با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

رونمائی از چهار کتاب شعر مازندرانی در آمل

چهار عنوان کتاب شعر ' قنبر تقی‌زاده ' شاعر بومی سرا و نویسنده آملی سه شنبه شب با حضور هنرمندان و مسؤولان این شهرستان رونمایی شد.

منتشر شده

در

'مادرم خانم مرضیه' ، 'ونوشه جار' ، ' نواجش البرز' و 'خشالی برمه' کتاب هائی هستند که با الهام گیری از آداب و رسوم بومی مازندران ، واقعیت های نیم قرن زندگی شاعر ، احترام به والدین و همسرش همراه با شادی و امید در عین سادگی با بیان حقیقی به نگارش درآمده است.
مولف کتاب اشعاربومی سرای مازندران گفت: این کتاب ها حاصل تلاش بیش از50 ساله شعر سرودن بوده که با هدف حفظ فرهنگ زبان اصیل مازندرانی با حمایت اداره فرهنگ وارشاد اسلامی آمل چاپ شده است.
قنبر تقی زاده افزود: در هر چهار کتاب رونمایی شده ، کلمات اصیل و بومی مازندرانی قالب اصلی کتاب های شعر است که می تواند برای آیندگان وعلاقمندان به فرهنگ مازندرانی درس آموز باشد.
وی گفت : معادل فارسی آثار مکتوب طبری به صورت زیرنویس در هر صفحه بیان شده تا خوانندگان غیر مازندرانی هم با مراجعه به آن معنا و مفهوم کلمات و جملات را متوجه شوند.
تقی زاده یادآورشد : شعر مازندرانی هویت همه مازندرانی‌ها را نشان می‌دهد و مجموعه‌ای همانند کتاب با کلمات محلی مازندرانی و قرار گرفتن در هر خانه ضروری است.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آمل هم در آیین رونمایی از این کتاب ها گفت : کتاب گنجینه ای ارزشمند و ماندگار است که تعدادی از هنرمندان شهرستان تاکنون در این مسیر موفق ظاهر شدند و آثار مکتوب ارزشمند از خود بر جای گذاشتند.
امیر امیرنیا با اشاره به حمایت از گردآوری آثار مانا و بومی با درون مایه مازندرانی افزود : باید به هنرمندان که دارای طبع لطیف هستند و در جامعه از جایگاه بالایی برخوردارند بیشتر از گذشته توجه شود.
وی گفت: لغات بومی و مازندرانی نباید از جمع صمیمی و اثرگذار خانواده‌ها برچیده شود و والدین برای حفظ ارزش و اصالت خود فرزندان را تشویق به یادگیری لغات و اصطلاحات طبری و مازندرانی کنند.
این شاعر آملی هرکتاب شعری خود را در چهار هزار نسخه به چاپ رسانده که درآیین پایانی رونمایی با استقبال فرهنگ دوستان وشهروندان به فروش رسید.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.