با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

شتاب در ساخت بزرگترین سدمخزنی مازندران با اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی

مدیراجرایی سد مخزنی هراز، از اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار ملی برای شتاب بخشیدن به مراحل ساخت سد هراز به عنوان بزرگترین سد مخزنی مازندران خبر داد.

منتشر شده

در

احمد احمدپور در حاشیه بازدید فرماندار ونماینده مردم آمل درمجلس شورای اسلامی از مراحل ساخت جاده جایگزین سد هراز آمل اظهار داشت: بودجه سالانه سد هراز در بودجه کشور لحاظ شده و با اختصاص این اعتبار بخش زیادی از تعهدات پیش بینی شده از جمله حدود ۱۱ کیلومتر جاده جایگزین  و بدنه سد انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه دو دستگاه تونل و دو دستگاه پل بزرگ در مسیر حدود ۱۱کیلومتر جاده جایگزین سد هراز درحال ساخت است و جاده فعلی که تردد خودروها درحال انجام است ، در قالب دریاچه سد تخریب خواهد شد، گفت: تاکنون بیش از ۴۵ درصد کل این مسیر انجام شده و پیش بینی می شود بیش از ۴کیلومتر وپل ها  تا قبل از دی ماه تکمیل وافتتاح شود.

مدیراجرایی سد هراز آمل گفت، مشکل تاخیر و اختصاص اعتبار همچنان به عنوان یکی از مشکل های اصلی در روند اجرای ساخت سد هراز وجود دارد و با روند اختصاص اعتبار ۱۰۰ میلیاردتومانی که امسال وجود داشته حداقل برای سال های آینده نیز وجود داشته باشد، پیش بینی می شود، حداقل تا دو سال آینده سد هراز به همراه شبکه های زیربنایی آن افتتاح شود.

سد فعال و عملیات زیرزمینی درحال انجام است

احمدپور، با رد راکد بودن روند ساخت سد هراز آمل گفت، از دوسال گذشته مراحل فنی سد که ۲۵ متر پایین تر از بستر رودخانه بوده، درحال انجام است وتاکنون حدود ۱۷ متر از آن انجام شده و به تدریج کارها برای بالا آمدن درحال انجام است.

وی افزود: به علت اینکه کارها در عمق زمین در قالب ایجاد شبکه های فرعی وانتقال آب درحال انجام است، بسیاری از شهروندان ومردم که از مسیرجاده هراز عبور می کنند، فعالیت هایی روبنایی را می ببیند و تصور دارند، که فعالیتی انجام نمی شود، درحالی که ساخت سدهراز تاکنون توقفی نداشته است.

احمد پور ادامه داد: همزمان کانال انتقال هدر رفت آب های مازاد که به دریا می ریزد از غرب مازندران از چالوس به سدهراز نیز در حال انجام است که این مهم نیز تاثیرزیادی در مهار آب های سطحی غرب استان خواهد داشت.

پیشرفت ۴۰درصدی سد هراز

مدیراجرایی سد مخزنی هراز آمل ، با بیان اینکه هم اکنون با وجود چندین سد فعال در مازندران فقط حدود ۹درصد آب های سطحی مازندران مهار می شود، اضافه کرد: سد هراز به تنهایی قادر خواهد بود حدود ۲۷ درصد آب های سطحی مازندران را مهار کند.

احمدپور، پیشرفت فیزیکی سد مخزنی هراز را حدود ۴۰درصد اعلام کرد وگفت: در ساخت این سد تولید برق نیز پیش بینی شده است و همچنین با بهره برداری از سد هراز حدود ۱۰۰هزارهکتار زمین کشاورزی از آب لازم بهره مند می شوند و آب شرب حدود یک میلیون نفر ازساکنان شهرستانهای آمل ، بابل ، محمودآباد ، فریدنکنار وبابلسر تامین خواهد شد.

سد هرازبا ارتفاع ۱۵۰متر، ظرفیت تنظیم نهایی حدود ۶۵۰میلیون متر مکعب آب در پشت سد را دارد. این سد در فاصله حدود ۲۴کیلومتری شهرآمل در جاده هراز بر روی روخانه پر آب هراز درحال ساخته است.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.