با ما همراه باشید

اجتماعی و انتظامی

از سیمای شهری ناایمن تا به صفر رسیدن حوادث ناشی از اتفاقات ساختمانی در آمل

منتشر شده

در

نائب رئیس انجمن انبوه‌سازان آمل با اعلام اینکه ایمنی در سیمای شهری و ساخت و سازها کمتر مشاهده می‎شود، گفت: از دو سال گذشته تاکنون حوادث منجر به اتفاقات ساختمانی در این شهرستان نداشتیم.

پایگاه خبری آمل نیوز- قربانعلی مسافر / صنعت ساختمان یکی از پرحادثه‌ترین صنایع در کشورمان محسوب می‌شود که این صنعت از لحاظ حادثه‌خیزی در کشورهای دیگر نیز شاخص است.

« اول یمنی؛ بعد کار » شعار پرمحتوا و زیبایی است که در سر درب ساختمان‌ها بسیار می‌بینیم ولی رعایت ایمنی در عمل کمتر به چشم می‌آید و عدم رعایت آن خسارت‌های جبران‌ناپذیر به همراه دارد.

استفاده از تجهیزات ایمنی و دیده شدن الزامات اولیه باعث کاهش خطرات و خسارات جانی و مالی می‌شود و در واقعیت به ایمنی معنا می‌بخشد.

همچنین عدم اختصاص بودجه کافی به تجهیزات ایمنی نیز در روند افزایش صعودی آمار بالای حوادث ناشی از کار در صنعت نقش مستقیم داشته و نیروی انسانی ماهر و توانمند را به بوته خطر می‌برد.

توسعه روزافزون صنعت ساختمان و فعالیت‎های کارگاهی به همراه وجود مخاطرات و عوامل زیان‌آور گوناگون باعث شده تا این صنعت به یکی از پرمخاطره‌ترین صنایع تبدیل شود.

صنعت ساختمان برحسب ماهیت متکی به نیروی انسانی است هرچند انسان سالم و توانمند از ارکان اساسی توسعه پایدار محسوب می‌شود پس لازم است تا با رعایت ایمنی و بهداشت افرادی که در فرآیند اجرا مشارکت دارند از آسیب‎های گوناگون انسانی و اخلاقی حفظ شده و این مهم در موارد قانونی هم امری لازم و ضروری است.

بزرگترین سرمایه انبوه‌سازان ساختمان نیروی انسانی است

نائب رئیس انجمن انبوه‌سازان و سازندگان مسکن و ساختمان آمل در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس، اظهار کرد: بزرگترین سرمایه برای انبوه‌سازان و سازندگان ساختمان نیروی انسانی است.

سید نواب طاهری اطاقسرا با اشاره به اتکای صنعت ساختمان به نیروی انسانی کارآمد و ماهر، افزود: در کارگاه‌های ساختمانی علاوه بر پیشگیری از حوادث و بیماری‌های شغلی مسائلی همانند ایمنی، بهداشت و محیط زیست مطرح بوده تا شاهد افزایش بهره‌وری، کاهش مخاطرات، تأمین آسایش و آرامش خیال، کاهش ریسک و استرس، بالا رفتن کیفیت و کاهش مخرب زیست محیطی را شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه حفاظت و ایمنی مقابل خطرات ناشی از کار نباید نادیده گرفته شود، تصریح کرد: سیستم مدیریت HSE به عنوان ابزاری مدیریتی برای کنترل و بهبود مسایل مربوط به بهداشت، ایمنی، محیط زیست و کیفیت باید جدی گرفته شود.

طاهری با اعلام اینکه ایمنی در کف جامعه صنعت ساختمان بسیار کم به چشم می‌آید و در سطح شهر قابل مشاهده نیست، یادآور شد: همایش استانی بهداشت، ایمنی و محیط زیست HSE برای نخستین بار به میزبانی شهرستان آمل در آینده نزدیک برگزار می‌شود تا به سمت کاربردی شدن ایمنی در صنعت ساختمان پیش رویم و سازنده ساختمان و انبوه‌سازان به اهمیت و ارزش قضیه پی ببرند.

وی با اشاره به اینکه حداقل در یک پروژه ساختمانی ۲۰۰ کارگر مشغول به کار هستند که با احتساب اعضای خانواده آنها جمعیت حداقل ۶۰۰ نفر را شامل می‌شوند، یادآور شد: باید نشان دهیم که نیروهای انسانی برای‌مان از ارزش و اهمیت فوق‌العاده برخوردارند زیرا بالاترین خطرات حین کار که منجر به نقص عضو یا فوت می‌شود عدم رعایت ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی است.

میزبانی آمل از نخستین همایش بهداشت، ایمنی و محیط زیست HSE

طاهری با اعلام اینکه همایش بهداشت، ایمنی و محیط زیست HSE به مدت یک روز در آمل برگزار می‌شود، یادآور شد: انجمن انبوه سازان آمل حدود دو سال است که قرارداد همکاری با یکی از بیمه‌ها منعقد کرده و در این مدت حوادث منجر به اتفاقات ساختمانی در این شهرستان نداشتیم هرچند خبرهایی خوبی از دیگر شهرها در زمینه حوادث حین کار به گوش نمی‌رسد.

عضو نظام مهندسی ساختمان مازندران با اشاره به اینکه در زمینه آموزش نیاز به ارتقای معلومات صنعت ساختمان، روزرسانی اطلاعات، تبادل تجربیات و برقرای ارتباط با مهندسان ساختمان داریم، گفت: این همایش استانی با شعار ساختمان ایمن، شهر ایمن برپا می‌شود و در پایان دوره گواهینامه آموزشی برای شرکت‌کنندگان صادر می‌شود.

طاهری با بیان اینکه در سیمای شهری و صنعت ساختمان زیبایی خاصی مشاهده نمی‌کنیم، ادامه داد: باید فضایی در شهر ایجاد شود که انبوه‌ساز متوجه شود که ایمنی و سلامت از ابتدا تا انتهای یک پروژه ساختمانی در اولویت است.

وی با اشاره به اینکه کارگروه ایمنی و سلامت پروژه‌های ساختمانی به صورت پایلوت در شهرستان آمل، بابل، ساری و نوشهر راه‌اندازی شده است، افزود: با همکاری نهادها و دستگاه‌های مرتبط انجمن انبوه‌سازان و انجمن کارگران ساختمانی شهرها پس از بازدید میدانی دوره‌ای از پروژه‌های مسکونی و عمرانی در حال ساخت، این اماکن به درجه ایمن، ناایمن و پرخطر تقسیم‌بندی می‌شوند.

طاهری با تأکید بر اینکه باید سیمای شهری ایمن را در شهرها شاهد باشیم، خاطرنشان کرد: ایمنی نیازمند فرهنگ‌سازی است و در این مسیر نیازمند حمایت رسانه‌ها و مطبوعات هستیم.

رشد ۲۷ درصدی مرگ و میر ناشی از اتفاقات حین کار کشور

دبیر انجمن انبوه‌سازان و سازندگان مسکن و ساختمان آمل نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس با اعلام اینکه در فضای پرخطر ساختمانی بزرگترین سرمایه ایمنی و حفظ جان افراد است، اظهار کرد: حوادث ناشی از کار سومین عامل مرگ و میر بوده و در کشورمان ایران حدود 20 هزار حادثه ناشی از کار اتفاق افتاده که حدود 15 هزار حوادث در بخش کارگری است.

بهنام ولی‌زاده افزود: مرگ و میر ناشی از اتفاقات حین کار در چهار ماهه امسال حدود ۲۷ درصد رشد داشت و در این بین ۴۷ نفر جان خود را از دست دادند که شامل ۴۵ مرد و دو زن بوده است.

وی تصریح کرد: آغازگر حوادث ناشی از کار عدم رعایت ایمنی است پس با رعایت ایمنی در کارگاه‌ها که اصلی‌ترین موضوع در حفظ جان افراد است می‌توان از بروز حوادث دلخراش و جبران‌ناپذیر خودداری کرد.

ولی‌زاده گفت: رعایت ایمنی از مهمترین الزامات است که نیاز به اطلاع‌رسانی و آگاهی‎بخشی عمومی دارد.

با رعایت ایمنی در صنعت ساختمان شهرها امید داریم شهرهای ایمن را در نقاط مختلف شاهد باشیم هرچند این روزها حال و روز صنعت ساختمان و سیمای شهری خوب نیست و ساختمان‌های جور واجور ناخوشایند فضای بصری را اذیت می‌کنند.

در حوزه ساخت و ساز شهری نیازمند تبیین سیاست‌ها، اهداف، فرهنگ‌سازی، الگوبرداری، بروزرسانی ضوابط و مقررات، بکارگیری روش‌های نوین اجرایی برای ارتقای سطح ایمنی، بهداشت و توجه به محیط زیست هستیم که در این مسیر همراهی و توجه دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی می‌توانند بسیار مؤثر و کارامد باشد.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.