با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

ممنوع شدن شکار پرندگان در مازندران

با توجه به تلفات غیرعادی پرندگان مهاجر در تالاب بین‌المللی میانکاله و نامشخص بودن علت این تلفات، بنابر تصمیمات گرفته شده از سوی ستاد مدیریت بحران استان مازندران، هرگونه شکار پرندگان مهاجر در استان تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام شد.

منتشر شده

در

اینجا هوا پس است و سکوتش دردآور روزگاری اینجا صدایی جز نغمه و آوز پرندگان به گوش نمی‌رسید ولی الان شرایط طور دیگری رقم خورده است.

میانکاله را همه ما باعنوان بهشت پرندگان می‌شناسیم که سالانه تعداد پرندگان زیادی وارد این تالاب می‌شوند ولی الان چه؟ الان به هرچی می‌ماند جز بهشت؟!

 

از روز پنج‌شنبه ماموران محیط زیست که درحال گشت‌زنی در منطقه بودند لاشه‌های پرندگان را مشاهده کردند که در کمتر از ۲۴ ساعت پایش تعداد لاشه‌ها به ۵۰۰ قطعه رسید.

اینکه در کمتر از ۲۴ ساعت تعداد لاشه‌ها به ۵۰۰ قطعه رسید خبر از راز وحشتناکی می‌داد که خیلی زود فاش شد.

در پنجمین روز از پایش‌ها تعداد تلفات مشکوک پرندگان مهاجر به حدود ۶ هزار قطعه رسید و همچنین پیش‌بینی بر این شد که تعداد تلفات تا ۲ هزار قطعه دیگر افزایش یابد.

 

پس از انجام نمونه‌‌برداری روز پنج‌شنبه سوم بهمن ماه اعلام شد دلیل این تلفات غیرعادی آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان نیست و مسمومیت به‌عنوان یکی از گزینه‌ها مطرح شد؛ البته واقعی‌تر هم به نظر می‌رسد چرا که اگر علت مرگ مشکوک پرندگان بیماری باشد باید تالاب‌های دیگر نیز به سرنوشت این تالاب دچار می‌شدند.

امروز، پنجمین روز پایش‌ها است و همچنان ماموران محیط زیست و دامپزشکی مازندران درحال جمع‌آوری و دفن بهداشتی لاشه‌ها هستند و این روند همچنان ادامه دارد.

براساس گزارش‌ها روند تلفات قطع شد و این پرندگان یا روزهای قبل تلف شدند و یا اینکه بدن‌شان مقاوم‌تر بوده و لاشه‌های آنان ازطریق امواج به ساحل کشانده می‌شود.

 

افزایش آمار تلفات اینکه طی پنج روز به ۶ هزار قطعه برسد و همچنان نیز ادامه داشته باشد نگرانی‌های بسیاری در میان مردم و دلسوزان محیط زیست به دنبال داشته است.

 

یکتا نیک فعال محیط زیست افزود: تلفات وسیع پرندگان مهاجر در میانکاله نتیجه غیرمستقیم چراغ سبز محیط زیست براى شکار بى‌ضابطه پرندگان است.

 

وی بیان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست نیز باید نسبت به ابطال پروانه‌هاى شکار اقدام کند و پاسخگو هزینه هر چند ناچیز پرداخت شده توسط شکارچیان همیشه طلب‌کار از طبیعت آسیب‌پذیر کشور باشد.

 

مسمومیت یا ویروس ؟!

یکتانیک افزود: احتمال تلفات در میان گونه‌هاى مختلف پرندگان مهاجر با رژیم‌هاى غذایى کاملا متفاوت (چنگر، کشیم، فلامینگو، اردک‌هاى آب چر، اردک‌هاى غواص، حواصیل‌ها، کاکایى‌ها و عقاب دریایى دم سفید) در عرصه وسیع با اعماق مختلف آب کم و زیاد، در نتیجه مسمومیت غذایى چندان متحمل نیست.

 

یکتانیک خاطرنشان کرد: شروع مرگ و میر پرندگان وحشى در اثر ابتلا به آنفلوآنزا در استان مازندران نیز در سال ٩٥ با درگیرى انواع کشیم‌ها، غواص گلو سیاه و پس از آن اردک سرحنایى و سپس غازها و قوها و در مواردى حواصیل‌ها و کاکایى‌ها و سپس در پرندگان اهلى (مرغ و اردک و غاز و کبوتر اهلى) بود که تا حدى با شروع وضعیت حال حاضر مشابهت دارد. 

 

این فعال محیط زیست بیان کرد: تردیدى نیست در شرایطى که بنا به گفته سازمان حفاظت محیط زیست بیش از ٩٠ درصد عرصه‌هاى تالابى کشور به طور کامل مبدل به بیابان و شوره زار شده‌اند ١٠ درصد باقی‌مانده پاسخگوى تامین منابع غذایى لازم براى جمعیت‌هاى پرندگان مهاجر آبزى و کنار آبزى (حدود ١٥٠ گونه) نیستند و با این وجود صدور پروانه‌هاى نامحدود شکار در زیستگاه‌هاى باقی‌مانده نیز امکان استفاده از همین ١٠ درصد تا از پرندگان سلب می‌کند و طبیعی است متعاقب ضعف ناشى از فشار غذا در میان برخى جمعیت‌هاى پرندگان بستر فراگیر شدن بیماری‌هاى مختلف فراهم مى‌آید. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان ساری، اظهار کرد: از روز پنج‌شنبه تاکنون تعداد لاشه‌های پرندگان به ۵ هزار و ۹۵۰ قطعه رسیده و احتمال افزایش  ۸ هزار قطعه‌ای پرنده وجود دارد. 

حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی افزود: باتوجه به این شرایط خرید و فروش هرگونه پرنده مهاجر در سطح استان تا اطلاع ثانوی ممنوع و فعالیت بازار فریدونکنار نیز تا اطلاع ثانوی متوقف شود.

وی اضافه کرد: نتیجه نهایی علت تلفات پرندگان مهاجر، هنوز از سوی سازمان دامپزشکی اعلام نشده که به محض مشخص شدن، به اطلاع عموم خواهد رسید.

 

مدیرکل دامپزشکی مازندران نیز درباره علت این تلفات غیرعادی به خبرنگار فارس، اظهار کرد: تا زمانی‌که پاسخ نمونه‌برداری نیامده نمی‌تواند اظهارنظری کرد.

سیدحسین رضوانی بیان کرد: براساس پایش‌ها از آب هم نمونه‌برداری شد تا دلیل قطعی مرگ پرندگان اعلام شود.

وی اعلام کرد: پاسخ نمونه‌برداری‌ها اواسط هفته آینده از سوی دامپزشکی کشور اعلام می‌شود.

به گزارش فارس، با توجه به تلفات غیرعادی پرندگان مهاجر در تالاب بین‌المللی میانکاله و نامشخص بودن علت این تلفات، بنابر تصمیمات گرفته شده از سوی ستاد مدیریت بحران استان مازندران، هرگونه شکار پرندگان مهاجر در استان تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام شد.

همچنین اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران در اطلاعیه به مردم توصیه کرد؛  به منظور حفظ بهداشت و سلامت انسانی، فعالیت بازار عرضه پرندگان مهاجر در فریدونکنار تا مشخص شدن علت دقیق تلفات، متوقف شد.

 

از تمامی هم‌استانی‌ها درخواست می‌شود، برای حفظ سلامت خود از خرید و مصرف هرگونه لاشه پرندگان وحشی جداً خودداری کنند.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.