با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

نادیده گرفتن کرونا در اتوبوس‌های بین شهری مازندران

دور زدن محدودیت‌های کرونایی از جمله سوار کردن مسافر با فاصله یک صندلی از هم و نصف ظرفیت در اتوبوس‌های مسافربری بین شهری مازندران باعث گلایه مسافران شده و انگشت اتهام کرونا پراکنی و ناموفق بودن ۲ هفته‌ای این محدودیت‌های سختگیرانه را متوجه متصدیان این کار کرده است.

منتشر شده

در

پس از مشاهده و گزارش بی توجهی و سهل انگاری محدودیت های بهداشتی کرونایی در صف مشتریان بانکی، نانوایی ها و برخی دیگر اصناف ، این بار چشم تیزبین شهروندان مسئولیت پذیر متوجه عدول از این مقررات در حوزه فعالیت اتوبوس های مسافری بین شهری مازندران شده است ، مشکلی که ظاهرا در حرف و بخشنامه وجود ندارد ولی در واقعیت صدای مسافران را هم درآورده است.

یکی از مهم ترین توصیه ها و تاکیدات بهداشتی موثر در زمینه پیشگیری از سرایت کرونا و قطع زنجیره شیوع این ویروس تقریبا از همان اوایل پاندومی در موج دوم ، رعایت فاصله اجتماعی یک و نیم تا ۲ متر مد نظر قرار گرفت ، توصیه ای که در اعمال محدودیت ها و مصوبات ستاد مقابله با کرونا نیز همواره بر آن تاکید شده است.
معراج موسوی مسافر آملی که از پایانه پیروزی این شهرستان عازم تهران شد به خبرنگار ایرنا گفت : رعایت مقررات از سوی رانندگان اتوبوس فقط محدود به درون پایانه مسافری می شود و پس از خروج از پایانه در طول مسیر اقدام به سوار کردن مسافر بدون توجه به رعایت فاصله و در صندلی های کنار هم می کنند.
وی افزود : این اقدام با توجه به تاکید بر رعایت فاصله و لزوم‌ جا به جایی هوا در محیط های بسته نگرانی مسافران را به دنبال داشت و با وجود اعتراض به راننده در مورد این اقدام ، هیچ توجهی به این گلایه مسافران نشد و او با بی تفاوتی به کار خود ادامه داد .
مریم زاهدی مسافر بابل به تهران نیز گفت : با وجود تماس با پایانه و اطمینان از رعایت فاصله گذاری در اتوبوس و سپس خرید بلیت ، پس از خروج اتوبوس از پایانه همچنان شاهد سوار کردن مسافر بودم که باعث اعتراضم به راننده شد ، اما راننده تنها در پاسخ من به توجیهاتی از جمله «نمی صرفه واسمون»، «چاره ای نداریم» و غیره بسنده کرد.
وی افزود : ارسال پیامک به سامانه اعلامی و ثبت شکایت نیز هیچ فایده ای نداشت و با وجود عدم استفاده راننده و شاگردانش از دستکش و ماسک در مسیر جاده ، هیچ گونه نظارتی نبود و این ماجرا تا مقصد همچنان ادامه داشت.

پلیس راه ، ناظر خارج از پایانه

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران در واکنش به پرسش خبرنگار ما در باره علت تخلف در رعایت پروتکل های بهداشتی در اتوبوس های بین شهری گفت: باید تمامی اتوبوس ها پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و غیر از این تخلف محسوب می شود.
علی نصیری مسافر سوار کردن خارج از پایانه را غیرمجاز عنوان کرد و افزود : در شرایط کرونایی این مساله تخلف فاحش بوده و باید با آن برخورد شود.
 وی از مردم خواست تا در صورت مشاهده چنین تخلفاتی آن را در قالب پیامک با ثبت شماره پلاک اتوبوس متخلف به شماره ٣٠٠٠١٤١ گزارش کنند.

نصیری گفت : این گونه شکایات ها در عرض کمتر از ۴۸ ساعت پیگیری و در صورت محرز شدن تخلف ، راننده برای یک ماه تا سه ماه از تمدید کارت هوشمند محروم و ارائه خدمات با او قطع می شود.

وی افزود : چنانچه تخلف از سوی شرکت تعاونی مسافربری باشد در نخستین مرحله اخطار می گیرد و سپس پلمب خواهد شد.
معاون حمل و نقل راهداری مازندرن همچنین سوار کردن مسافر بیشتر از ظرفیت ۵۰ درصد و دور زدن پروتکل های کرونایی را مربوط به خارج از پایانه ها دانست و افزود : در این حوزه باید پلیس راه و پلیس راهنمایی و رانندگی ورود و اتوبوس ها را از لحاظ رعایت پروتکل های بهداشتی از جمله رعایت ظرفیت ۵۰ درصدی مورد بازرسی قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه رعایت فاصله گذاری اجتماعی درآمد اتوبوس ها را بشدت کاهش داده است ، گفت : اما اکنون موضوع مهم سلامتی مردم در میان است و نباید با این موضوع سلیقه ای برخورد کرد.

مسافران تخلفات را به ایستگاه های پلیس راه گزارش دهند

رییس پلیس راه مازندران نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: سوار کردن مسافر مازاد و خلاف مقررات کرونایی در مبادی شهرها به پلیس راهنمایی و رانندگی مربوط است اما ماموران پلیس راه موظف هستند در مسیر تمامی اتوبوس ها را از این لحاظ مورد بازرسی قرار دهند.

سرهنگ علیرضا قدمی افزود : مسافران نیز باید در ایستگاه های پلیس راه موارد اینچنینی را به ماموران گزارش دهند تا نظارت بیشتری در این زمینه وجود داشته باشد.

وی گفت : در صورت مشاهده عدم رعایت فاصله اجتماعی در اتوبوس ها، باید خودروی متخلف اعمال قانون شود که شامل جریمه نقدی و همچنین توقیف آن می شود.
سرهنگ قدمی افزود : در تمامی پایگاه های پلیس راه صورت وضعیت و تعداد مسافران سنجیده می شود و نباید مسافران در کنار یکدیگر بنشینند.

بر اساس آمارهای رسمی ، ۵۸ شرکت مسافربری بین شهری در مازندران فعالیت دارد. این شرکت ها بیش از ۲۵۰ دستگاه اتوبوس ملکی استانی در اختیار دارند و بیش از ۵۰۰ نفر نیز به عنوان راننده و شاگر در آنها مشغول کار هستند.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.