با ما همراه باشید

اجتماعی و انتظامی

پیش‎بینی تولید بیش از 1 میلیون تن برنج سفید مازندران در سالجاری

منتشر شده

در

آمل نیوز- قربانعلی مسافر / سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه ۲۱۵ هزار هکتار سطح زیرکشت برنج در استان وجود دارد، گفت: پیش بینی می شود تولید برنج سفید مازندران در سال جاری از 900 هزار تن به بیش از یک میلیون و 50 هزار تن برسد.

بابک مؤمنی با اشاره به اینکه ۲۱۵ هزار هکتار سطح زیرکشت برنج در استان وجود دارد، اظهار کرد: تاکنون بیش از 175 هکتار از اراضی استان معادل بالغ بر 80 درصد اراضی شالیزاری شخم و شیار اولیه شده و آماده سازی زمین در آنها انجاماست.

وی افزود: سازمان جهاد کشاورزی تلاش دارد تا در بخش کشاورزی از رسالت های خود غافل نشده بنابراین بحث بازچرخانی آب و تکمیل طرح زیرساخت در اراضی شالیزاری را جدی گرفتیم تا به عنوان نخستین پایلوت ملی طرح جامع زیرساخت در روستای نوایی محله فریدونکنار در آینده نزدیک بهره برداری شود.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: در این طرح هم تجهیز و نوسازی و سامانه نوین آبیاری اجرایی می شود تا تأمین آب مطمئن از آب بندان را منجر شده و هم آب از دسترس خارج شود که با بازچرخانی ارتقای بهره وری و مصرف داشته باشیم.

مؤمنی خاطرنشان کرد: این مهم از پروژه های بزرگ اساسی و ملی به عنوان پایلوت ملی طرح جامع زیرساختی محسوب می شود و پس از ثمربخش بودن آن، برای فاینانس و توسعه آن جهت اجرا در بخش های مختلف استان مازندران برنامه ریزی می شود.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه برای پیشرفت کشاورزی مکانیزه باید همه مسؤولان و مردم پای کار بیایند و در سال جهش تولید با مشارکت مردم شاهد تحقق بیشتر آن باشیم، یادآور شد: سال گذشته یکی از سخت ترین سال ها نسبت به ۵۰ سال گذشته در زمینه آب زراعی و کشاورزی بود ولی هم اکنون بیش از ۹۱ درصد ظرفیت آب بندان های استان آماده برای فصل زارعی است.

وی با بیان اینکه در اراضی تحت تنش از مرکز به سمت شرق مازندران که با مشکلاتی جدی روبرو بوده و در تأمین آب مشکل داشتیم به دنبال توسعه ارقام پرمحصول و خشکه کاری برنج رفتیم، خاطرنشان کرد: در این مسیر تجربیاتی از سال های گذشته داریم تا توسعه فعالیت ها را شامل شویم.

مؤمنی با تأکید بر افزایش قیمت برنج که منجر به خروج از رکود و ترغیب کشاورزان است، یادآور شد: در سال گذشت سطح ارقام پرمحصول به خاطر مسائل اقتصادی و چالش های موجود اقبال به سمت کشت پرمحصول برنج داشتیم و بیش از 27 هزار هکتار به این ارقام اختصاص یافته است ولی با تدابیر لازم سطح زیر کشت ارقا پرمحصول در سال جاری به بیش از 40 هکتار می رسد.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه هم اکنون عملا بازار برنج از رکود خارج شده و این مهم با تلاش دوساله مسؤولان ارشد استانی، سختی و مشقت فراوان در جلب سرمایه گذاران و جلب نظر اتحادیه تأمین کنندگان برنج در کشور از واردات به سمت برنج داخلی امسال بیش از 40 هزار هکتار ظرفیت سازی برای کشت ارقام پرمحصول شده است.

مؤمنی با اعلام اینکه پیش بینی می شود که در سال جاری تولید برنج سفید در مازندران از 900 هزار تن به بیش از یک میلیون و 50 هزار تن تولید برسد، گفت: با همکاری مسؤولان با حفظ کاربری اراضی کشاورزی و حفظ عرصه های شالیزاری مشارکت در امر زارعت را شامل شویم که این مهم مشارکت در امر خداوند است.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.