با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

پیش بینی اعتبار ۳ هزار میلیارد تومانی برای تکمیل سد هراز

مشاور وزیر و رئیس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو، ازپیش بینی اعتبار حدود سه هزار میلیارد تومانی برای تکمیل سدمخزنی هراز و اجرای طرح‌های مربوط به اصلاح جاده و پایین دست خبر داد.

منتشر شده

در

میثم جعفرزاده ظهر پنجشنبه در حاشیه بازدید از سد مخزنی هراز گفت: اعتبار پیشنهادی و درخواستی وزارت نیرو با توجه به افزایش سالانه هزینه‌های کشور توسط سازمان برنامه وبودجه موافقت شده و رطی سه تا چهار سال آینده به تدریج و متناسب با پیشرفت روند اجرایی سد و شبکه‌های جانبی آن اختصاص داده خواهد شد.

وی تصریح کرد: هم تلاش وجدیت وزارت نیرو تسریع در روند ساخت سد هراز آمل به لحاظ اهمیت تأمین آب شرب و کشاورزی ان درسطح مازندران است وبا روند فعلی پیش بینی آبگیری و افتتاح آن حداقل تا ۴ سال آینده امکان پذیر خواهد بود.

وی اضافه کرد: شرکت آب منطقه‌ای مازندران هم دراین مدت پیگیری‌های قابل قبولی برای جذب منابع اعتباری سد هراز داشته است.

کنترل مهار آب‌های سطحی مازندران کمتر از دیگر استان‌ها

رئیس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو، همچنین از آمار پایین مهار آب‌های سطحی مازندران در مقایسه با دیگر استان‌های کشور انتقاد کرد و گفت: وزارت نیرو درسال های گذشته برای مهار آب‌های سطحی در مازندران توفیق و عملکرد قابل قبولی نداشته و در حال حاضر کمتر از ۱۲ درصد آب‌های سطحی استان پیش از رسیدن به دریا مهار و پشت سدها ذخیره می‌شود.

جعفرزاده همچنین به اهمیت ساخت سد هراز با توجه به قابلیت‌های بالایی که در تأمین آب شرب ونیز کشاورزی درمازندران اشاره کرد و ادامه داد: با افتتاح سد هراز آمل که به تنها حدود ۱۴ درصد آب‌های سطحی به خصوص رودخانه پرآب هراز را پیش از هدر رفت به سمت دریا برای استفاده شربی و کشاورزی مهار خواهد کرد.

وی، حجم مخزنی آب پشت سد هراز آمل را بیش از ۲۳۰ میلیون مترمکعب و حجم تنظیمی ان را تا بیش از ۶۵۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: با افتتاح این سد، آب شرب مورد نیاز وکشاورزی ۶ شهرستان و نیز ۴۵۰ روستای مرکزی مازندران، به پایداری وضعیت مطلوب خواهد رسید.

روند پیشرفت سد هراز رضاتبخش است

مشاور وزیر نیرو و رئیس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو، روند اجرای سد مخزنی هراز آمل را در حال حاضر قابل قبول خواند و ادامه داد: با وجود وقفه‌ای که در چند سال گذشته در روند ساخت این سد وجود داشته در دو سال گذشته روند اجرای این سد با سرعت قابل قبول درحال اجرا است و حتی اکنون در سه شفیت هم مشغول به کار هستند.

جعفرزاده گفت: قرارگاه خاتم الانبیا مجری ساخت سد هراز آمل است و این مجموعه کارخانه خوبی در سدسازی کشور دارد و انتظار مجموعه وزارت نیرو نیز این قرارگاه برای شتاب بخشیدن به ساخت سد هراز و جبران عقب ماندگی در حوزه آبی در مازندران دراین دوره است.

سد مخزنی هراز بر روی رودخانه‌ای با همین نام در فاصله ۲۲ کیلومتری جنوب آمل در مسیر جاده هراز در حال ساخت است. ساخت این سد که از سال ۱۳۸۹ شروع شده از نوع خاکی با هسته رسی است که با افتتاح آن علاوه بر تأمین آب شرب حدود یک میلیون مشترک و تولید ۲۵ مگاوات برق، آب مورد نیاز حدود ۱۰۰ هزار هکتار از شالیزارهای ۶ شهرستان مرکزی مازندران نیز تأمین خواهد شد

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.