با ما همراه باشید

اجتماعی و انتظامی

روستایی که بعد 40 سال “استاندار” به خود دید

منتشر شده

در

پایگاه خبری آمل نیوز- قربانعلی مسافر / مردم روستاهای صعب العبور «اندوار و نشل» شاهد حضور مسؤولانی فراتر از بخشدار و فرماندار به خود نبودند ولی این بار میزبانی از استاندار مازندران باعث تعجب شان شد.

قربانعلی مسافر| مردم روستاهای صعب‌العبور و کوهستانی اندوار و نشل شاهد حضور مسؤولانی فراتر از بخشدار و فرماندار در روستاهای محروم و کمتر برخوردار خود بودند، روستاهایی که با وجود جمعیت بومی از جمعیت‌های شناور زیادی میزبانی می‌کنند و در دل دامنه‌های سر به فلک کشیده دماوند در رشته کوه البرز دشت چشم نواز پر از موهبت بی‌نظیر الهی را نهفته است.

از منطقه پنجآب محور مواصلاتی هراز به همراه استاندار مازندران، معاونان استاندار، مدیران کل حوزه‌های مختلف مازندران، مسؤولان شهری و شهرستانی به سراغ مسیری رفتیم که پس از مسیر کوتاه با آسفالت نامطلوب، سر از جاده خاکی پر از چاله و ناهمواری ۲۵ کیلومتری در آوردیم که پر بود از مناطق بسیار خطرناک، پیچ‌های تند و مسیرهای سیلاب.

سیل و سیلاب هم با راه روستایی نشل و اندوار قرار دیرینه دارد و معمولا به صورت فصلی هر بار بخش‌های وسیع از راه روستایی ناهموار را با خود می برد و گل و لای چسبنده و مشکل ساز به بار می‌آورد.

آخرین بار که مسیر ارتباطی اندوار سیلاب شدید را به خود دیده کمتر از یک ماه است که مناطق مختلفی از مسیر را با خود به دل دره های عمیق روانه کرده است.

منطقه بالا کوه در دامن خود هفت روستای آهنسر، مریجان، تیران، شیرکلا، اندوار، نسل و خرم را جای داده است که با موقعیت جغرافیایی در هم پیچیده برخی از روستاها متعلق به بخش امامزاده عبدالله آمل است و تعدادی هم به بخش لاریجان تعلق دارد هرچند چند روستا هم در حوزه جغرافیایی بابل جای خوش کرده است.

از زیبایی بی‌نظیر و حاصلخیری این دیار هرچه بگوییم کم گفتیم و خداوند در پشت کوه‌های سر به فلک کشیده و صخره های وحشتناک پس از طی مسیر، دشت زیبا، بیکران و پرباری را آفریده که نهرهای روان آب زلال و سرد به همراه درختان پر بار گلابی، سیب، زردآلو و میوه های کوهی هر دلی را به سوی خود جذب می‌کند.

مردم این منطقه با ذوق و شوق وصف ناپذیر میزبان مسؤولان ارشد و نماینده عالی دولت در مازندران بودند و همه متعجب از این بودند که مدیران به این روستاها هم می آیند؟!

مشکلات بی‌شمار در پهنه بیکران سبز بالاکوه

محمود حسینی‌پور استاندار مازندران به همراه معاون سیاسی امنیتی و عمرانی خود به اتفاق نماینده مردم آمل در مجلس و مدیران کل دستگاه‌های دولتی مازندران قدم زنان راهی کوچه پس کوچه‌های نشل و اندوار شد و پای درد دل‌های صمیمانه مردان، زنان و حتی کودکان روستایی ییلاقات نشست و از آنها در مورد کمبودها و کاستی‌ها پرسید.

بزرگان، دهیاران و اعضای شورای اسلامی روستاهای بالاکوه در نشست صمیمانه و تصمیماتی استاندار مازندران از مشکلات بی‌شمار و فراوان این روستاها گفتند و در این بین به عدم ایمنی مسیر ارتباطی، جاده بسیار خطرناک و سیل‌خیز، نبود زیرسازی مطلوب و عدم آسفالت، کوهستانی بودن و برفگیر بودن جاده ارتباطی، نبود شغل پایدار روستایی و مهاجرت جوانان به شهرها، عدم وجود خطوط تلفن همراه، نبود امکانات اینترنت و فضای مجازی، فرسوده بودن شبکه آبرسانی، عدم وجود سالن و زمین ورزشی، نبود امکانات زیربنایی برای توسعه مشاغل دامداری، دامپروری، تولید عسل، زنبورداری، شغل‌های بومی و محلی، عدم وجود امکانات بهداشتی مطلوب، نبود پد اورژانس هوایی برای انتقال بیماران قلبی، مغزی و زنان باردار که تعدادی از هم محلی‌ها به دلیل مسافت طولانی و جاده خاکی نامطلوب جان خود را از دست دادند، کمبود مراتع لازم برای دامپروری، عدم وجود صنایع تبدیلی و عدم پوشش تلویزیونی شبکه استانی تبرستان اشاره کردند.

وجود ظرفیت پرورش بیش از ۳۰ هزار راس دام سبک و سنگین در این منطقه و ۷ روستا باعث شده تا مسؤولان ملزم شوند به بحث دامداری و دامپروری توجه ویژه داشته باشند و برای ارتقای آن تمام توان خود را به کار گیرند.

شرمنده مردم بالاکوه هستیم و از آنها عذرخواهی می کنم

استاندار مازندران در این نشست پس از شنیدن مشکلات متعدد روستاییان، اظهار کرد: به علت نبود جاده و راه روستایی آسفالت و ایمن در روستایی که نخستین روزهای انقلاب شهدای زیادی را روانه جبهه‌ها کرد، خجالت کشیدم زیرا پس از ۴۴ سال هنوز جاده دسترسی روستاهای منطقه بالاکوه بسیار نامطلوب است و مردم از وضعیت جاده گله‌مند هستند.

سیدمحمود حسینی‌پور افزود: به عنوان یک مسؤول به علت کمتر دیده شدن این منطقه از همه مردم عذرخواهی می‌کنم.

وی با اشاره به اینکه بحث آسفالت در این مسیر بسیار مهم است، تصریح کرد: در روستاها نسبت به شهر فضای زندگی و اجتماعی متفاوت است و  مردم روستا دارای پاکی، صفا، یکرنگی و صمیمیت خاص هستند.

استاندار مازندران با اشاره به فرهنگ پاک و برگرفته از ارزش های اسلامی در روستاها، بیان کرد: یکی از افتخاراتم این است که روستازاده ام و روستا را دوست دارم.

۵۰۰ روستای مازندران احیای اقتصادی می‌شوند

وی در زمینه برنامه‌ریزی برای احیای اقتصاد در ۵۰۰ روستای مازندران، ادامه داد: برای احیای روستاهای منتخب مبلغ ۷۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص می‌یابد تا با ایجاد شغل پایدار براساس ظرفیت مناطق مختلف ماندگاری جوانان را رقم بزنیم، در هر یک از روستاها با هماهنگی شورا، دهیار و بزرگان طرح توانمندسازی روستا اجرا می‌‌شود و در این راستا ظرفیت هر روستا شناسایی خواهد شد و براساس آن اعتبار اختصاص می‌یابد همچنین باید مجموعه امکانات دامداری، کشاورزی، دامپروری، تولید عسل، شیلات، باغداری و پرورش طیور با اصول حرفه‌ای حساب شده در روستاها شکل بگیرد.

حسینی‌پور با اشاره به لزوم تقویت صنایع تبدیلی در روستا برای احیای مشاغل روستایی، یادآور شد: طرح توانمندسازی روستاها در مازندران باید احیا شود تا دیگر روستاییان در شهرها نماند همچنین روستاهای اندوار و نشل از روستاهای مهم به لحاظ قدمت، جمعیت و تقدیم شهدا در راه قرآن و اسلام است و باید بیشتر به آن توجه شود.

استاندار مازندران با اشاره به اینکه باید با ایجاد شغل پایدار در روستاها برای توسعه و پیشرفت روستایی اقدام شود، گفت: با ایجاد درآمد پایدار و شغل مناسب در روستاها ماندگاری جوانان را شاهد هستیم که باید در هر یک از روستاها با هماهنگی شورا، دهیار و بزرگان طرح توانمندسازی روستایی اجرا شود.

وی با اشاره به ظرفیت بی‌نظیر روستاهای مازندران در زمینه دامداری، کشاورزی، دامپروری، تولید عسل، شیلات، باغداری و پرورش طیور با اصول حرفه‌ای، تصریح کرد: باید دامداری و دامپروری سنتی در مناطق روستایی صنعتی شود و با اصول دانش‌بنیان تولیدات صنعتی از سوی جوانان ایجاد شود.

سفر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران برای حل مشکلات کشاورزان

حسینی‌پور در مورد سفر یک روزه به مناطق روستایی صعب‌العبور و کوهستانی نشل، اندوار و روستاهای اطراف آن در بالاکوه آمل، یادآور شد: در این سفر با مشکلات مختلف مردم روستاها آشنا شدیم و از نزدیک با مردم دیدار و گفت‌وگو داشتم البته در نشستی با اعضای شورای اسلامی، دهیاران و بزرگان حدود هشت روستای منطقه مسائل و مشکلات مختلف احصا شد که عمده مشکلات به اشتغال جوانان این مناطق کوهستانی باز می گردد.

حسینی‌پور با اشاره به اینکه دستگاه‌های متولی کمتر به این منطقه سر می‌زنند، گفت: قرار شد در هفته جاری رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران به همراه تیم اجرایی کامل به منطقه سفر کند و مشکلات مختلف حل و فصل شود.

وی با اشاره به اینکه راه روستایی مشکل عمده دیگر در این روستاها است که حدود ۴۰ شهید تقدیم اسلام کردند ولی بعد ۴۴ سال آسفالت و زیرساخت جاده ای درست نشد، بیان کرد: مصوب شد آسفالت روستایی در طرح قرارگاه امام حسن مجتبی برای بازسازی در لیست قرار گیرد تا طی سال آینده مردم روستاها از جاده آسفالت برخوردار شوند.

محور نشل و اندوار یک سال آینده آسفالت می‌شود

استاندار مازندران با اعلام گله‌مندی مردم این منطقه از مشکلات آبرسانی و آب شرب، خاطرنشان کرد: از دیگر مشکلات این منطقه بحث آب شرب است، بسیاری از شبکه‌های آبرسانی با گذشت مدت زمان طولانی از لوله گذاری دچار فرسودگی شده و نیاز به مرمت دارند که با همکاری قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) شبکه آبرسانی تعداد یک هزار و ۳۰۰ روستای مازندران مرمت، بازسازی و نوسازی می شود که روستاهای این منطقه نیز در لیست ترمیم قرار می‌گیرند.

حسینی‌پور با اشاره به مشکلات بهداشت و درمان منطقه بالاکوه، یادآور شد: با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اورژانس ۱۱۵ اولویت ویژه خواهد بود و با ایجاد پد بالگرد هوایی مشکلی برای نجات جان و انتقال بیماران قلبی، و مغزی و دیگر بیماران وجود نداشته باشد همچنین در طرح توانمندسازی اقتصاد روستا از این منطقه هم روستاهایی انتخاب می شود زیرا منطقه بسیار مستعد و توانمندی را پیش رو داریم که در محور گردشگری نیز می توان با ایجاد دهکده های گردشگری تولیدات فراوان روستاییان، عسل، تولیدات باغی، میوه جات محلی هدایت شده روانه بازار شوند.

وی تصریح کرد: نیازمندی صنایع تبدیلی پس از تولید هم باید مرتفع شود و جوانان این دیار قول دادند با ایجاد اشتغال مهاجرت به روستاها داشته باشند البته ما نیز قول می‌دهیم حداکثر کمک خود را انجام دهیم تا روستاها آبادتر و توسعه یافته شوند.

نماینده عالی دولت در مازندران با بیان اینکه قدمت بیش از ۲ هزار سال در منطقه اندوار و نشل گزارش شده است که نشاندهنده تمدن بزرگ در روستاها است، گفت: باید روستاییان از تاریخ و قدمت خود صیانت کنند.

وی با اشاره به وجود مشکلات آبرسانی، بیان کرد: روستاهای مازندران که مشکلات آب دارند و سیستم آبرسانی معیوب و فرسودگی بعد سال ها ترمیم نشده و همچنین برخی مناطق که مخزن آب ندارند ترمیم می‌شوند.

حسینی‌پور گفت: در طرح محرومیت‌زدایی قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) مشکلات آبرسانی و شبکه فرسوده تعداد یک هزار و ۳۰۰ روستای مازندران برطرف می‌شود.

لزوم تعبیه پد بالگرد هوایی اورژانس در منطقه بالاکوه

وی بیان کرد: طرح آسفالت منطقه نیز با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) برای همه روستاهای نشل، اندوار، تیران، شیرکلا و خرم انجام می‌شود و با انجام زیرسازی و آغاز عملیات تا دو ماه آینده قول می دهیم تا عملیات کامل آسفالت تا یک سال آینده انجام شود.

استاندار مازندران با بیان اینکه وجود راه آسفالت باعث خروج اهالی این منطقه نمی‌شود بلکه بازگشت جوانان و ایجاد اشتغال را به همراه دارد همچنین در این مسیر باید همه مسؤولان و بزرگان برای حفظ و توسعه روستا و مقاصد گردشگری منطقه با راه‌اندازی بوم‌گردی و توسعه باغی تلاش کنند.

وی با اشاره به مشکلات راه به مخابرات و عدم دسترسی به اینترنت اشاره کرد و گفت: نباید زمینه برای مهاجرت جوانان فراهم شود بلکه با برطرف کردن مشکلات حوزه‌های روستایی که باعث خالی شدن جمعیت می شوند دست به ماندگاری توسعه‌ای، ایجاد اشتغال پایدار و فراهم کردن زمینه برای حفظ جوانان بزنیم.

معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران نیز در جمع مردم نشل، اندوار و روستاهای تابعه، اظهار کرد: مردم این دیار شهیدپرور بیش از ۱۴ شهید تقدیم انقلاب اسلامی کردند زیرا فرزندان این دیار بودند که پس از ۲۰۰ سال توانستند در هشت سال دفاع نابرابر و مقدس مقاومت کرده و حتی نگذارند یک وجب از خاک میهن تقدیم بیگانگان شود.

روح الله سلگی با اشاره به اینکه امروزه جوانان میراث دار رشادت و دلیرمردی شهدا و ایثارگران هستند، افزود: امروزه اهریمن استکباری مقابل مان به جنگ ترکیبی روی آورده است و به ترکیب جنگ های مختلف اقتصادی، فرهنگی و اعتقادی با الگوها و روش های مختلف سوق یافت.

وی با بیان اینکه مشکلات مختلف معیشتی را مردم کشورمان تجربه کردند، تصریح کرد: ما باید بدانیم مسؤولان نوکر مردم هستند ولی جای شرم دارد که بعد چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی مسؤولانی همانند استاندار و معاونان استاندار به روستاهای کمتر برخوردار و صعب العبور کوهستانی همانند نشل و اندوار سفر نکرد، پای درد دل مردم قرار نگرفت و مشکلات مردم تلمبار شد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران گفت: امروزه فصل جدیدی از توسعه و رفع محرومیت در مناطق محروم و روستاهای کمتر برخوردار آغاز شده است و باید در روستاهای نشل، اندوار و دیگر روستاهای تابعه شاهد راه روستای آسفالت، مشاغل پایدار و رونق وسیع باشیم.

باید به وضعیت بهداشتی، جاده و ایجاد اشتغال روستاها رسیدگی شود

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی هم از استاندار مازندران درخواست کرد تا روستاهای کمتر برخوردار و محروم کوهستانی در مسیر محرومیت‌زدایی قرار گیرند، اظهار کرد: ایجاد جاده روستایی آسفالت برای این منطقه نیاز اساسی محسوب می‌شود و باید مشکلات آب، اشتغال و رونق گردشگری در اولویت قرار گیرد.

رضا حاجی‌پور، افزود: با ایجاد جاده آسفالت و مهیا شدن زیرساخت های لازم شاهد رونق تولید و اشتغال هستیم.

وی تصریح کرد: باید وضعیت بهداشت و درمان روستایی بهبود یافته و با ایجاد بالگرد هوایی اورژانس جان بیماران نجات یابد.

سرپرست فرمانداری ویژه آمل در این نشست روستاها را یکی از مهمترین محورهای توسعه و اقتصاد دانست و اظهار کرد: در مسیر ارتباطی نشل و اندوار جاده کوهستانی پرخطر و ناایمن وجود دارد که نیاز به بهسازی و آسفالت در آن احساس می شود.

ذات‌الله زارعی افزود: ارتباطات یکی از عوامل توسعه هر منطقه هستند و با عدم توسعه منطقه شاهد مهاجرت به شهرها هستیم.

وی با بیان اینکه ایجاد توسعه متوازن در حوزه روستایی خاطرنشان کرد: توسعه بخشی باعث مهاجرت به شهر می شود و مانع ماندگاری خواهد شد ولی با ایجاد اشتغال پایدار شاهد مهاجرت دوباره به روستاها هستیم.

 امیدواریم همه مسؤولان به مشکلات مردم روستاهای کمتربرخوردار و صعب العبور رسیدگی کنند و برای ایجاد اشتغال چایدار، ماندگاری جوانان در روستاها و ارتقای وضعیت بهداشتی مناطق از هر تلاش و کوششی دریغ نکنند.

به عنوان یک رسانه مردمی و ملی بر خود فرض می دانیم پس از انتشار گزارش مشکلات و سختی‌های مردم بالاکوه شهرستان آمل، در آینده نزدیک در راستای مطالبه‌گری پیگیر توجه مسؤولان و قول آنها به روستاییان باشیم.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.