با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

معمای حفره‌ها در ارتفاعات المیستان

مدیر گروه پژوهشی مدیریت محیط زیست و وزارت علوم گفت: در ارتفاعات المیستان آمل 2حفره واقع شده که در افسانه‌های قدیمی گودال به جای زانوی رستم اطلاق می‌کردند در هر حالی که موضوع جدی‌تر از این حرف‌هاست و واقعیت چیز دیگریست.

منتشر شده

در

همایون خوشروان مدیر گروه پژوهشی مدیریت محیط زیست و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه کاوش‌های خود وارد منطقه المیستان شده؛ منطقه‌ای که مقابلش قله دماوند واقع شده و دره هراز در میان این قله خودش را نشان می‌دهد و ابرهایی که منطقه پوشانده شده که از زیبایی  وصف‌ناپذیر آن نمی‌توان گذشت.

هدف از بازدیدها و کاوش‌ها علاوه بر شناسایی مناطق دچار مشکل جست‌وجو برای طبیعت ناشناخته که شناسایی آن در بهبود زندگی می‌تواند موثر باشد.

مدیر گروه پژوهشی مدیریت محیط زیست و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: پس از گذشت حدود سه ساعت و 15 دقیقه پیاده‌روی از کنار روستای المیستان به جایی رسیدیم که اصطلاحا به آن زانوی رستم گفته می‌شود و در افسانه‌های طبرستان آمده رستم زمانی که می‌خواسته با دیو سپید وارد مبارزه شود به این منطقه آمده ، اینجا زانو زده و از آب دریای خزر نوشیده است اما این یک افسانه است و با واقعیت خیلی متفاوت است.

همایون خوشروان افزود: عده‌ای نیز نظر دادند این حفره بزرگ در منطقه درحقیقت محل برخورد یک شهاب سنگ است ولی سنگ‌هایی که در یال شرقی این حفره قرار گرفته عمدتا سنگ‌های کربناته هستند که دارای لایه‌بندی نسبتاً ضخیم هستند و به شدت در راستای طولی و عرضی دارای شکاف‌هایی هستند که قطعه قطعه شدند.

وی اضافه کرد: فرآیند انحلال و هوازدگی در این سنگ آهک‌ها تحت تاثیر شرایط آب و هوایی و بارش‌های جوی اتفاق افتاده بنابراین افسانه رستم و برخورد شهاب سنگ نمی‌تواند نظریه صحیحی باشد و این فرآیند کارستی شدن سنگ‌های آهکی تحت تاثیر بارندگی‌هایی است که در منطقه نفوذ پیدا کرده است.

مدیر گروه پژوهشی مدیریت محیط زیست و وزارت علوم اظهار کرد: در ارتفاع بیش از 2500 متری امام‌زاده قاسم در بخش شمالی ارتفاعات البرز و در قسمت پایین‌دست دو حفره واقع شده که در افسانه‌های قدیمی گودال زانوی رستم اطلاق می‌کردند ولی واقعیت این است چیزی جز فرسایش زمین نیست.

خوشروان تصریح کرد: در یک کیلومتری این گودال‌ها، گودال دیگری مشاهده می‌شود که در شرف تشکیل است و این دامنه کوه در مقابل قرار گرفته در قسمت خط راس نسبت به پدیده نشست زمین آسیب‌پذیر است و می‌تواند به مرور زمان  گودال‌های مشابه را به وجود آورد.

وی خاطرنشان کرد: در این منطقه دامپروری به شکل گسترده داریم و این دام‌ها و منازلی که در کنار گودال‌ها وجود دارد مخاطرات زیادی به همراه دارد و حتی باعث خسارت‌های جدی به دام‌ها و اهالی می‌شود.

مدیر گروه پژوهشی مدیریت محیط زیست یادآور شد: در ارتفاعات این منطقه هیچ نوع گیاهی به‌صورت جنگلی دیده نمی‌شود فقط علف‌های کم ارتفاع خود را نمایان می‌کنند و پوشش گیاهی بسیار فقیر است که این موضوع یکی از خصوصیات جنگل‌های هیرکانی است؛یعنی وقتی به سمت جنگل‌های هیرکانی می‌آییم با افزایش ارتفاع پوشش گیاهی تغییر می‌کند و درحقیقت مناطق جنگلی به تدریج درختچه‌زارها، علفزارها و گل سنگ ها تبدیل می‌شود.

به گزارش فارس، تاثیر فرسایش را نمی‌توان در طبیعت مازندران انکار کرد اما آنچه مهم بوده انسان‌ها نباید با دخالت در طبیعت مخاطرات بیشتری به بار بیاورند.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.