با ما همراه باشید

اجتماعی و انتظامی

حسینی‌بوشهری: شیخ شهید فضل‌الله نوری فخر همه مجاهدان و دنباله‌رو خط شهادت بود

منتشر شده

در

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: شیخ شهید فضل‌الله نوری فخر همه مجاهدان و مبارزان در راه دین و دنباله‌رو خط شهادت بوده است.

آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و عضو مجلس خبرگان رهبری امروز در همایش بزرگداشت شیخ فضل الله نوری در دانشگاه آزاد شهرستان نور، اظهار کرد: جهاد واژه‌ای که در آیات و روایات به‌صورت گسترده آمده و مورد استفاده قرار گرفته است.

وی افزود: بزرگان ما وقتی به واژه جهاد می‌رسند آن را به چند قسم تقسیم می‌کنند جهاد اکبر و جهاد اصغر ولی جهاد کبیر داریم.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: رهبر فرزانه انقلاب و برخی مفسران جهاد فرهنگی در جهاداصغر، جهاداکبر و جهاد کبیر را مصداق مبارزه با نفس دانستند.

حسینی‌بوشهری ادامه داد: در برخی روایات، جهاد به چهارقسم، رویایی با دشمن، جهاداصغر، جهاد اکبر و جهاد کبیر ولی جهاد با نفس جهاد اوسط است ولی جهاد اکبر رسیدن به مرحله عشق با رهایی از برهان و استدلال است.

وی با بیان اینکه گذشتن از جهاد اصغر، اوسط و رسیدن به جهاد اکبر که به عشق رسیدند و درگیر هیچ نیستند، تصریح کرد: شیخ شهید فخر همه مجاهدان و مبارزان در راه دین و دنباله رو خط شهادت است که به مرحله عشق رسیدند و توصیه سفارت روس را نپذیرفت و پاسخ داد یک عمر سر سفره دین و اهل بیت بزرگ شدم و اکنون و برای حفظ جان بیرق روس را بالای سر منزلم برافراشته کنم، هرگز، من به قرآن سوگند یاد کردم و اینجا براین کوفه صغیره شده است.

استاندار مازندران نیز در این همایش اظهار کرد: بزرگداشت عالمان مجاهد و شهدای بزرگ تاریخ معاصر امری ضروری در احیای پیشگامان است، شناساندن این بزرگان به جوانان و ن جوانان که با مفاخر آشنا نیستند ضرورت دو چندان دارد.

سیدمحمود حسینی‌پور، انقلاب مشروطه را شبیه انقلاب اسلامی دانستند و گفت: در هر دو نهضت عالمان دین حاضر و تلاش‌شان حاکمیت شریعت و استقرار عدالت بود.

وی گفت: قبل از مشروطه حکم اعدام برای علما صادر نمی شد اما پس از مشروطه حکم اعدام برای شیخ فضل‌الله صادر شد ولی ۷۰ سال بعد جریان انقلاب آبیاری و به بار نشست.

استاندار مازندران خاطرنشان کرد: روشنفکران تهمت‌های زیادی به او زدند از جمله معرفی وی به عنوان مخالف مشروطه اما او از بنیانگذاران مشروطه بود اما مخالف بیراهه رفتن مشروطه بود، شیخ فضل الله در ۱۵ سال قبل از مشروطه از رهبران مقابله با روس و قاجار  و از پایه‌گذاران مشروطه بود.

وی ادامه داد: شیخ فضل‌الله تداوم بخش راه اباعبدالله (ع) حسین بود و در این راه تا پای دار ایستاد و امام (ره) درباره ایشان می‌فرمایند: چون غربگرایان متوجه شدند شیخ قدرتی دارد که به راحتی انقلاب ایجاد و حکمت را به نفع اسلام تغییر می‌دهد او را از میان برداشتند تا کسی نتواند در برابر انحراف آنان بایستد.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.