با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

تجمع کارگران خدمات شهری زیراب به دلیل نگرفتن حقوق

مشکلات کارگران بخش خدمات شهری زیراب بیانگر مسؤولیت قانونی و اخلاقی شورای شهر و شهرداری زیراب در قبال شرمندگی کارگران خدمات شهری است.

منتشر شده

در

پایان سال همواره با خرید‌های مختلف در خاطرات مانده است و همراهی با زیبایی طبیعت و شادی حاصل از نو‌شدن آن زیبایی‌های خود را دارد و حس خوبی برای انسان ایجاد می‌کند ولی هنگامی که با خالی‌بودن جیب عجین شود، غم و غصه آن هم چند برابر از روز‌های عادی می‌شود.

کارگران واحد خدمات شهری زیراب 3 ماه حقوق و مزایا خود را همراه با عیدی دریافت نکردند و اضافه‌کاری 5 ماه و سنوات سال 97 هم طلب دارند و سه ماه بیمه سال 96 و دو ماه بیمه سال 97 هم برای این کارگران پرداخت نشد که باعث شد کارگران این بخش که زیر نظر پیمانکاری فعالیت می‌کنند، صبح روز یک‌شنبه در جلوی شهرداری زیراب تجمع کنند.

*کارگران بخش خدمات شهری شهرداری زیراب از مشکلات می‌گویند

کارگران در مصاحبه با خبرگزاری فارس که صوت آنان موجود است با اشاره به اینکه 4 ماه حقوق و اضافه کاری نگرفتند و می‌خواهند خرید کنند و در بازار هم نقدی کار می‌کنند، گفتند: به ما چیزی نمی‌دهند و پیمانکار می‌گوید که شهرداری به ما بدهکار است و عیدی و سنوات هم ندادند و ما سختی کار و بیمه نداریم و ما را به عنوان کارگر ساده رد می‌کنند.

برخی از آنان با سابقه 23 سال و 18 سال و 15 سال در قسمت خدمات شهری کار کردند، افزودند: از دوره محمود اعتصامی شهردار وقت در شهرداری زیراب از حالت قراردادی تحت نظارت شهرداری ما را زیر نظر شرکت قرار دادند و قبلا مشکلی نداشتیم و شغل ما سخت و زیان‎آور است و ما را کارگر ساده معرفی می‌کنند.

آنان از عدم درج سختی کار انتقاد کردند: در دوره شهرداران قبلی حقوق ما را سر‌وقت می‌دادند از دوره این شورا و شهرداری مشکلات ما آغاز شد و همکاران ما چندین بیماری دارند و چه کسی جواب می‌دهد و چندین بار شهردار به ما قول داد و کارگر وقتی درددل دارد چرا شورای شهر ما را تهدید می‌کنند و ما در آشغال و زباله کار کنیم و خانواده انتظار دارند که سرماه دست کارگر پر باشد.

کارگران بخش خدمات شهری زیراب، خاطر‌نشان کردند: پیمانکار در جمع ما حاضر نمی‌شود تا جواب بدهد و صبح امروز چند لحظه شهردار آمد و رفت و شورای شهر هم نیامدند و شما در رسانه نمی‌توانید مشکل ما را حل کنید و کرایه ماشین برای آمدن به محل کار را هم نداریم.

* حساب هزینه‌ای شهرداری زیراب توسط امور مالیاتی استان مسدود شد

شهردار زیراب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان سوادکوه با اشاره به اینکه پیمانکار قبلی از سال‌های قبل طلب داشت و با شکایت آنان، حساب هزینه‌ای شهرداری زیراب توسط امور مالیاتی استان مسدود شد، گفت: در طول یک‌هفته درگیر بازگشایی حساب بودیم و صبح امروز با رایزنی فرماندار سوادکوه با مدیر‌کل امور مالیاتی مازندران مقرر شد تا ظهر اقدامات مؤثری انجام شود.

محمد‌رضا مهدوی با بیان اینکه در حساب شهرداری پول دارم ولی با مسدود‌شدن آن مواجه شدیم، افزود: پیش‌بینی می‌کنم تا ظهر امروز بخش اعظم طلب کارگران را می‌پردازم و کارگران واحد خدمات شهرداری زیراب 40 نفر هستند که بخشی از طلب آنان را در صورت توافق با امور مالیاتی استان، می‌پردازیم.

*طلب 400 میلیون تومانی از شهرداری زیراب

پیمانکار شرکت خدمات اداری طرف قرارداد با شهرداری زیراب که به دلیل اینکه خبرنگار را نمی‌شناخت به سختی حاضر به ارائه اطلاعات شد، گفت: حدود 400 میلیون تومان از شهرداری زیراب طلب دارم و البته در حال حاضر شرکت دیگری با شهرداری زیراب قرارداد دارد.

علی‌اکبر فلاح با بیان اینکه در رایزنی با امور مالیاتی استان درباره طلب از شهرداری‌ها شاهد تذکر به چند شهرداری بودیم و حتی حساب شهرداری شهری هم مسدود بود، افزود: در 25 آذر‌ماه امسال نامه‌ای به شهرداری زیراب ارسال کردم که درباره لزوم پرداخت بدهی و احتمال مسدود‌شدن حساب شهرداری هشدار داده بودم، افزود: از طرف شهرداری زیراب پیگیری و یا اقدامی برای تقسیط انجام نشد و با توجه به روال اداری امور مالیاتی شاهد مسدود‌شدن حساب شهرداری شدیم.

وی با اشاره به اینکه من هم به دلیل بدهی‌ها، ممنوع‌الخروج هستم و اموال من هم در معرض مصادره قرار دارد، خاطر‌نشان کرد: حق قانونی، وجدانی و اخلاقی آن است که طلب کارگران پرداخت شود و من حتی ماشین خودم را هم فروختم تا حقوق ماه‌های قبل کارگران را دادم و و برای بیمه هم از جیب خودم پرداختم.

* مسؤولیت قانونی و اخلاقی شورای شهر و شهرداری زیراب در قبال شرمندگی کارگران خدمات شهری

دریافت حقوق در پایان ماه حق طبیعی هر کارگر و کارمندی است و اداره یا نهاد حقوق‌دهنده هم موظف به پرداخت آن است و در غیر این صورت، نهاد نظارتی یا کارفرما باید پیش‌بینی و اقدام به موقع را در دستور کار قرار دهد.

هنگامی که کارگر بخش خدمات شهرداری به دلیل عدم پرداخت 90 روزه حقوق، مسافت 3 تا 4 کیلومتری را به صورت پیاده طی می‌کند تا به محل کار خود حضور پیدا کند و یا کارگران شرمنده خانواده خود برای خرید لباس و مایحتاج عید خود هستند و در جامعه‌ای که سختی معیشت گریبان درصد قالب مردم را گرفته است که این وضعیت بیانگر ضعف پیمانکار و کارفرما است.

شورای شهر و شهرداری زیراب نشان دادند توان مدیریت برای پرداخت مطالبات بخش خدمات را ندارند و این مشکل برای دوره‌های گذشته هم وجود داشت ولی با اشکال مختلف تدبیر شد و پرتاب این موضوع به زمین مدیریت گذشته، قابل قبول نیست.

برخورد نامناسب برخی از اعضای شورای شهر با کارگران هم از بی‌تدبیری دیگر حکایت دارد که هر چند تحمل سخنان خشن که به دلیل شرایط سخت بیان می‌شود، ناگوار است ولی هنگامی که مسؤولیتی بر عهده گرفته می‌شود باید سعه‌صدر آن هم وجود داشته باشد.

شهرداری و شورای شهر به جای نمایش خرید ماشین آتش‌نشانی و یا کاشت درخت در پارکی که هنوز شکل نگرفته و یا فعالیت‌های سطحی دیگر به فکر حل معضلات اساسی شهر باشند و البته استعفا در این مقطع زمانی ساده‌ترین راه برای فرار از مسؤولیت‌ها است.

شورای شهر و شهرداری زیراب در قبال شرمندگی کارگران خدمات شهری در نزد خانواده مسؤولیت قانونی و اخلاقی دارند و تلنبار شدن این مسؤولیت‌ها بر ناکارآمدی مدیریت شهری زیراب می‌افزاید.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.