با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

ذخیره‌سازی ۷۰۰ هزار تن مرکبات شب عید در مازندران/ واردات 200 هزار تن برنج توهین به کشاورزان است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به ذخیره ۷۰۰ هزار تن مرکبات شب عید در مازندران، گفت: تضمین نیاز داخل و ضرورت صادرات از مهمترین نوید به باغداران در سال جاری است.

منتشر شده

در

عزیزالله شهیدی‌فر صبح امروز در نشست مجمع نمایندگان مازندران در مجلس شورای اسلامی به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌الملل آیت‌الله آملی اظهار کرد: مازندران از استان‌های شاخص در زمینه تولیدات کشاورزی، باغی، گلخانه‌ای و سایر ارقام کشاورزی است.

وی با اشاره به اینکه مجمع نمایندگان استان مازندران برنامه مدون برای محصولات استراتژیک کشاورزی و باغی دارند، افزود: سهم‌بری مازندران در زمینه تولید مرکبات بالا است و تولید ۶۰ درصد مرکبات کشور نشان از این ادعا دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اعلام حفظ روند رو به رشد ارقام مختلف مرکبات، نارنگی، نارج، تامسون و سایر ارقام، تصریح کرد: یکی از کارهای اساسی اصلاح ساختار، بهبود سیستم‌های انتقال، نگهداری و ترانززیت به همراه مکانیزه کردن آنها است.

این مسؤول با اشاره به اینکه در سالهای گذشته رتبه دوم تولید کشور با فاصله ۵۰۰ هزار تنی در زمینه مرکبات به مازندران اختصاص داشت، گفت: تولید محصولات باغی طی سال‌های گذشته حدود ۳ میلیون تن بوده و مازندران بعد از فارس رتبه دوم را به خود اختصاص داده بود ولی امسال امسال آمار تولید استان بالاست و به رتبه نخست خواهیم رسید.

شهیدی‌فر ادامه داد: کل محصولات باغی امسال ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن بوده که ظرفیت باغی بالایی است هر چند ۵۰ درصد کیفیت محصولات ما قابلیت صادرات دارند.

وی با اشاره به ذخیره ۷۰۰ هزار تن مرکبات شب عید در مازندران، گفت: تضمین نیاز داخل و ضرورت صادرات از مهمترین نوید به باغداران در سال جاری است.

شهیدی‌فر با اعلام اینکه آمار ضایعات در سال‌های گذشته ۱۰ درصد تولید بوده است که امروزه این آمار به یک درصد رسیده است، ادامه داد: مکانیزه کردن عملیات پس از برداشت آمار ضایعات را کاهش داده است.

وی با تأکید بر اینکه توسعه صادرات از ۴۰ هزار تن به ۸۰ هزار تن رسیده و تحول میزان صادرات از صفر به حدود ۲ هزار تن در سال جاری خواهد بود، بیان کرد: باید مسؤولان و نمایندگان مجلس بیشتر از گذشته به تولیدات استان توجه داشته باشند و به فکر کشاورزان باشند.

شهیدی‌فر اعلام کرد: توهین به کشاورزان و تولیدکنندگان مازندران است که برنج شالیکاران استان در کارخانجات شالیکوبی انبار شده و با این وجود میزان ۲۰۰ هزار تن برنج وارداتی در گمرک داریم، درحالی که نهادهای استاندارد کیفیت این ارقام را تأیید نمی‌کنند و کیفیت آنها زیر استاندارد است.

وی گفت: نمایندگان مجلس چگونگی کسب مجوز و صدور آن برای برنج‌های وارداتی بی‌کیفیت را پیگیری کنند.

رئیس سامان جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: باید صادرات مرکبات مازندران همچنان با قوت ادامه داشته باشد البته در زمینه خرید تضمینی،  ذخیره‌سازی و  انبار مرکبات مورد نیاز شب عید اقدامات بسیار خوب انجام شده است. / خبر از قربانعلی مسافر

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.