با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

گام‌های دهه هفتادی‌ها برای یادآوری ایثار جوانان قدیم

تاکنون در مسیر شهدا به هر کار و اقدامی که نیاز داشتیم بدون هیچ مانع مالی راه برای‌مان باز شد، بزرگترین حامی مالی و معنوی‌مان شهدا هستند، قدمی نشد که برای شهدا و با نام شهدا برداریم و دچار مشکل شویم اینها صحبت‌‌های تعدادی از جوان‌های دهه هفتادی است جمع شدن دور هم برای ثبت و درج آثار شهدا….

منتشر شده

در

آمل- قربانعلی مسافر | مدتی است به دنبال فعالیت دانشجویان دهه هفتادی بودم که برخلاف دیگر دانشجویان علاوه بر درس، هدف و راه‌شان متفاوت است و گذشته از جست‌وجوی حقیقت در دل دنیای واقعی، مسیرشان را با اهل بیت و شهدا هماهنگ کردند و به قول معروف نور بالا می‌زنند.

خیلی گشتم ولی به مقصودم نرسیدم ولی به یک‌باره توفیق رفیق راه شد تا در نشستی با سردار علیجان میرشکار از بزرگان و یادگاران هشت سال دفاع مقدس، صحبت از انتشار فعالیت جوانان دانشجویی به میان بیاید که اهدافی الهی دارند و برای شناساندن راه، روش، سیره و مسیر شهدا با سن کم خود در بازار پر زرق و برق تهاجم فرهنگی اجانب و فشارهای اقتصادی، از یکدیگر سبقت می‌گیرند.

پس از تماس با سردار میرشکار، هماهنگی‌های لازم انجام شد و به آدرسی در انتهای کوچه بن‌بست رسیدم با دانشجویانی آشنا شدم که فضای ۶۰ متری را به صورت استیجاری برای کار گسترده و عظیم خود انتخاب کردند و بدون هیچ چشم‌داشتی…

فقط کار را برای شهدا انجام می‌دادند و می‌خواستند در اوج گمنامی و بدون هیاهو تنها به معیارهای والای‌شان بیاندیشند.

دانشجویانی رشته‌های تحصیلی مکانیک، حقوق، کامپیوتر، دامپزشکی و پرستاری که در بند بند صحبت‌های‌شان اصرار داشتند که از اسم و رسم‌شان حرفی به میان نیاید و بدون هیچ نامی به سؤوالات متعددم پاسخ دهند.

دانشجویانی رشته‌های تحصیلی مکانیک، حقوق، کامپیوتر، دامپزشکی و پرستاری که در بند بند صحبت‌های‌شان اصرار داشتند که از اسم و رسم‌شان حرفی به میان نیاید

فعالیت‌شان فراوان، تعدادشان کم و گستردگی کارشان خیره‌کننده بود و این گستردگی مرا وادار کرد تا بیشتر پای صحبت با نماینده مجموعه شفیق فکه شبکه ایثار در مازندران و دیگر دوستان و همکارانش بنشینم و از کارهای‎شان بشنوم.

نوری یکی از دانشجویان آغاز فعالیت و انگیزه ایجاد مجموعه شفیق فکه را این‌گونه توصیف کرد که در سال ۱۳۷۹ یکی از جانبازان ۷۶ درصد کشورمان که مسؤولیت شفیق فکه را در اختیار دارد به دیدار خانواده شهدای گمنام و شناسایی شهدای روحانی کشور می‌روند تا ایده ایجاد سایت و انگیزه آن در تهران ایجاد شود زیرا جای فضای مجازی برای اشاعه فرهنگ شهید و شهادت خالی بود…

با ایجاد دامنه شفیق فکه یک جانباز وارد میدان می‌شود تا بعدها شبکه ایثار ایجاد شده و حدود ۶۰ سایت زیرمجموعه با فعالیت گسترده ۶۰۰ دامنه وارد مسیری شوند که اجر دنیوی و اخروی دارد.

علاوه بر تهران و آمل، مجموعه شفیق فکه در شهرهایی همانند مشهد، کرج، اهواز، اصفهان، رشت و شیراز فعالیت دارد و به مرور زمان سعی داریم فعالیت‌ها را به شهرهای دیگر بکشانیم.

همه افراد در این مجموعه تلاش‌ها را به کار گرفتند تا نگذارند حتی مطالب کوچک در زمینه شهید و شهادت در این بین خالی باشد و دست به ایجاد دانش‌نامه شهدا و مزار شهدا زدیم البته ضعف‌ها فراوان است و با یاری شهدا و توکل بر خداوند بیش از حد توان در حال تکمیل و بارگذاری هستیم.

حدود سه سال است که دفتر نمایندگی مجموعه شفیق فکه شبکه ایثار در مازندران با مرکزیت آمل ایجاد شده و در شهرهای مختلف دوستان در حال فعالیت هستند، در آینده چندین شهر دیگر مازندران هم به این جمع می‌پیوندند هر چند بیشتر عکسبرداری از مزار شهدا در سطح شهرها و روستاهای مازندران انجام شده است.

در مازندران ۱۵ نفر در حال فعالیت هستیم که همه  جوان و دانشجو هستند، همه  ما دهه هفتادی هستیم اما عوامل زیادی باعث شد تا به راه شهدا بیاییم، دوستان معتقدند که شهدا ما را انتخاب کردند و بسیار خوشحالیم که این انتخاب شکل گرفت.

فعالیت‌ها ابتدا به صورت پراکنده انجام می‌شد ولی هم‌اکنون متمرکز شده و سازمان یافته در حال کار هستیم.

نوری با بیان اینکه همه بچه‌ها در برنامه‌های فرهنگی و مذهبی استان مازندران در حال تلاش هستند و با رفاقت کارها پیش‌ می‌رود، گفت: در سطح کشور بیش از ۲۰۰ هزار شهید داریم که آثار بسیار ناچیز از آنها برجای مانده است، ما می‌توانیم هم‌اکنون از خانواده شهدا و بستگان‌شان ناگفته‌های شهدا را جمع‌آوری کنیم زیرا آنها تاریخ عظیمی از شهدا را در اختیار دارند در حالی که روز به روز و رفته رفته از جمع والدین شهدا کم می‌شود و امکان دسترسی ما به آن بزرگواران کمتر خواهد بود.

ما می‌توانیم هم‌اکنون از خانواده شهدا و بستگان‌شان ناگفته‌های شهدا را جمع‌آوری کنیم زیرا آنها تاریخ عظیمی از شهدا را در اختیار دارند

هر شهید برای خود نکته‌های بسیار جذابی دارد

هر شهید برای خود نکته‌های بسیار جذاب و خواندنی دارد که یا در زمینه حفظ و ثبت آن کم‌کاری شده و یا در رابطه با آن کار نشده است.

با تمام توان سعی داریم تعدادی از آثار شهدا را جمع‌آوری و ثبت کنیم تا برای آیندگان محفوظ مانده و در اختیارشان قرار گیرد زیرا چراغ راه و مسیر سعادت را با آنها می‌توانیم دریابیم.

معتقدیم در دوران جنگ مسیر شهدا همانند اتوبان روشن و واضح بود و نباید این اتوبان ه به کور راه و باریکه‌راه تبدیل شود، سبک زندگی‌ شهدایی باید با تحقیق و ممارست به دست بیاید البته خبرنگاران هم در زمینه ایثار و شهادت کار کردند ولی این کارها کامل نیست و نیاز به سعی و تلاش بسیار دارد.

نماینده مجموعه شفیق فکه شبکه ایثار در مازندران با اعلام بخش‌های مختلف شفیق فکه و شبکه ایثار در فضای مجازی بیان کرد: معرفی ایثارگران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس یک بخش از این سایت است که تاکنون با افراد زیادی در سطح کشور نشست و گفت‌وگو داشتیم و در ادامه دیدار و گفت‌وگو با رزمندگان در دستور کار قرار دارد البته موتور جست‌وجوی محتوای ایثار و شهادت هم کامل‌ترین و جامع‌ترین مطالب را در خود گنجانده است و سعی داریم روز به روز بر حجم مطالب و اخبار دقیق افزوده شود.

رادیو ایثار به همراه صدای ایثار از دیگر بخش‌های متنوع است که مکالمات بی‌سیم بسیاری از فرماندهان جنگ را در خود جای داده و در برخی از موارد هم با شبیه‌سازی آن ایام برای علاقه‌مندان به فرهنگ شهید و شهادت عملیات‌ها و اهداف آنها شرح داده می‌شود.

همچنین در تلویزیون؛ دفاع مقدس و شهدا، ایثار تی‌وی به عنوان نخستین تلویزیون اینترنتی دفاع مقدس سعی شد فیلم‌هایی از عملیات‌ها، فیلم‌هایی از جانبازان، ایثارگران و خانواده شهدا گردآوری شود که تاکنون توانستیم به دستاوردهای مطلوب دست پیدا کنیم.

همایش بزرگ پیاده‌روی اربعین امسال نیز به صورت زنده و به روز تصویربرداری می‎شد و مصاحبه و دل‌گفته‌ها با زائران پیاده ایرانی و دیگر کشورها در شرایط سخت اینترنت کشور عراق برای استفاده علاقه‌مندان انتشار یافت.

بحث داغ فضای مجازی طی چند ماه گذشته تغییر نامگذاری کوچه‌ها در سطح برخی شهرهای کشور بود که از نام شهید به نام‌های دیگر انتقال داده شد، این حرکت با اعتراضات و مخالفت‌های مختلف از سوی مردم همراه بود البته در سایت شفیق فکه به نام کوچه شهدا دفاع مقدس و شهدا حدود ۶ سال قبل فعالیت‌های تصویری و مستند آغاز شده و با عکس‌برداری از کوچه‌هایی که نام مبارک شهدا بر روی آنها درج شده فضای برای جولان برخی مسؤولان گرفته شد زیرا عکس کوچه‌ها با نام شهدا به عنوان سند بزرگ، راه را برای هر اقدام دیگر می‌بندد.

در بخش حزب‌الله به عنوان سمبل مقاومت در جهان اسلام و مقاومت و بیداری اسلامی در عرصه بین‌الملل تلاش فراوان شده تا رویدادهای بیداری اسلامی و تحولات منطقه به عنوان جدیدترین اخبار و تحلیل‌ها بهره‌برداری شود.

در بخش یادمان‌ها بسیاری از یادمان‌های بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس در اختیارمان قرار گرفته تا مورد استفاده مردم باشد، همچنین وب ایثار، مدیریت هر شهید یک سایت، وب شهیده برای کسب اطلاع از شهدای بانوی کشور به همراه محل شهادت و وصایا و سیره آن بزرگواران، آلبوم تصاویر دفاع مقدس و شهدا، روزشمار انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، پرداختن به شهدای مدافع حرم اهل بیت، سامانه جست‌وجوی گلزار شهدا و مزار شهدا و لشکر فرشتگان، سیمای ایثار، فارس‌نامه ایران‌شناسی با شهدا و نگاه ایثار، یاس‌پروران مزار پدر و مادر شهدا و بارگذاری اختصاصی عکس از دیگر بخش‌ها است که توسط دانشجویان مدیریت می‌شود.

دانش‌نامه علمی بخش متنوع دیگر است تا مطالب علمی فراوان و پایان‌نامه‌ها به همراه تحقیقات در رشته‌های مختلف سازماندهی شده تا افراد بتوانند به عنوان هدیه‌ای به نیابت از شهدا از آن بهره کافی بگیرند در این بخش تعامل خوبی هم با دانشجویان و دانشگاه‌ها داشتیم.

میثاق‌نامه هم درگاه‌های اینترنتی، کانال‌ها و سایت‌های ارزشی و انقلابی گردهم جمع شده تا به راحتی و سهولت لازم در کنار هم برای استفاده قرار گرفته شوند البته در این بین سعی داریم تمثال مبارک شهدای کشور در این مجموعه جمع شود.

شهید گمنام در این سایت با نام شهید گلنام آمده است و آرامگاه شهدا در سطح کشور ثبت شده که تصاویرشان در قالب آلبوم شهدا بارگذاری شده است.

قاب عشق، نماد ایثار و شهادت و حقیقت تجلی عرفان در این سایت هر شهید در سطح کشور شناسه یا آی‌دی خاص خود را دارد و در آن همه مطالب خواندنی و مشخصات شهید نمایش داده می‌شود البته در این بخش مطالب فراوانی داریم که هر روز در حال تکمیل است.

در زمینه تحلیل نبرد و پژوهش دفاع مقدس عوامل مختلف انتخاب مناطق جنگی به روایت کارشناسان و بزرگان جنگ توضیح داده شد همچنین در زمان آغاز و پایان بسیاری از عملیات، حالت پدافندی و دلیل آغاز عملیات تحلیل‌هایی با اسناد و ادله به رشته تحریر در آمده است.

عکس یک، آلبوم تصاویر عمومی هدیه به نیابت از شهدا به عنوان جامع‌ترین و کامل‌ترین آلبوم عکس عمومی شهدا در فضای مجازی است که از مسجد جمکران، دفاع مقدس و هر تصویر مورد نیاز دانش‌آموزان و دانشجویان در زمینه فرهنگی و علمی جمع‌آوری شد تاکنون بیش از ۲۰ میلیون بازدید در این بخش ثبت شده که عکس‌ها از سال ۲۰۱۳ بوده و شنیدن پیام‌ها و نظرات کاربران بسیار دلگرم‌کننده است.

در بخش دانش‌نامه جنگ نیز همه جنگ‌ها از زمان آغاز خلقت بشر تاکنون بررسی و تحلیل شده است، همچنین بسیاری از کاربران عکس‌هایی که از شهدای خود دارند را هم می‌توانند در فضای مجازی با اطلاعات تکمیلی در اختیار ما قرار دهند و در این مسیر کمک‌کار ما باشند.

تصاویر و مشخصات پدران، مادران، همسران و مهمانان شهید در این مجموعه ثبت شده و در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و در صورت وفات، تصاویری از محل دفن و مزارشان در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

در سایت غفلت با دو دامنه غَفلت و غِفلت به سؤوالات متعدد پاسخ داده شده است و تلاش شد تا قبل تهاجم دشمنان دست به کار شده و به عنوان پادزهر عمل کنیم.

در بخش نمایش نقشه گلزار شهدای کل کشور همه گلزار شهدای روستایی و شهری با آدرس و موقعیت مکانی قرار دارد همچنین قابلیت اجرای خواندن نقشه توسط مسیریاب‌های داخلی و خارجی وجود دارد تا با انتخاب گلزار شهدای مورد نظر، مستقیم به مکان مورد نظر منتقل شوید.

در جمع خود یک عکاس متولد سال ۱۳۶۵ اهل تهران داریم که به تنهایی توانسته عکس‌های فراوانی از مزار ۳۰ هزار شهید تهرانی را تهیه کرده و در دفاع از حرم اهل بیت در کشور عراق نیز نقش داشته باشد.

البته در طرح هدیه‌ای به نیابت از شهدا، هدایای نقدی در یک پاکت به یادگار و به نیابت از شهدا در گلزارهای شهدا به کودکان زیر ۱۰ سال اهدا می‌شود تا بیشتر از گذشته کودکان و خانواده‌های آنها با فرهنگ شهید، شهادت و راه آنها آشنا شوند.

این مجموعه وابسته به هیچ ارگان، نهاد و سازمانی نیست و بدون وابستگی سیاسی و دریافت هزینه تبلیغات روز به روز بهتر از گذشته در حال کار است.

تاکنون در مسیر شهدا به هر کار و اقدامی که نیاز داشتیم بدون هیچ مانع مالی راه برای‌مان باز شد، بزرگترین حامی مالی و معنوی‌مان شهدا هستند، قدمی نشد که برای شهدا و با نام شهدا برداریم و دچار مشکل شویم.

برای فعالیت در مسیر شهادت و شناساندن شهدا دشمنان زیاد هستند برای مثال تعداد زیادی از پست‌ها و مطالب‌مان در فضای مجازی و اینستاگرام به یک‌باره حذف شده و فعالیت‌های‌مان برای مدت زمانی محدود شد تا نتوانیم آنگونه که می‌خواهیم به کارهای‌مان بپردازیم ولی این موارد به هیچ وجه تأثیر منفی در روند فعالیت‌ها ندارد.

همه علاقمندان به تحقیق، پژوهش، دوستداران فرهنگ شهید و شهادت می‌توانند برای بازدید از فعالیت‌های مجموعه شفیق فکه، شبکه ایثار در فضای مجازی به لینک  رفته و از محتویات و مطالب گسترده آن بهره بگیرند.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.