با ما همراه باشید

اجتماعی و انتظامی

محقق شدن توسعه پایدار جامعه با حفظ سلامتی و مردمی سازی سلامت

منتشر شده

در

آمل نیوز- قربانعلی مسافر / مدیر شبکه بهداشت و درمان آمل در مورد شعار سلامت خانواده و مردمی سازی سلامت در سال جاری، گفت: نقش مردم و مشارکت در تأمین، حفظ و ارتقای سلامت با توجه به آموزش های بهداشتی و رعایت اصول خودمراقبتی ضامن سلامت جامعه خواهد بود.

رامین یگانه سرهنگی در همایش سلامت و تندرستی که با همکاری دانشگاه علمی کاربردی فذا در سالن اجتماعات این مجموعه علمی، برگزار شد، اظهار کرد: امنیت و سلامت در نعمت بسیار بزرگی هستند که تا یکی از آنها دچار چالش و خدشه نشود در شرایط عادی قدر آنها کمتر دانسته می شود.

 

وی با اشاره به اهمیت فرهنگ سلامت و جوانی جمعیت که موضوعات بسیار مهم در سال های گذشته است، افزود: مقام معظم رهبری نیز در بیانات ارزشمند خود بارها به مسئله جوانی جمعیت و موضوع جمعیتی تأکیدات لازم داشتند هرچند متأسفانه سال به سال در حال روبرو شدن با جامعه سالمندی در کشور هستیم.

مدیر شبکه بهداشت و درمان آمل با بیان اینکه هر ساله روز 7 اوریل از سوی سازمان جهانی بهداشت WHO به روز جهانی سلامتی نامگذاری شده است، خاطرنشان کرد: براساس چالش ها، مقتضیات بهداشتی و نیازهای روز دنیا سازمان جهانی بهداشت پیام کوتاهی را برای این روز در نظر می گیرد و شعار امسال این سازمان “سلامت من؛ حق من است” بوده که تأکید بر سلامت انسان ها دارد و آن را حق مسلم همه افراد در جوامع مختلف می داند.

وی با اعلام اهمیت سلامت در زندگی فردی و اجتماعی، یادآور شد: امام علی(ع) به عنوان امام نخست شیعیان بالاترین نعمت ها را سلامتی می دانند همچنین با توجه به اهمیت ویژه سلامت در زندگی مان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم هفته ای را به عنوان هفته سلامت در نظر گرفته و شعار امسال را با عنوان “سلامت خانواده و مردمی سازی سلامت” انتخاب کرده است.

یگانه سرهنگی با گرامداشت ایام شهادت شهید معلم استاد شیخ مرتضی مطهری و هفته مقام معلم، یادآور شد: فرهنگیان و معلمان نیز سر کلاس های خود می توانند بهترین مروج و بنیان ساز سلامتی در جامعه باشند.

وی با اعلام لزوم توجه مردم جامعه به بحث سلامت، گفت: سلامت روانی و اجتماعی امروزه از بحث های روز بوده زیرا با توجه به مسائل متعدد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و معیشتی از سال های گذشته تاکنون شاهد بروز بسیاری از بیماری های روانی هستیم که بسیار اثرگذار بوده و باید به آن توجه ویژه شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان آمل با اعلام اینکه امروزه شاهد رشد جمعیت سالمندی در دنیا و کشورمان هستیم که سال به سال بر این آمار اضافه می شود، خاطرنشان کرد: در تعاریف مختلف بهداشتی دنیا دو جمعیت برای جامعه سرباری تعریف شدند که شامل افراد زیر 15 سال و بالای 60 سال هستند که مولد و تولیدکننده نیستند و در چرخه اقتصادمان جای ندارند.

وی افزود: هر کشوری که مولد بوده و از لحاظ اقتصادی پیشرفت داشته باشد جزو کشورهای توسعه یافته قرار گیرد البته کشورهای پیشرفته می خواهند جمعیت سرباری کمتر داشته باشد هرچند هماکنون در کشورمان هم امید به زندگی و هم جمعیت سالمندی مان افزایش پیدا کرده است.

یگانه با اعلام اینکه باید به رشد جمعیت و جوانی توجه داشته باشیم که چالش روز و جدی بسیاری از کشورها است، متذکر شد: برخی از کشورها همانند کره جنوبی با رشد جمعیت هشت دهم مواجه هستند و ایران هم نرخ رشد جمعیت خوبی ندارد البته از لحاظ پزشکی رشد جمعیت زمانی مثبت می شود که به نرخ مطلوب برسد.

وی با اشاره به ارزش غذای سالم و ورزش همگانی در سلامتی انسان، گفت: اگر مواردی همانند دیابت و فشارخون در جامعه زیاد باشد شاهد افزایش بیماری های قلبی عروقی هستیم و در کنار آن نارسایی کلیه، دیالیز، بستری شدن در بیمارستان و استفاده از مراقبت های ویژه را شاهد هستیم که هزینه زیادی دارند، بسیاری از این موارد هزینه بردار بوده و هزینه مالی زیادی برای جوامع دارند.

یگانه با اعلام اینکه بهترین راه سرمایه گذاری، در جهت پیشگیری و حفظ سلامت است تا با کمترین هزینه بتوان جلوی بسیاری از بیماری ها را گرفت، متذکر شد: امروزه پیشگیری علم است و سطوح مختلف دارد، پیشگیری در 10 سال گذشته به سطح یک، دو و سه طبقه بندی شده ولی هم اکنون پیشگیری با مفهوم جدید به صورت مقدماتی و ریشه ای تعریف می شود.

وی با اشاره به اینکه امروزه در موضوع پیشگیری تمام کارها انجام می شود تا عوامل خطر را کم کرد و حتی عوامل خطر ایجاد نشود، ادامه داد: رفتارهای ناسالم همانند استفاده از دخانیات، سیگار، فعالیت فیزیکی کم و بی تحرکی یک رفتار ناسالم است ولی چاقی، افزایش وزن، چربی خون بالا و دیابت عوامل خطر هستند که سبب بیماری های مزمن غیرواگیر همانند دیابت، فشار خون، بیماری قلبی و عروقی می شوند.

وی ادامه داد: در سیستم سلامت بهداشت و درمان جدید برای فرزند تازه به دنیا آمده تا افراد سالمند برنامه مدون وجود دارد، با غربالگری نوزادان تازه متولد شده حدود 54 بیماری متابولیک ارثی پیش تر از موعد تشخیص داده می شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان آمل با اعلام اینکه مسؤول حفاظت از سلامت، خودمان هستیم و باید دانش کسب کنیم، مراقب رفتارهای ناسالم باشیم و آنها را مدیریت کرده تا فاکتورهای خطر کم شود، بیان کرد: مصرف فست فودها در خانواده ها و دانشجویان امروزه بسیار نگران کننده است زیرا منبع بسیاری از بیماری با چرخی فراوان و نمک بیش از اندازه بوده و از فاکتورهای جدی خطر محسوب می شود.

وی با اعلام اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان به مناسبت هفته ملی سلامت شعار امسال را با عنوان “سلامت خانواده و مردمی سازی سلامت” نامگذاری کرد، گفت: هدف از انتخاب این شعار در درجه اول نقش مردم و مشارکت در تأمین، حفظ و ارتقای سلامت آنها براساس آموزش های بهداشتی و رعایت اصول خودمراقبتی است که تضمین کننده سلامت افراد خواهد بود.

وی با اعلام اینکه هدف دیگر شعار هفته سلامت پررنگ کردن ارائه خدمات به صرفه و رایگان برای همه افراد جامعه به ویژه افراد آسیب پذیر و مناطق محور با رعایت اصول تساوی و عدالت در سلامت است، متذکر شد: مردم باید خودشان در سلامت خود، خانواده و جامعه نقش آفرین باشند.

یگانه با اشاره به لزوم عدالت و برابری در سلامت، ارائه خدمات مطلوب و مرقون به صرفه با کیفیت و دسترسی عادلانه به همه مردم به ویژه قشر آسیب پذیر، یادآور شد: طرح پزشک خانواده از طرح های اساسی و موفق بوده که در ابتدا برای دو استان مازندران و فارس از گذشته پزشک خانواده حدود سال 1392 تعریف و آغاز شده است و برای همه افراد براساس تقسیم بندی جمعیتی پزشک خانواده درنظر گرفته شد.

وی گفت: طرح پزشک خانواده کار بسیار بزرگ بوده، دسترسی آسان به خدمات و مراقبت های سلامت را مهیا کرد و بسته های مراقبتی هم در پایگاه های پزشک خانواده توسط مراقبان سلامت ارائه می شود همچنین نظام ارجاع الکترونیک از دیگر طرح هایی بوده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان آمل با اشاره به اجرای سامانه پرونده سلامت الکترونیک برای همه افراد جامعه ودر دسترس بودن اطلاعات سلامت افراد، بیان کرد: همه افراد می توانند با مراجعه به خانه های بهداشت، مراکز جامع سلامت روستایی، مراکز جامع سلامت شهری و پایگاه پزشک خانواده از وضعیت سلامت خودشان با خبر شوند همچنین افراد با مراجعه به سامانه پرونده سلامت الکترونیک در فضای مجازی به آدرس http://myehr.ir/ و وارد کردن کد ملی می توانند از آخرین وضعیت قد، وزن، مراقبت های سلامت، سابقه بیماری، آخرین وضعیت بیماری، چگونگی مصرف دارو و آخرین آزمایشات خود باخبر شوند.

وی بیان کرد: از مهمترین برنامه های هفته ملی سلامت قرائت پیام سلامت با محور شعار سال توسط نمایندگان سفیر سلامت دانش آموزی و دانشجویی، به صدا درآمدن زنگ هفته ملی سلامت در دانشکده فذا، تقدیر از همکاران فعال در زمینه ارتقای سلامت دانش آموزان و دانشجویان، سفیران سلامت دانشجویی و دانش آموزی، همایش پیاده روی همگانی در منطقه بلیران و برگزاری میز خدمت شبکه بهداشت و درمان با اندازه گیری فشار خون، دیابت، تست HIV و مشاوره روان و تغذیه از مهمترین برنامه ها بوده است.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.