان تختی گفت، که جهان پهلوان تختی یکی از شخصیت‌های بزرگ ورزشی کشور بوده که همواره اخلاق را سرلوحه کار خود قرار داد، و این پهلوان فقید اُسوه اخلاق و مردانگی و الگوی کامل برای ورزشکاران بوده است.

علیرضا رضایی افزود: به واقع قبل از آنکه مدال‌ها و افتخارات تختی او را در نزد مردم تختی کند، مردی و فتوتش او را در میان مردم سراسر دنیا به عنوان یک جهان پهلوان ساخت.

وی با بیان اینکه به‌جای حرف زدن می‌بایست به منش پهلوانی و جوانمردی عمل کنیم، تاکید کرد: ورزشکاران باید با درس گرفتن از اخلاق جهان پهلوان تختی اصول بزرگ‌اندیشی، جوانمردی و پهلوانی را در سطح جامعه ترویج دهند و اگر بخواهیم روحیه و فرهنگ پهلوانی در جامعه  ترویج یابد باید ابتدا از خود شروع کنیم تا بتوانیم خصوصیات مثبت و انسان‌مدارانه را در جامعه پرورش دهیم.

جعفر سروری رئیس هیئت کشتی آمل نیز گفت، جای چین برنامه هایی در کشتی کشور واقعا خالی بوده و نامگذاری روز کشتی در سالروز تولد جهان پهلوان تختی واقعا به جا وضروی بوده است.

وی ادامه داد، این آرزوی چندین ساله کشتی بوده که در راستای پاسداشت روح پهلوانی و منش مردم داری این کشتی گیر نامدار ایران، روز کشتی ثبت شود تا مرام پهلوانی در جامعه بیشتر ترویج داده شود.

قاسم رضایی دارنده دونشان طلا وبرنز المپیک ونشان طلای طلا وبرنز مسابقات جهانی وآسیا هم برگزاری جشن یادبود جهان پهلوان تختی را اقدام ارزنده در راستای دور هم جمع شدن اهالی کشتی دانست.

وی افزود: با برگزاری این برنامه ها که نسل های گذشته وپیشکسوتان وکشتی گیران جوان حضور پیدا می کنند، فرصت مناسبی هست که از الگوی قهرمانی وپهلوانی گفته شود.

دراین مراسم که به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری آمل و حاج علی قاسمی از پیشکسوتان کشتی آمل برگزار شد، از چند کشتی گیرپیشکسوت نیز تجلیل شد.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.