با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

لزوم وجود مهارت ارتباطی در عرصه خبر

کارشناس رسانه و فضای مجازی نیز با اشاره به لزوم وجود مهارت ارتباطی در عرصه خبر گفت: خبرنگاران نگاه واقع‌بینانه و تمرکز حرفه‌ای به مسائل داشته باشند.

منتشر شده

در

حسن شمشادی در کارگاه تخصصی سواد رسانه و فضای مجازی در این شهرستان، اظهار کرد: اظهار کرد: سواد رسانه‌ای عنوان بسیار زیبایی است که مفاهیم بسیار زیادی را در خود گنجانده است.

وی در تعریف سواد رسانه‌ای، افزود: این مهم درک مبتنی بر مهارت را شامل می‌شود که براساس آن می‌توان انواع رسانه‌ها را از هم تشخیص دهد و ریانه‌های مختلف را با یکدیگر مقایسه کرد.

کارشناس رسانه، فضای مجازی و خبرنگار جبهه مقاومت تصریح کرد: در دنیایی زندگی می‌کنیم که سراسر پر از محتویات، عکس و فیلم است و باید بدانیم در این دنیا بزرگ به دنبال چه هستیم.

این خبرنگار با بیان اینکه باید با سواد رسانه‌ای نگاه واقع‌بینانه و تمرکز حرفه‌ای ایجاد کرد، ادامه داد: باید در این راستا توانایی دسترسی و تحلیل مطالب و خلق پیام را در قالب رسانه داشته باشیم.

شمشادی با اشاره به اینکه سواد رسانه کمک به درک صحیح را شامل می‌شود و باعث شده تا هدف از ایجاد پیام را متوجه شویم، بیان کرد: باید به عنوان خبرنگار اطلاعات‌مان در زمینه‌های مختلف کامل و جامع باشد.

وی با اعلام اینکه سطح سواد رسانه‌ای در سه بخش عمومی، متوسط و پیشرفته خلاصه می‌شود، یادآور شد: باید در زمینه رسانه سنجش نسبت به محتوا و نگاه نقادانه داشته باشیم.

کارشناس رسانه، با اشاره به اینکه نباید هر مطلب و عکسی که در فضای مجازی می‌بینیم را باور کنیم، ادامه داد: بلکه باید مطالب را به چالش بکشیم و هدف از انتشار و صحت آن را دریابیم.

این کارشناس با اعلام اینکه مهمترین ویژگی خبرنگار این است که در ابتدا رسانه خود را به خوبی بشناسد و هدف از کار خود را دریابد، تصریح کرد: باید بدانیم ساخت گزارش تلویزیونی و رادیویی متفاوت است و ساز و کار خاص خود را دارد.

شمشادی با بیان تفاوت فراوان خبر و رویداد، متذکر شد: در زمینه خبر باید بر مطالب‌مان تسلط داشته باشیم و اشرافیت‌مان به موضوع کامل باشد.

وی با تأکید بر اینکه یکی از اشکالات عمده ما این است که فکر می‌کنیم در همه زمینه‌ها استاد و صاحب نظر هستیم، بیان کرد: باید با فعالیت در زمینه خبر مهارت ارتباطی خود را بالا برده و و آن را تقویت کنیم.

خبرنگار جبهه مقاومت با اشاره به لزوم شناخت خبرگزاری‌ها و منابع خبری داخلی و خارجی، افزود: رسانه ملی را نمی‌توان رسانه تلقی کرد بلکه سخنگوی حاکمیت است.

این خبرنگار با اعلام اینکه در جامعه همه افرادی که در خبر فعالیت می‌کنند را نمی‌توان خبرنگار تلقی کرد بلکه این افراد شهروند خبرنگارند، بیان کرد: این قضیه از سال ۲۰۰۰ میلادی ایجاد شد و در کشورمان طی وقایقعی همانند فتنه ۸۸، انتخابات ۹۲ و ۹۶، جریان فتنه و شبیخون بنزینی ۹۸ بیشتر از گذشته خودنمایی کرد.

شمشادی با بیان اینکه باید یک خبرنگار آشنایی با قوانین مطبوعات و خبرگزاری‌ها، قانون کپی رایت، قواعد خبری، منبع و اعتبار آن، زمان و مکان، چگونگی و چرایی موضوعات داشته باشد، متذکر شد: همه خبرها صحیح و درست نیستند بلکه خبررسانی جعلی و دروغ‌پراکنی نیز در جامعه مشاهده می‌شود.

وی با اعلام اینکه برخی به خبرهای جعلی عنوان خبرهای زرد می‌دهند ولی در واقع خبرهای زرد، اخباری هستند که برخی مواقع درست بوده و در نوع پردازش و شکل ارائه، آنها را با خبر جعلی مخلوط می‌کند.

کارشناس رسانه و خبرنگار جبهه مقاومت، با اشاره به اینکه هدف اصلی از انتشار اخبار جعلی گمراهی ذهن مخاطبان و کسب درآمد فراوان است، ادامه داد: البته عوامل زیادی باعث می‌شود تا افراد خبرهای خبرگزاری رسمی را رها کرده و به سمت خبرهای جعلی می‌روند، فقدان اطلاعات، سانسور و سوءظن از مهمترین عوامل انتشار اخبار نادرست و دروغ است.

شمشادی گفت: فقدان در ارائه بسته‌های اطلاعات، عدم اطلاع‌رسانی به موقع و اشاعه خبرهای بی‌طرفانه را می‌توان از دیگر عوامل نام برد.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.