با ما همراه باشید

اجتماعی و انتظامی

لزوم همکاری مسؤولان آملی برای ایجاد یادمان “خلبانِ شهیدِ نماز” هوانیروز

منتشر شده

در

آمل نیوز- قربانعلی مسافر /به همراه مسعود آب آذری از نویسندگان توانمند حوزه دفاع مقدس و ارتش جمهوری اسلامی ایران به مناسبت فرا رسیدن 29 فروردین و گرامیداشت روز ارتش راهی پایتخت کشور شدیم تا با بزرگان و اُمرای هوانیروز دیدار و گفت وگو کنیم

مسؤول ساخت یادمان هوانیروز جمهوری اسلامی ایران در این نشست صمیمانه با اشاره به عدم همکاری مسؤولان شهری آمل برای ایجاد یادمان شهید خلبان قاسمی، گفت: پس از پیگیری های خانواده شهید و جلسات متعدد با شهردار و شورای شهر آمل تاکنون توافقات لازم برای احداث یادمان شهید خلبان حسین قاسمی به عنوان “شهید نماز” محقق نشد.

سرهنگ اسماعیل مهرآذین همزمان با سالروز ارتش جمهوری اسلامی اظهار کرد: بسیاری از افراد جامعه از کودکی آرزوی شغل خلبانی، رؤیای پرواز و رسیدن به انگیزه پروازی داشتند و افراد با آشنایی از بالگردها درمی یابند که در ایران بالگرد یک وسیله تدافعی و کمک‎رسانی است که با استفاده از آن از تمامیت ارضی کشور و حق مظلومان دفاع می‎شود.

وی افزود: با ساخت اِلمان، سردیس، تندیس، فیلم و تصویربرداری سریال برای شهدای جنگ تحمیلی به ویژه شهدای هوانیروز همانند شهیدان خلبان کشوری و شیرودی باعث ترویج فرهنگ ایثار، شهادت و از خود گذشتگی می شود تا نسل جوان، آحاد مردم و آیندگان پا جای پای شهدا بگذارند زیرا شهدا برای کشور جانفشانی کردند و آینده بسیاری را دگرگون می کنند.

مهرآذین با اعلام اینکه با توجه به دستور مقام معظم رهبری به عنوان فرمانده کل قوا در زمینه اینکه زنده نگهداشتن یاد و نام شهدا کمتر از شهادت نیست، هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران تاکنون 45 فروند بالگرد یادمان را به یادبود خلبانان، پرسنل مهندس پرواز و فنی در سطح کشور مستقر کرد، یادآور شد: هدف مجموعه معارف جنگ هوانیروز این است که ترویج فرهنگ ایثار، شهادت، دلاورمردی و رشادت ها به صورت سمعی، بصری، کتاب و ماکت در سطح کشور به تصویر کشیده شود.

*تلاش برای ایجاد یادمان 144 شهید شاخص هوانیروز در کشور

به برنامه های آینده برای برای ایجاد اِلمان، تندیس و سردیس بزرگان هوانیروز در سطح کشور، تصریح کرد: 144 شهید مطرح هوانیروز از همه عملیات با منافقان، عملیات مرصاد، عملیات های جنگ تحمیلی، کمک یاری، مردم یاری و اتفاقات متعدد به درجه رفیع شهادت نائل شدند که همکاری ها برای ایجاد المان و تندیس به صورت تعاملی با شهرداری و شورای اسلامی شهرها انجام می شود.

مهرآذین با اعلام اینکه پس از جلسات متعدد مسؤولان شهری ملزم اجرای دستور رهبر انقلاب اسلامی در راستای زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدا هستند، بیان کرد: در سطح شهرهایی که در هوانیروز شهید دارند سعی داریم یک یادمان از آن شهدا مستقر کنیم، هم‎اکنون در بحث ایجاد یادمان‎ها در حال ایجاد یادمان و اِلمان شهید خلبان سرلشگر «علی بختیاری» در شهر رزن استان همدان هستیم که پیش بینی هایی برای این شهید بزرگوار انجام دهیم.

وی با بیان اینکه تلاش داریم با حمایت مسؤولان شهری یادمان شهید خلبان هوانیرو، حسین قاسمی را در شهرستان آمل احداث کنیم، گفت: امیر سرتیپ خلبان شهید حسین قاسمی در سال 1333 خورشیدی در شهرستان آمل به دنیا آمد و به “شهید نماز” معذوف است که از تیزپروازان هوانیروز محسوب می شود.

مهرآذین یادآور شد: اگر حمایت مسؤولان شهری همانند شهردار، اعضای شورای اسلامی شهر و دیگر مسؤولان محقق شود پیش بینی فضا و مکان جانمایی پس از تعامل بین ارتش و سازمان‌های وزارت کشور انجام می شود تا رسیدن به اهداف ایثار، شهادت و از خود گذشتگی تجلی بیشتر پیدا کند.

*عدم همکاری مسؤولان شهری آمل برای ایجاد یادمان شهید خلبان حسین قاسمی

وی با بیان اینکه جلسات متعدد با شهردار و شورای اسلامی شهر در آمل داشتیم، خاطرنشان کرد: خانواده شهید خلبان قاسمی پیگیر ایجاد یادمان به عنوان “شهید نماز” هستند زیرا شهید قاسمی نظامی خبره و توانمندی بود که توسط منافقان به شهادت رسید و نخستین استاد خلبان بعد از آمریکایی هایی بود که کشور ایران اسلامی را ترک کردند و بعد از شهادت توسط منافقان به عنوان شهید نماز مطرح است.

مسؤول ساخت یادمان هوانیروز جمهوری اسلامی ایران با اعلام اینکه جلسات زیادی را در شهرستان آمل داشتیم ولی ایجاد یادمان شهید نماز تاکنون اتفاق نیافتد، گفت: یکی از بحث هایی که در زمینه حفاظتی، عقیدتی و سیاسی مطرح است این بوده که یادمان شهید نماز در آمل مستقر شود، بسیاری از ارگان ها پیگیر این مهم هستند ولی متأسفانه عدم همکاری مسؤولان را شاهد هستیم و امیدواریم با همکاری و همراهی مسؤولان شاهد ایجاد اِلمان شهید خلبان حسین قاسمی در بهترین نقطه شهرستان هزارسنگر آمل باشیم.

وی با اشاره به اینکه با ایجاد نماد شهدای هوانیروز در شهرهای مختلف ایجاد انگیزه در بین مردم شده و برای جذب خلبان ها و آموزش های لازم برای پرواز با اهداف عالی در بین علاقمندان دست می یابیم، ادامه داد: بازسازی و مرمت یادمان شهدا که در قالب اِلمان نصب شده از دیگر وظایف ما است، البته در سفر اخیر به شهر کیاکلا استان مازندران المان شهید کشوری یکی از نمادهای مطرح و شاخص کشور در دستور کار قرار گرفته است.

مهرآذین با بیان اینکه یکی از وظایف ذاتی هوانیروز این است که پس از ایجاد اِلمان در هر شهر حتما در بحث تعمیر، تأمین، نگهداری و رسیدگی به المان ها نظارت مستمر دارد و تا نمادها از لحاظ فیزیکی پایه، اساس و ایستادگی داشته باشند، خاطرنشان کرد: هر یادمان نیاز به بازدیدهای ماهیانه و سالیانه دارد که توسط متخصصان هوانیروز انجام می شود.

*بازدید مستمر از 45 فروند هلی کوپتر به عنوان یادمان شهدای هوانیروز کشور

وی افزود: از 45 فروند هلی کوپتر مستقر شده در میادین سطح کشور به صورت مستمر بازدید و بررسی می شود تا در اثر حوادث غیرمترقبه همانند باد، طوفان، باران و بلایای طبیعی آسیب نبیند، معایب شناسایی و مرتفع شود و در صورت نیاز رنگ‌آمیزی داشته باشیم.

مهرآذین با بیان اینکه یکی از وظایف ذاتی هوانیروز این است که پس از ایجاد اِلمان در هر شهر حتما در بحث تعمیر، تأمین، نگهداری و رسیدگی به المان ها نظارت مستمر دارد و تا نمادها از لحاظ فیزیکی پایه، اساس و ایستادگی داشته باشند، خاطرنشان کرد: هر یادمان نیاز به بازدیدهای ماهیانه و سالیانه دارد که توسط متخصصان هوانیروز انجام می شود.

وی با اعلام اینکه اِلمان شهید احمد کشوری نیز به تازگی مرمت شده و حتی خلبان های داخل کابین هلی کوپتر به علت فرسودگی تعمیرات شده و وضعیت ملخ و بدنه مرمت شد، ادامه داد: با همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر در کیاکلا تعمیرات اساسی بر روی بدنه و تجهیزات این یادمان انجام شد و جهت صحیح آن به لحاظ قرار داشتن در مسیر باد با جابجایی و تغییر همراه بود.

وی با اشاره به اینکه از سال 1386 در بحث ساخت یادمان های هوانیروز فعالیت گسترده را آغاز کردیم، گفت: مسؤولان هوانیروز استقرار یادمان های شهدا را مبنی بر جامه عمل پوشاندن به فرمایشات رهبر انقلاب با دقت و سرعت در دستور کار قرار می دهند تا عامل مهم انگیزشی و غرورآفرینی برای دفاع از میهن اسلامی باشد.

مسؤول ساخت یادمان هوانیروز جمهوری اسلامی ایران در مورد ایجاد موزه معارف جنگ و دستواردهای نوین این مجموعه، بیان کرد: موزه دفاع مقدس هوانیروز در فضای محدود و اندک مستقر بود، با توجه به اوامر فرماندهی ارتش، نزاجا و فرماندهی هوانیروز یک سالن بزرگ به صورت اساسی و پایه ای برای موزه معارف جنگ احداث شده و گسترش پیدا کرد.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت به تصویر کشیدن عملیات های هوانیروز و کتاب های تألیف شده لازم بود تا واقعیت های جنگ تحمیلی در فضای بزرگتر به نمایش درآید تا مسؤولان و عموم مردم از آن بازدید داشته باشند، جانمایی و اثرگذاری در بحث پوستر، تصویر، کتاب و ماکت می تواند بسیار اثرگذار باشد و با پشتیبانی توسط سلسله مراتب ارتش این موزه احداث شده و در حال حال تکمیل است.

مسؤول ساخت یادمان هوانیروز جمهوری اسلامی ایران گفت: در مسیر ایجاد موزه معارف جنگ و ساخت آن پیشکسوتان و بزرگان هوانیروز بسیار کمک حال بودند تا فضای نظامی و ماندگار برای همیشه ایجاد شود.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.