با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

رویان، شهری که سند مالکیت ندارد

رئیس شورای شهر رویان، نداشتن سند مالکیت اراضی و ادعای مالکیت بنیاد را مانع سرمایه‌گذاری و توسعه رویان عنوان کرد و گفت: این مسئله مانع توسعه رویان و ایجاد مشکلات بسیار برای اهالی شده است.

منتشر شده

در

محمدرضا بابایی ظهر امروز در نشست با خبرنگاران این شهرستان با بیان مشکلات و معضلات شهر و مردم رویان، اظهار کرد: یک حرف که سندی برای آن در هیچ جا وجود ندارد، سبب مشکلات زیادی برای شهر و شهروندان شده است و سال‌ها گریبان این مردم را گرفته و مانع رشد و توسعه شهر و سرمایه‌گذاری است.

وی افزود: رویان شهری بدون سند مالکیت است که بنیاد مستضعفان مدعی شش دانگ آن است و اگر کسی بخواهد برای ملک خود سند بگیرد باید آن را به قیمت روز از بنیاد خریداری کند و اگر فردی بخواهد از مالک فعلی زمینی خریداری کند باید معادل مبلغی که زمین را خریداری کرده به بنیاد هم پرداخت کند.

رئیس شورای شهر رویان، تصریح کرد: اگر سرمایه‌گذاری قصد، سرمایه‌گذاری داشته باشد و بخواهد برای آن زمینی خریداری کند با توجه به ۲ برابر شدن قیمت زمین( دو مرحله پرداخت ارزش زمین به مالک و بنیاد) هرگز چنین کاری نخواهد کرد و سرمایه خود را به شهر یا شهرستان دیگر منتقل می‌کند، پس این امر سد محکم جلوی سرمایه‌گذار و مانعی بسیار قوی برای سرمایه‌گذاری و توسعه است.

این مسؤول خاطر نشان کرد: شهرداری رویان یک زمین ۱۰ هکتاری نزدیک ساحل دارد که ظرفیت بزرگ سرمایه‌گذاری، توسعه و درآمد پایدار است و سرمایه‌گذاران زیادی هم برای سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کردند اما نداشتن سند مالکیت موجب فرار سرمایه‌گذاران می‌شود.

بابایی ادامه داد: برای رفع مشکل مسکن انبوه ساز آماده سرمایه گذاری و احداث مسکن بود اما نداشتن سند وی را نیز منصرف کرد، زیرا نه تنها برای دریافت تسهیلات مسکن انبوه ساز نیاز به ارائه سند دارد، بلکه در سایر تسهیلات تکلیفی دولت در بافت فرسوده و بازآفرینی هم نیاز به سند مالکیت است و نبود سند این شهر و مردمش را از همه این خدمات و تسهیلات بی بهره کرد.

وی خاطر نشان کرد: اگر سری به بانک مسکن رویان بزنید متوجه می‌شوید که به شهروند رویانی تسهیلات مسکن پرداخت نشد چون سند ندارند و تسهیلات گیرندگان از روستاهای حومه رویان هستند.

رئیس شورای شهر رویان تصریح کرد: سرمایه‌گذاری برای احداث دهکده سلامت در این شهر اعلام آمادگی کرد و وارد مذاکره شد اما نداشتن سند این سرمایه‌گذار را نیز منصرف کرد.

این مسؤول از طرح دعوی در محاکم قضایی برای رفع این مشکل خبر داد و گفت: پرونده در یکی از شعبات قضایی استان مطرح شد اما به رغم نبود هیچ سندی دال بر تائید ادعای بنیاد ما را محکوم کردند و اکنون پرونده در شعبه تجدید نظر مطرح است و به ریاست قوه قضائیه هم تظلم‌خواهی شد تا مشکل رفع شود.

بابایی از دیگر مشکلات شهر رویان را کدورت و کمبود آب شرب این شهر عنوان کرد و افزود: به رغم لوله‌کشی جدید که با اعتبار ۶ میلیارد تومانی از کمربندی اجرا شد، در تعطیلات اخیر و حضور مسافران رویان با کمبود آب مواجه بود و چون در آخر خط واقع شده در بخشی از شهر آب نداشتیم و این هم به دلیل فرسودگی شبکه است که متاسفانه تلاشی در مجموعه آبفای استان برای رفع این معضل دیده نمی‌شود.

وی از عدم اجرای تعهد و قول مدیریت بحران استان مبنی بر احداث پل در محل پل آب نمای روی رودخانه سبزه‌رود که در زمان طغیان رودخانه و سیل، مشکلاتی را برای ساکنان منطقه فراهم می‌کند، انتقاد و بیان کرد: قرار بود با اعتبار ۴ میلیارد تومان این پل احداث تا مشکلات اهالی بر طرف شود اما تاکنون اجرایی نشد، انتظار داریم مسؤولان استان رویان را هم ببینند و در تخصیص منابع و اعتبارات توجه داشته باشند.

رئیس شورای شهر رویان اضافه کرد: در رویان احداث ساختمان طبقاتی نداریم چون تا حدی را اجازه داریم و باید برای مجوز طبقات پرونده به استان برود اما به دلیل نداشتن سند در ماده پنج مطرح نمی‌شود و موضوع به طور کل منتفی و سرمایه‌گذار را به شهر یا شهرستان دیگر منتقل می‌کند.

وی با اشاره به اینکه با توجه به همه مشکلات موجود، وفاق، تعامل و همدلی سبب توفیقات شهرداری و شورا در رویان شده است، اظهار کرد: شهرداری می‌تواند موفق باشد که تعامل و همدلی را بین شورا و شهرداری ایجاد و حفظ کند که تا کنون در همه دوره‌ها وفاق و همدلی در رویان همواره زبانزد بوده و هست.

بابایی از تحقق بودجه ۱۵ میلیارد تومانی در سال گذشته خبر داد و گفت: بودجه شهرداری رویان عملکردی بسته می‌شود، از این رو با توجه به شرایط اقتصادی در سال گذشته ۱۱ میلیارد بودجه تنظیم ولی با تلاش شهردار و همکارانش ۱۵ میلیارد محقق شد و امسال نیز همین میزان تنظیم و پیش بینی می‌شود با توجه به برنامه‌هایی که شهردار دارند، بیش از این محقق شود.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.