با ما همراه باشید

اجتماعی و انتظامی

معلمان با شیوه‌های آموزشی گذشته در حال انتقال دانش هستند/ لزوم بستری‌سازی استفاده از توان خیران

منتشر شده

در

آمل نیوز – قربانعلی مسافر /معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش امروزه معلمان با همان شیوه آموزشی گذشته در حال انتقال دانش هستند، گفت: باید بستر مناسبی برای استفاده بیشتر از ظرفیت خیران در فضای آموزشی و مدارس مهیا شود.

معصومه نجفی شب گذشته در همایش دستاوردهای نهضت نصیب برابر آموزشی و تربیتی استان مازندران در جمع فرهنگیان اظهار کرد: باید در زمینه عدالت فضای آموزشی با دقت و ظرافت ویژه وارد شویم و همه مؤلفه‌های عدالت را در نظر بگیریم،

وی افزود: نباید در یک مدرسه دفتر آن فضای آموزشی زیبا و دلچسب باشد ولی کلاس‌ها وضعیت مطلوب نداشته باشند البته امیدوارم مدرسه‌ای وجود نداشته نباشد که دفتر مدیریت آن شکیل و کلاس‌های درس وضعیت ناخوشایند داشته باشند هرچند معتقدم در این زمینه هم باید با برنامه وارد میدان شویم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: معتقدم که به دلیل امکانات محدود نمی‌توان همه کلاس‌ها را زیبا کرد ولی باید برنامه‌ای برای زیباسازی همه کلاس‌های درس در بازه زمانی معین داشته باشیم تا فضای آموزشی زیبا و دلچسب ایجاد شود.

نجفی با اعلام اینکه باید در این  زمینه از اقدامات اولیه آغاز کنیم، خاطرنشان کرد: بسیار آزاردهنده است که در، دیوار، میز و نیمکت دانش‌آموزان در یک کلاس خراب و ناخوشایند باشد و در مقابل از آرزوهای دانش‌آموزان برای در اختیار داشتن فضای آموزشی مناسب صحبت کنیم.

وی با اعلام اینکه یکی از خواسته‌های دانش‌آموزان در پرسش از آنها در اختیار داشتن کتابخانه خوب است، بیان کرد: برای ایجاد یک کتابخانه مناسب در مدارس با بسیاری از مسؤولان کشوری صحبت شد تا کتابخانه کلاسی از پایه اول تا ششم داشته باشیم و علاوه بر کتاب‌های کاغذی مفید، پادکست صوتی و فیلم‌های مهارتی و آموزشی در اختیار دانش‌آموزان قرار گیرد.

نجفی با اشاره به برگزاری جشنواره‌های قصه‎‌گویی و ایجاد کلیپ‌های آن در مدرسه، گفت: سفیرانی که برای قصه‌خوانی و قصه‎گویی به مدارس اعزام می‌شوند فیلم‌های تولیدات خود را در اختیار مدارس قرار دهند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اعلام اینکه یکی دیگر از خواسته‌های دانش‌آموزان ایجاد اتاق بازی است تا حال‌شان خوب باشد و با اوج هیاهو و نشاط درس بیاموزد، متذکر شد: امروزه معلمان با همان شیوه آموزشی گذشته در حال انتقال دانش هستند ولی در فضایی مناسب باید موقعیت یادگیری دانش‌آموزان ابتدایی را به سمت بازی سوق دهیم تا استعدادها را خودش کشف کند، مفهوم‌سازی کرده و پیش رود هرچند در این زمینه ضعف داریم.

وی با اعلام اینکه مدرسه محل آموزشی است ولی بهتر است آموزش مفاهیم با بازی به دانش‌آموزان منتقل شود، ادامه داد: باید لوازم مناسبی در کلاس‍ها فراهم شود و این مهم خود یک کلید واژه است.

نجفی با تأکید بر کلید واژه عدالت، افزود: امروزه مواجهه با مسئله عدالت از لحاظ سطحی بودن و گزارش‌دهی خارج می‌شود و خیلی جدی‌تر به این مسئله توجه می‌کنیم.

وی با اعلام اینکه شهرستان از لحاظ وضعیت آموزشی از شهرهای مهم است، بیان کرد: استان مازندران در شاخص‌های آموزشی وضعیت خوبی دارد، بیشتر مردم این استان تحصیل‎کرده هستند و تحصیل در استان مازندران همیشه اهمیت دارد و معتقدم این روند اتفاق فرهنگی جاری و ساری بسیار خوب است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: ۶۴ شهرستان در طرح عدالت نقطه هدف هستند و این روند شهرهای آمل و محمودآباد از شهرهای برخوردار لحاظ می‌شوند.

وی، در مورد بیانات رهبر انقلاب اسلامی پیرامون عدالت آموزشی و تربیتی برابر برای تمام دانش‌آموزان کشور و فرهنگ‌سازی و ایجاد بستری مناسب برای عدالت آموزشی، یادآور شد: باید با استفاده از ظرفیت بالای خیران نیک‌اندیش مشکلات آموزشی حل شود.

نجفی با اشاره به کمبود منابع، خاطرنشان کرد: میزان درصد مشارکت و همراهی خیران در یک سال گذشته چندین برابر سال‌های گذشته بوده و این مهم نشان می‌دهد خیران هر روز مستحکم‌تر از گذشته پای کار هستند البته معتقدم در این زمینه باید برنامه درست و دقیق همانند یک نظام مشخص در دسترس قرار گیرد.

وی گفت: یک نظام شامل تعدادی از مؤلفه‌های مهم در چهار محور اساسی شکل گیرد تا در امور آموزشی و فضای موجود ارتقا ایجاد شود هرچند باید همیشه فکر کنیم و باورمندانه پیش برویم.

نجفی با اعلام اینکه مسؤولان باید بسنجند و ببنند که چقدر از ظرفیت ارزشمند مساجد در محلات برای ارتقای امور آموزشی و آموزش و پرورش استفاده کردیم، گفت: نباید ظرفیت بالای مساجد در هر منطقه نادیده گرفته شود.

 

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.