با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

ساختمان تخریبی در محله قدیمی آمل تاریخی نبود

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آمل، درباره تخریب یک ساختمان قدیمی درمحله پایین بازار گفت: این ساختمان سابقه میراثی وتاریخی نداشته است.

منتشر شده

در

به گزارش پایگاه خبری آمل نیوز، مهدی بهمنی افزود: ساختمان تخریب شده که حدود ۷۰ سال قدمت و مربوط به معماری‌های دوره پهلوی بوده، اما دارای مالک خصوصی که درسال های اخیر متروکه بوده است.

وی افزود: مالک این بنا در سال ۱۳۹۸ به صورت رسمی و استعلام از میراث فرهنگی، تقاضای ساخت‌وساز درملک خودکرده بود که پس از بررسی‌های انجام شده توسط کارشناسان این اداره، ساختمان مورد نظر به علت تخریب و مستحکم نبودن بنا و نداشتن مستندات تاریخی فاقد ارزش میراثی تشخیص داده شد.

وی اضافه کرد، حتی مجوز تخریب و تغییر کاربری بنا نیز از سوی معاونت حفظ و احیای آثار تاریخی و میراثی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری مازندران که به صورت دقیق و حساس روی آثار باارزش تاریخی دقت نظر دارد، با اطمینان از نداشتن مستندات تاریخی، مجوز ساخت و ساز برای مالک آن صادر و موافقت شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری آمل با اشاره به اینکه برای ثبت یک بنای تاریخی باید الزامات و شاخصه‌هایی که یک اثر ملی دارا باشد، اضافه کرد، ساختمان تخریب شده در ابتدای محل پایین بازار آمل فاقد قدمت بالای تاریخی بنا، ارزش معنوی و تاریخی، دارای پنجره ارسی و گچ‌بری یا چوب‌بری بودن آن بنا، دارا بودن حیاط بیرونی و اندرونی، مزین به نقاشی یا نمادی برای دوره‌ای خاص و یا منتسب به فرد مشهور به عنوان مالک آن بوده که این موارد به عنوان یک اصل در ثبت آثار تاریخی مورد توجه جدی است.

بهمنی تصریح کرد، که ساختمان تخریب شده، صرف اینکه دارای قدمت حدود ۶۰ تا ۷۰ ساله با پوششی کاه گل و مسقف شده با سفال بوده ونمی توان با این دلایل، حقوق مالکیت یک فرد را سلب کرد.

۲۵ اثر تاریخی آمل گزینه ثبت ملی

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان آمل، همچنین به تکمیل پرونده حدود ۲۵ اثر تاریخی ومیراثی دراین شهرستان دریک سال گذشته خبر داد وگفت، پرونده این آثار برای مراحل اداری ثبت در فهرست آثار ملی در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران درحال انجام هست که با سیر مراحل قانونی آن به وزارتخانه ارسال خواهد شد.

بهمنی اضافه کرد، که دریک سال گذشته هفت اثر تاریخی و میراثی شهرستان آمل، ازجمله " غارگل زرپلور، پل روستای پلور، دبیرستان ماندگار امام خمینی، درختان چنار درگزانه لاریجان، منطقه آزو روستای نوا" در فهرست آثارملی و میراث معنوی کشور ثبت شده است.

وی یادآور شد، با ثبت آثارجدید تاریخی شهرستان آمل، شمار بناهای باارزش تاریخی این شهرستان در فهرست آثارملی به بیش از ۶۴ اثر رسیده است.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.